آرشیو ملی صوتی-تصویری فرانسه (اینا) بخشی از ویدیوهای مربوط به انقلاب اسلامی و سرنوشت محمد رضا پهلوی را جمع‌آوری کرده است که بسیاری از آنان را کمتر کسی تا کنون دیده است، بخصوص ویدیوهایی که از داخل ایران ضبط شده است و توسط گزارشگران تلویزیون اصلی فرانسه به پاریس فرستاده شده است.

 

 

 

روایت این فیلم

روایت گوینده خبر را در این فیلم کوتاه می شنوید: «صبح امروز، شاه ایران کشورش را برای درمان و مداوا و احتمالا سفر به امریکا ترک کرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر زمان بازگشتش به ایران گفت:« زمان بازگشتم به ایران بستگی به چگونگی روند سلامتی ام دارد.»

خروج شاه از ایران و عدم اعلام تاریخ مشخصی برای برگشت وی به معنای سفری بی بازگشت برای شاه محسوب می شود و آیت الله خمینی معتقدند که دوران حکومت و دخالت دولت های خارجی در ایران به سر آمده است. 

در تهران، خروج شاه از ایران با برپایی جشن و شادی همراه شده و از سوی دیگر، این خبر خوشحالی بی حد و وصفی را نیز بین طرفداران آیت الله خمینی در نوفل لوشاتو به راه انداخته است.

خبرنگار ما از نوفل لوشاتو گزارش می دهد :« شمار زیادی از طرفداران آیت الله خمینی در اطراف منزل وی تجمع کرده و با شعارهایی مانند زنده باد خمینی به طرفداری از وی پرداخته اند و خوشحالی خود را از خروج شاه از ایران به نمایش گذاشته اند.

رهبر تبعید شده ایران در سخنانی این پیروزی را به مردم ایران تبریک گفته و نوید تشکیل یک دولت موقت پس از بازگشت خود به ایران را اعلام کرد.»

منبع : مهر 

2424

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =