اقتصاد اهواز، آبان و خرمشهر طی یک هفته گذشته تحت تاثیر شرایط جوی و ریزگردها با بحران مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، شرايط نامساعد آب و هوايي اهواز موجب شده تا وضعيت اقتصادي مناطق جنوبي کشور با خطر جدي مواجه شود. مدارس و ادارات 11 شهر خوزستان طي يک هفته گذشته تعطيل بوده اند. از سوي ديگر بنادر و کارخانه هاي صنعتي يا فعاليت هاي خود را متوقف کرده اند يا به صورت نيمه وقت به کار مي پردازند. همين جريان نگراني هاي زيادي را در ادامه اين وضيعت و خسارت هاي مالي ناشي از آن براي اقتصاد ايران به وجود آورده است. توقف فعاليت هاي فرودگاه اهواز نيز موجب شده تا انتقال کالا و محموله هاي پستي از اين استان با مخاطره جدي مواجه شود.

به گفته جاسم حزباوی، سخنگوی نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون، گرد و غبارهای اخیر خسارات هنگفتی به مزارع کشاورزی استان وارد کرده است.

او گفته است: گرد و غبارهای روزهای اخیر بخش زیادی از مزارع را در معرض نابودی قرار داده و اگر تدبیری اندیشیده نشود باید شاهد خسارت میلیاردی به مزارع کشاورزی باشیم. این روزها اگر مزارع را آبیاری کنیم باز هم فایده‌ای ندارد چرا که گرد و غبار مستقیما روی برگ و ساقه گیاه قرار می‌گیرد و با اختلال در سیستم تنفسی گیاه، تاثیر بسیار مخربی روی گیاه دارد.

براساس صحبت های حزباوی، اگر چه مزارع کشاورزی زیرپوشش بیمه هستند اما گرد و غبار جزو تعهدات بیمه نیست.

البته محمد قاسمی نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در مصاحبه ای با کابان نیوز گفته است: گردوغبارهای اخیر ۱۵ درصد از محصولات کشاورزی خوزستان را از بین برده است و عمده‌ترین کانون‌های کشاورزی خسارت وارد شده در شهرستان‌های اهواز، کارون و ماهشهر بوده است. عمده‌ترین محصولاتی کشاورزی که در شهرستان‌های مذکور خسارت دیدند شامل غلات، نخیلات، سبزی جات، صیفی‌جات، مرکبات، علوفه بوده‌اند. به گفته او، گردوغبار در دیگر شهرستان‌های استان مانند خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان، هویزه، و شادگان نیز خسارت وارد کرده و این تأثیر منفی در محصولات مختلف کشاورزی متفاوت است.با توجه به اینکه غلظت گردوغبارهای اخیر ۶۰ برابر حد استاندارد بود لذا هیچ جای استان فارغ از تأثیرات منفی این ریز گردها نبوده است؛ چراکه ریز گردها بر فرایند فتوسنتز و رشد گیاهان اثر منفی بر جای خواهند گذاشت.

سايت صداي اقتصاد گزارشي در مورد ميزان خسارت هاي ناشي از شرايط جوي اهواز منتشر کرده که براساس اين گزارش تنها خسارت وارد بر فعاليت هاي زراعي 5 هزار ميليارد تومان زيان مالي به همراه دارد.

همچنین براساس صحبت های علی خادمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر، پدیده ریزگرد ها و شدت بارش های روزهای اخیر با توجه به سطح سبز زیاد مزارع ۳۰ میلیارد ریال خسارت به مراتع و مزارع این شهرستان وارد کرد. شدت گرد و غبار و بالا رفتن غلظت این پدیده باعث شده علاوه بر آلودگی هوای شهرستان، تشدید کننده پدیده خشکسالی و کم بارانی شود.

همچنين فرامرزاحمدي نژاد، نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي اهواز طي گفت و گويي که با سايت صداي اقتصاد انجام داده اعلام کرده که وضعيت اقتصادي استان به دليل ريزگردها بسيار وخيم شده است. او اشاره کرده است:« متاسفانه شرایط پیش آمده در استان و تداوم گرد و غبارها، تاثیر بسیار منفی ای بر ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی داشته است. این پدیده نه تنها به لحاظ عملی که از نظر روانی هم تاثیر تبعات منفی به همراه داشته است. این شرایط به طور مستقیم فعالیتهای اقتصادی را مختل کرده و به صنایع مختلف، ماشین آلات و نیروی انسانی آسیب جدی وارد ساخته است. این مسئله بر راندمان تولید تاثیر مستقیم داشته و این شاخص را حتی در کوتاه مدت به شدت کاهش داده است. اما این تنها تاثیر کوتاه مدت آن است در حالی که همین اتفاق تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی بلندمدتی هم به همراه خواهد داشت. متاسفانه به تبع تداوم پدیده گرد و غبار و بی توجهی و کم توجهی مسئولان، بسیاری از مردم استان به فکر آن افتاده اند که از این استان بروند و در جای دیگری ساکن شوند. به طور مشخص پیامهایی که این روزها در فضاهای مجازی استان حاکم است، متاسفانه حاکی از آن است که مردمی که با جان و دل به استان و شهر خود علاقمندند و حتی در روزهای سخت جنگ، شهرشان را رها نکردند، امروز انگیزه ماندن در اینجا را از دست داده اند.»

