امروز در خوزستان چه گذشت؟/ پیام هایی که با خاک نوشتند/ شر غبار از سر اهواز کم می شود

راهپیمایی خاطره انگیزی بود در 22 بهمن امسال، درمیان غبارهای برخاسته از هورالعظیم و هورالهویزه که مردم به خیابان آمدند ولی سازمان هواشناسی گفته گرد و خاک در خوزستان کم می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ابتدای صبح امروز که فرودگاه اهواز، پروازهایش را لغو کرده بود، عده ای گفتند مردم در این گرد و غبار به تظاهرات 22 بهمن نمی آیند ولی وقتی موعد ریختن به خیابان ها شد، خوزستانی ها، آمدند و البته، عکسهای خودشان را هم در شبکه های اجتماعی گذاشتند تا ثابت کنند هنوز هم در میانه میدان هستند.

از هیات دولت هم وزیر بهداشت، صبح خودش را به اهواز رسانده بود تا از مردمی که به خاطر مشکلات ریوی بستری شده بودند، عیادت کند.

سیدحسن هاشمی البته سراغ عامل این گرد و خاک هم رفت، تالاب خشک شده هورالعظیم در غرب خوزستان که منشا این گرد و غبار خوانده می شود.

وزیر بهداشت که به عنوان نماینده‌ رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت ریزگردها به خوزستان سفر کرده لب مرز عراق رفت تا از تالاب هورالعظیم بازدید کند.

دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه‌ بازدید از تالاب هورالعظیم که امروز(چهارشنبه 22 بهمن‌ماه) انجام شد، اعلام کرد: در بازدیدها مشخص شد که بخشی از ریزگردهای استان خوزستان مربوط به بیابان‌های کشور عراق است که به دلیل وزش بادهای شدید به سمت کشور ما و علی‌الخصوص استان خوزستان حرکت می‌کنند.

به گفته او در هفته‌ی آینده، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت در رأس هیئتی عازم عراق هستند و فرصت مناسبی است تا با مسئولان این کشور در خصوص ریزگردها گفت‌وگو و چاره‌اندیشی شود.

او پس از حضور در میان راهپیمایان 22 بهمن در شهر اهواز و سخنرانی در مصلی نماز جمعه، به شهرستان دشت آزدگان رفت و در بیمارستان شهید چمران این شهر از بخش‌های نوسازی شده این بیمارستان که در قالب بسته خدمتی ارتقا کیفیت هتلینگ مورد بازسازی قرار گرفته، بازدید کرد.

وزیر بهداشت پس از بازدید از بیمارستان دشت آزادگان به همراه دکتر «مقتدایی»، استاندار خوزستان، دکتر «اسماعیل ایدنی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و مهندس «لاهیجان‌زاده»، مدیرکل سازمان محیط زیست استان خوزستان در بیابان‌های اطراف این شهرستان و شهر هویزه هم‌چنین منطقه‌ی نزدیک مرز عراق که به شدت از غلظت بالای ریزگردها همراه بود و یکی از کانون‌های اصلی برخاستن گرد و غبار است حضور پیدا کرد و به همراه کارشناسان وضعیت خاک این منطقه را بررسی کرد.

هاشمی از بخش‌های مختلف تالاب هورالعظیم که بخشهایی از آن خشک شده هم بازدید کرد.

مردم هم که امروز سرشان به راهپیمایی گرم بود، در میان گرد و غباری که روی شیشه خودروها نشسته بود، پیامهای خود را نوشتند و عکس گرفتند و در شبکه های اجتماعی گذاشتند تا همه از وضعیت آنها باخبر شوند. "خوزستان ایستاده است، چه در خون، چه در خاک" و یا خطاب به رهبر انقلاب که نوشته بودند "به یاد ما بودی، به یادت هستیم."

همزمان با سفر نماینده دولت به اهواز، سازمان هواشناسی اعلام کرد به زودی گرد و غبار در خوزستان فروکش می‌کند. سازمان هواشناسی اعلام کرد: انتظار می‌‌رود با تغییر جهت وزش باد و حاکم شدن باد شمال غربی، از شدت گرد و غبار در خوزستان طی چهارشنبه شب و روز پنج‌شنبه کاسته شود.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه کم فشار دینامیکی روی شرق مدیترانه و گذر امواج همدیدی سبب بارش باران و برف و وزش باد از شمال غرب تا جنوب غرب، مرکز و دامنه های البرز شده است براساس نقشه های پیش یابی، با تداوم فعالیت سامانه بارشی طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، دامنه های زاگرس مرکزی، دامنه های البرز، سواحل غربی دریای خزر و به تدریج در شمال شرق کشور بارش باران گاهی با وزش باد و در مناطق مرتفع بارش برف تداوم خواهد یافت. مقدار بارش در استانهای لرستان، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و مناطق مرکزی البرز در شمال استانهای تهران، البرز و قزوین قابل توجه خواهد بود به تدریج از اواخر پنج شنبه از ابرناکی آسمان در استانهای واقع در غرب و جنوب غرب کاسته می شود. روز جمعه سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور بارش بطور خفیف تداوم خواهد یافت و سپس از روزهای شنبه با ورود موج دیگری ضمن تشدید بارش در سواحل خزر، در دامنه های جنوبی زاگرس، جنوب، شرق و بطور پراکنده در شمال شرق کشور بارش باران پیش بینی می شود.

اینطور که پیداست غبار از خوزستان می رود، ولی صفا از دل مردم این خطه رفتنی نیست.


47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399815

برچسب‌ها