بررسی ها نشان می دهد در صورت پایداری جوی در هوای تهران، طی 24 ساعت تا 48 ساعت پس از هر بارندگی تجمع آلاینده ها در هوای تهران می تواند هوای پایتخت را از وضعیت سالم خارج کرده و میزان آلاینده ها در هوای تهران را به سرعت افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وبه نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، حشمت الله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا در خصوص وضعیت کیفی هوای تهران هفته گذشته گفت: «طی هفته گذشته شاهد بارش باران و ناپایداری های جوی در روزهای 9 الی 11 بهمن در شهر تهران بودیم که کاهش مقطعی غلظت آلاینده ها (به ویژه آلاینده ذرات معلق) را به همراه داشت و این مسئله باعث شد شاخص کیفیت هوا، روند نزولی بسیار تندی به خود بگیرد و شاخص کیفیت هوا به شرایط سالم و در آستانه شرایط پاک برسد. اما به سرعت یعنی در 24 الی 48 ساعت بعد از بارش باران، شاهد تجمع دوباره آلاینده ها در شهر تهران بودیم که غلظت آلاینده ها را از شاخص کیفیت هوای 61 و 52 به 141 رساند.».

او گفت: «این روند نشان می دهد در صورتی که شرایط جوی پایدار باشد، شاخص کیفیت هوا به واسطه حجم بالای انتشار آلودگی و زیاد بودن تعداد منابع انتشار آلودگی هوا طی مدت زمان خیلی کوتاهی به عددهایی مثل 141 و حتی بالاتر از آن خواهد رسید».
بسطامی گفت: «نکته اساسی این است که موثرترین عامل در کاهش آلودگی هوا براساس اطلاعاتی که ما دریافت می کنیم و مقایسه ای که صورت می گیرد، ناپایداری جوی ست. منابع انتشار آلودگی هوا کماکان در شهر تهران بالاست. اگر می بینیم که شاخص کیفیت هوا نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتری دارد نمی توان گفت تنها یک راهکار در کاهش آلودگی هوای این کلانشهر موثر بوده است. مناسب ترین روش برای بررسی وضعیت آلودگی هوا در دو سال متوالی این است که پس از پایان سال دوم، کلاس ناپایداری جوی دو سال را با هم مقایسه کنیم و ببینیم ناپایداری های جوی در چه وضعیتی بوده است.»

او ادامه داد:« در کنار کلاس ناپایداری جوی، وضعیت راهکارهایی که در زمینه کاهش آلودگی هوا طی سال 93 انجام شده را نیز بررسی کنیم. در این صورت است که رسیدگی به راهکارهای کاهش آلودگی هوا معنا پیدا می‌کند».

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    5 0
    تابستون سال دیگه، تهران جهنمه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    3 0
    تا وقتی جلوی تولید خودورهای بی کیفیت داخلی گرفته نشه و خودروهای تولید شده با مدلهای به روز جایگزین نشن آلودگی هوای تهران حل نمیشه و برف و باران هم نمیاد ، مقصر دولته که به بهانه حفظ اشتغال صنعت خودورسازی اینهمه مشکل برای مردم ایجاد کرده که تبعاتش خیلی بیشتر از اشتغال ایجاد شده است و باعث مرگ زودرس مردم و ایجاد بیماری های صعب العلاج با هزینه درمانی زیاد میشه ، واقعا کارشناسان بررسی کنن که تبعات تعطیل کردن این کارخانه ها بیشتره یا هزینه هایی که بابت فعالیت آنها گریبانگیر نظام درمانی مردم شده
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    4 0
    تو سه راه آذری وسط بلوار یکی از این تابلوهای سنجش آلودگی هوا بود که دیروز دیدم اونو برداشتن و روی اسکلت تابلو پرده کشیدن. جای بسی تعجب. همیشه میخوان رو همه چی سرپوش بذارن. یعنی مردم نمی فهمن فقط شمایید که می فهمید
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 1
    جون مادرتون این شهرستانیها رو که تو 3 سال اخیر مهاجرت کردن بیرون کنین مطمئن باشین همه چیز درست میشه. خواهش می کنم