او در اين گفت و گو اشاره کرده است:« متاسفانه شرایط کنونی استان، ماندن بر مدار تولید، اشتغال و کسب و کار را برای فعالان اقتصادی و مردم مختل کرده است. من در این خصوص به مسئولان هشدار میدهم که این شرایط می توانند شاخص منفی کسب و کار در استان را تسریع بخشیده و به معضل اقتصادی برای مردم این شهرها تبدیل شود که می تواند تبعات منفی سیاسی هم به همراه داشته باشد. امروز برای رفع مشکل استان خوزستان نه تنها دولت که حکومت هم باید وارد شود. متاسفانه در طول این مدت بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانجات فعالیت خود را متوقف و تعطیل کرده اند. امکان کار و فعالیت وجود ندارد. حتی من معتقدم که در این شرایط نباید هم تولید کرد؛ تولید در این شرایط به ویژه در حوزه صنایع خوراکی خطرناک و مضر هم هست. این گرد و غبار می تواند منجر به مسموم شدن تولیدات واحدهای صنایع خوراکی استان شود. حتی در این شرایط نانوایی ها هم نباید تولید کنند چرا که تولیداتشان برای سلامت مردم خطرناک است.»

در صورتي که وضعيت آب و هوايي اهواز به همين شکل باقي بماند،خسارت هاي مالي بيشتري به اقتصاد استان وارد مي شود. در حال حاضر بخش خصوصي استان به دليل کاهش ساعت کار با مشکل توليد مواجه شده است.
3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    12 0
    ریه های مردم رو بگو
  • طرفدار A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    6 0
    همین رو هزینه میکردن برای مهار کردنش عقل که نباشد جان در عذاب است
    • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
      7 0
      جناب طرفدار درود بر شما ماشاالله خسارات سریع برآورد میشه ولی با توجه به سابقه چند ساله ریزگردها هیچ کسی پیش بینی و پیشگیری صورت نمی ده. ده یا بیست درصد این برآورد دقیق، اگر صرف بیابان زادیی در قالب طرحهای ملی و مشترک با عراق می شد این مشکل به وجود نمی آمد.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    8 0
    ما که داریم میریم.نون پتروشیمی رو نخواستیم.مریض شدیم.حقوق های بخش پیمانکاری خیلی پایینه.نصف حقوق پرسنل رسمی.تو گرما و گرد و خاک از اتاق بیرون نمیان.پرسنل پیمانکاری باید حمالی کنن برای حقوق ناچیز
  • کرد ایلام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    9 1
    به فکر مردم مظلوم ایلام هم باشید یادتون نره که مردم این استان حافظ 430کیلومتر مرز مشترک با عراق هستند عشایر غیور ایلام در مرز مهران ودهلران ومردان غیورشوهان وملکشاهی وخزل و...از اصلی ترین حافظان مرز جمهوری اسلامی ایران با عراق هستند.
  • سعید A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    2 0
    واحد پول رو در تیتر بنویسید.باتشکر
  • اهوازی A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    36 1
    بسیار سپاس از درج این مقاله
  • sam A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    8 0
    بابا تو چه جور انسانی هستی نفسمون توی رامهرمز dر نمیاd یkی از شهرهای استان خوزستان
  • rmz US ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    9 0
    خوزستان فقط توش اهواز نیست بابا.. هر جایی در مورد گرد و خاگ خبر نوشتند ، گفتند اهواز..با اینکه توی رامهرمز هم گرد و خاکه..
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 0
    این خوزستان مثل امام علی عشد که که فقیران رو سیر میکنه و خودش گرسنه می مونه ما حقمون تو دنیا نمی خوابیم ان شا الله تو آخره حقمون ضایع نمیشه خواصتان ان کسانی که بوجه میگیره به اسم اهواز و میخورنش