موتور جستجوی ایرانی با نام «یوز» با امکان جستجوی یک‌میلیارد صفحه فارسی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.

تحلیل محتوای کاربران خبرآنلاین نشان می دهد که نظرات کاربران را می توان به حامیان، منتقدان،کنایه زنندگان تقسیم کرد.

آنها که حامی این موتور جستجو بودند از شنیدن این خبر خوشحال شدند.کاربری با تبریک به متخصصان داخلی نوشت:روزمان را شاد کردید. ژاپن و کره که پیشرفت کردن به این علت بود: مردمش خود کم بین نبودن
وحید کاربری دیگری بود که نوشت:خداقوت پژوهشگران ایران زمین ان شائالله روزی برسه که صفحه default برای browser تمام کاربرای ایرانی، یک موتورجستجوی ایرانی باشد. دیگری نوشت که بالاخره باید از یه جایی شروع کرد. نفس کار خیلی خوبه اما به شرطی که به سرنوشت پراید دچار نشود.
اشاره این کاربر به کامنتی بود که یکی از خوانندگان این گونه نوشت:اینترنت یعنی ارتباط با دنیا هر موقع مسئولین پراید سوار شدن منم دنبال یوز میوفتم واسه پیدا کردن یه فیلم آموزشی
این نظر با واکنش کاربر منتقدی روبرو شد که دیدگاه این کاربر را خود کم بین خواند و نوشت:حداقل حمایت میتونیم بکنیم.اگه کشورهای آسیای شرقی مثل ژاپن و چین مثل مردم ما خود کم بین بودن الان هیچی نبودن.متاسفم.این موتر جستجو نمیتونه مثل گوگل باشه چون تازه شروع کرده اما ما میتونیم حمایت کنیم نه تخریب.
در مقابل این اظهار نظر کاربر دیگری به انتقاد ازدیدگاه قبلی پرداخت و تاکید کرد:ما بالاجبار از پراید و خودروهای وطنی حمایت کردیم.نتیجه این حمایت چیزی جز سوار ماشینهای غیرایمن و پرمصرف چی بود؟ حالا میخواید برای موتور جستجو هم همین بلا سرمون بیاد.
در این میان برخی هم نگاه میانه را انتخاب کردند. کاربر شروع این موتور را خوب خواند ونوشت:نباید انتظار داشته باشیم الان مثل گوگول یا بقیه موتورهای جستجوی بزرگ کارکند.
منتقدان سرسخت این موتور جستجو آن را «بهانه ای است برای هدر دادن پول ملت» دانستند.دیگری هم این اقدام را «عوام فریبی» خواند. کاربری هم که از این موتور استفاده کرده بود نوشت:من یه سرچ باهاش زدم واقعا مزحرف بود؛ تا روزی که گوگل کار کنه و یا فیلترش نکنن من از یوز در حال انقراض استفاده نمی کنم.کاربر دیگری هم که جستجو کرده بود نوشت:بی ربط ترین نتایج ممکن رو میاره واقعا خنده داره.
همچنین کاربری در تکمیل این نظرات نوشت:ما در ایران یک رویه داریم که مثلا قرار میشود یک پروژه انجام شود . این وسط ، کار بین چندین واسطه میچرخد و بیش از نیمی از بودجه بین این عزیزان تقسیم میگردد و نهایتا بخش ناچیزی از پول برای انجام کار هزینه میشود که ماحصل آن تولید محصولی بی کیفیت و بلا استفاده است . الان از طریق یوز واژه آدامز کلاسپ رو که یک کامپوننت پلاک های ارتودنسی هست ،سرچ کردم به انگلیسی بنویسید آدامس کلاسپ نتایج بی ربط که به کنار ، روی گزینه عکس کلیک میکنی یک عدد عکس هم در رابطه با موضوع نداره باور کردنیه ؟ همون واژه رو تو گوگل بزنی دریایی از اطلاعات مفید و عکس و فیلم های مرتبط میاد بالا.چندین واژه دیگر هم چک شد که نتیجه یکسان بود لطفا نفرمایید که از چنین حرکت ملی باید حمایت شود .

کاربرانی هم بودند که بعد از این نظرات از اینکه باید از این موتور جستجو حمایت کرد نوشتند. کاربری با بیان اینکه گوگل از تو یه گاراژ استیجاری سر بیرون آورد، نوشت:کلی شرکت دیگه رو خرید و سربه‌نیست کردن تا این برند تو سطح جهان بالا بیاد. پس نادانسته بحث نشه. در ابرقدرت بودن گوگل فعلی هیچ شکی نیست اما فقط خروجی کار رو دیدن هم کار معقولی نیست .
کاربری دیگری هم نوشت:اتفاقا گوگل هم از همین جاها شروع کرده، نکته خیلی مهم اینکه که ایرانی ها و فارسی زبانان دنیا اگر حمایت کنند این سایت روز به روز بهتر خواهد شد. گوگل اطلاعات خصوصی میلیاردها انسان را دارد و استفاده اقتصادی میکند سوء استفاده میکند بنابراین استفاده از موتورهای جستجوی محلی خیلی خیلی خوب و مفید خواهد بود.

مجموعه نظرات کاربران خبرآنلاین را اینجا ببینید.

/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400617

برچسب‌ها