آیت‎الله جوادی آملی: تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد

بیستمین جشنواره بین‎المللی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیه، ۱۵ بهمن ماه با تجلیل از شخصیت مفسر قرآن، آیت‎الله جوادی آملی پایان یافت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایکنا در این مراسم که شب گذشته در قم برگزار شد، آیت‎الله عبدالله جوادی آملی در سخنانی به نکات زیر اشاره کرد.

تنها با علم و عقل می توان بحران های جمعی و سیاسی را حل کرد

* امروز در زمانی هستیم که ندای اسلام به برکت خون‎های پاک شهدا باید به جهان عرضه شود. عرضه کردن اسلام دارای چهار عنصر محوری است که تا کنون این عناصر را از ما ربوده‎اند و جامعه‎ای که خلع سلاح شود جز اینکه پیرو شرق و غرب باشد، چاره‎ای ندارد.

* این چهار منبع شامل؛ دو منبع تولید صراط و دو منبع تولید سراج است که از ما گرفتند و امتی که راه و مهندسی راه را از او بگیرند و چراغ و شعله چراغ را از او بگیرند ناچار به تسلیم است.

* بیش از 300 بار جریان تعقلون و یتفکرون در قرآن آمده است از این رو قرآن برای حل بحران‎های جمعی و سیاسی فرمود که تنها یک گروه می‎توانند مشکل را حل کنند که قوم یعلمون و یعقلون هستند. قوم عقل یعنی قائم به علم و عقل و کسی می‎تواند روح الله باشد که این طور شود؛ هر عالمی نمی‎‏تواند با یک فرمان به کشور روح ببخشد و صدها شهید در این کشور بروید. آنکه قائم به عقل است می‌تواند ایران را کعبه کند و جامعه‎المصطفی(ص) به دور این کعبه طواف دهد.

* آن کسی که جهان را به عقل و علم دعوت می‎کند باید خود قائم به عقل و عدل باشد و اگر رهبری بزرگوار نامه خود را خطاب به جوانان می‎دهد نه مستکبران و آنان را دعوت به عقل می کند نشانه این است که خود قائم به عقل است.

* امروز که می‎بینید که جامعه‎المصطفی(ص) پنجره جهان است به این خاطر است که حضرت روح‎الله مسیر قرآن را به درستی طی کرد. باید بدانیم که محور اصلی کعبه و قبله مردم محروم هستند. خدا هم به خلیل و حبیب خود گفت که ندا بده و لازم نیست که سرمایه داران بیایند، بلکه ندا دهید تا پا برهنگان بیایند زیرا پابرهنگان می‎توانند کعبه را حفظ کنند.

* در اسلام صراط و سراج داریم که صراط که همان شریعت تنها با دست خدا مهندسی شده و تنها صراطی نیز که برای ماست همین صراط شریعت است؛ عقل چراغ است و از چراغ کاری ساخته نیست زیرا او فقط راه را می‎بیند. از دو منظر این صراط را می‎توانیم بشناسیم؛ این دو راه نیز قرآن و عترت یعنی ائمه و اهل بیت(ع) است مهندس این صراط هم خداست.

* در عصر جاهلی این منابع را یا انکار کردند و یا آن را سحر و دروغ خواندند. بعد از اسلام هم عده ای به آسیای دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند که قرآن تحریف شده است. ندانستند که اگر قرآن تحریف شده باشد، از دین چیزی نمی‎ماند و دیگر قابل حجیت نیست. امام وقتی به سخن نادرست آخوند خراسانی در کفایه می‎رسد که شائبه تحریف قرآن از آن سخن بیرون می‎آید با تمام ادب و البته انقلابی با آن برخورد می کردند.

دوری دروس حوزه از قرآن درد است

* ممکن است در همین جامعه‎‌المصطفی(ص) کسی از غرب عالم آمده باشد و در اصول متخصص شده باشد ولی قرآن را ندیده باشد و این درد ماست. متأسفانه این دو مهندس را از ما گرفتند و در این بین تنها چراغ باقی ماند. در این بین آمدند و شعله مختصر عقل را نیز خاموش کردند و گفتند که عقل حسن و قبح را درک نمی‎کند. وقتی عقل حسن و قبح را درک نمی‎کند همین سخنان لغو محصول آن می‎شود.

* در بین این امور چهارگانه روایت مانده بود که یک قرن آن را ممنوع کردند و وقتی که مطمئن شدند که می‎توانند در این عرصه گزارشگران جاعل بیاورند و رسانه ها در اختیارشان است این کار را با هجمه وسیع آغاز کردند که مرحوم علامه عسکری حداقل 150نفر این منحرفان و جاعلان حدیث را ذکر کرده است.

* علامه طباطبایی نقل کردند که علامه امینی بیان کردند که همه این روایاتی که برای امام علی(ع) می‌یابم مطمئن هستم برای اولی و دومی هم جعل شده است.

* وظیفه امروز المصطفی(ص) و حوزه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خود در جهان برسانند و مردم را با این دو منبع عظیم آشنا کنند.

* هنر علامه در تفسیر قرآن به قرآن نگاه به محتوای آیات و آیات متشابه در تفسیر قرآن به قرآن است که این مسئله در هیچ یک از تفاسیر مانند طبری تاکنون دیده نمی شود.

* عقل در مقابل شریعت نیست بلکه عقل در مقابل نقل است. عقل مقابل ندارد لذا امروز وظیفه حوزه آن است که قرآن و عترت و ولایت و عصمت و امامت را به عنوان محور بیان کند و عقل و براهین عقلی را به عنوان چراغ متقن کند و نقل را نیز در کنار عقل ارزیابی کند تا طلابی که از شرق و غرب به ایران آمدند دست پر برگردند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398811

برچسب‌ها