داستان برنج های وارداتی آلوده با برند ایرانی به کجا ختم شد؟/ مکانیزم پیگیری واردات برنج

دبیر انجمن ملی برنج ایران درباره خبرسازی برنج های آلوده وارداتی با برند ایرانی و به کار گیری کد رهگیری برای آن در برنامه روزآمد توضیح داد.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن ملی برنج ایران گفت: « موسسه استاندارد و گمرک در مرزها فقط به برنج هایی اجازه واردات می دهند که وارد کننده قبل تر برای آن گواهی سلامت گرفته باشد. »

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن ملی برنج ایران در برنامه تلویزیونی روزآمد که هر روز صبح از شبکه 5 سیما پخش می شود گفت: « وقتی در اواخر سال 92 اشتباها اعلام شد تعدادی از برندهای سرشناس برنج های ایرانی آلوده هستند و به سه نوع عنصر خطرناک آلوده اند خبری شوک آور بود. »

او ادامه داد: « انجمن برنج و وزارت کشاورزی وقتی دیدند که این برنج ها بهترین برند های ایرانی هستند و  به نوعی ویترین برنج های ملی ایرانی به حساب می آید، قضیه برایشان حساس شد. به همین دلیل نمونه های برنج را  به دانشگاه های علوم پزشکی مارنداران و گیلان دادیم. بعد مشخص شد برنج هایی که داخل این کیسه ها با  برند ایرانی بوده اند برنج های غیر ایرانی است. اینها برنج هایی بوده که وارد شده و به هر دلیلی آلوده بوده و در این کیسه ها قرار گرفته است. »

بر اساس گفته های دبیر انجمن برنج ایران شاید سوداگرانی که برنج آلوده وارداتی را به نام برنج ایرانی عرضه کردند چنین قصدی نداشتند: « البته آن سوداگرانی که این کار را کرده بودند شاید قصد این را نداشتند که برنج آلوده را بیرون بدهند. »

او در پاسخ به این پرسش  مجری برنامه که هدف سوداگران تقلب بوده یا خیر، گفت: « به نام بهترین برنج های ایرانی چنین اتفاقی افتاد و در واقع هدف شان فقط تقلب بود. یعنی فروختن برنج های ارزان به قیمت گران اما متاسفانه این داستان آلوده بودن  یک کمی کار را پیچیده کرد. »

علیزاده شایق افزود: « وفتی که انجمن برنج و وزارت جهاد وارد این موضوع شدند، وزارت بهداشت ناچار شد کمیسیونی تشکیل دهد. بعد از بحث های زیاد برای اینکه این خطر دیگر تکرار نشود قرار شد از شروع سال 93 تمام برنج های وارداتی به ایران دارای کد رهگیری باشند و شناسه داشته باشند. بر این اساس کسی که این را وارد کند ملزم می شود که برود برای این برنج ها گواهی سلامت بگیرد. »

او در رابطه با مکانیزم پی بردن به نحوه ورود برنج های وارداتی اینگونه توضیح داد: «موسسه استاندارد و گمرک در مرزها فقط به برنج هایی اجازه واردات می دهند که وارد کننده قبل تر برای آن گواهی سلامت گرفته باشد. قرار است از سال 94 همین اتفاق برای برنج های ایرانی هم بیفتد.»  

3939

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    8 5
    مسئول پيگيري آلودگي برنجهاي داخلي كيست؟