گرفتن گواهینامه رانندگی در کدام کشورها سخت تر است؟

گرفتن گواهینامه رانندگی در هر کشوری بنا بر مقتضیات آن کشور فرق می کند.

هادی معیری نژاد - در کشور ما گرفتن گواهینامه رانندگی آن قدر آسان است که تقر یبا مشکل چندان جدی ای در راه دوستداران رانندگی ایجاد نمی کند و بسیاری اول گواهینامه گرفته و بعد به مرور رانندگی یاد میگیرند و یا بعد از سالها رانندگی کردن بدون گواهینامه یک روز تصمیم میگیرند که بروند گواهینامه بگیرند.
اما در بعضی از کشورهای جهان گرفتن گواهینامه رانندگی یک دغدغه جدی است.

فنلاند
کشورهای اسکاندیناوی به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای خاص که هم سرما و یخبندان و هم تاریکی 6 ماهه هوا در نقاط شمالی کشور ها وجود دارد از امتحانات رانندگی سخت برخوردار هستند اما از بین این کشورها فنلاند سخت ترین امتحان رانندگی را در بین کشورهای جهان داراست.

رانندگی
در فنلاند همه باید به یک اداره مرکزی مخصوص به این کار مراجعه کرده و در آنجا هم رانندگی و هم مقررات حفظ و نگه داری اتومبیل خود را فرا گیرند مانند امتحان پایه یک رانندگی در ایران.
آنها همچنین باید یاد بگیرند چه طور اتومبیل خود را در شرایط تاریکی سرما و یخبندان کنترل کنند.
آنها دو امتحان شهری مشکل در زمستان و تابستان دارند علاوه بر آن 20 ساعت درس تئوری و 30 شاعت درس عملی فرا می گیرند و این فرایند برای هر فنلاندی وقت و هزینه بسیاری در بر دارد.

کانادا
در بین ایالتهای کانادا کبک و شهر مونترال دارای سخت ترین امتحان رانندگی است به نحوی که حدود 60 درصد در خواست کنندگان گواهینامه در اولین تلاش مردود می شوند و بسیاری از گرفتن گواهینامه پشیمان می شوند

آلمان
در آلمان نیز گرفتن گواهینامه رانندگی مانند فنلاند یک فرآیند طولانی و هزینه بر است.
برای گرفتن گواهینامه همه باید به مدارس رانندگی مراجعه و دروس تئوری و عملی را بگذرانند معمولا تا یک سوم داوطلبان در مرحله اول رد می شوند.
اما در آلمان رانندگی در شرایط سخت اقلیمی و همچنین جاده های باریک و امتحان در شرایط سرعت بالا در اتوبانهای مخصوص که سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت است آموزش داده می شود


سنگاپور
این کشور مدرن جنوب شرقی آسیا که به اعمال قوانین سخت گیرانه شهروندی مشهور است این قدر آزمون رانددگی را سخت و پر هزینه کرده است که خیابان ها و راه های بین شهری اش به صورت عمدی خلوت باشد و مذردم ترجیح بدهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
در این کشور نرخ قبولی در آزمون راننگی 33 در صد است

آفریقای جنوبی

افسران امتحان رانندگی در این کشور از جمله حرص درآور ترین ممتحنان در سراسر جهان هستند گاه اختلاف یک اینچی در فاصله با اتومبیل پشتی هنگام پارک کردن و عدم دقت درکشیدن ترمز دستی موجبات رد شدن در امتحان را فراهم می آورد .
در این کشور اطلاعات مکانیکی و فنی نیز جزو آزمون سخت رانندگی موسوم بهk53 است.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    462 8
    اگر منظورتو امور اداری هس خدایی تو هیچ کشوری به اندازه ایران کاغذ بازی و ....بازی نیست
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      81 8
      کاش ایران هم اینطوری بود تصادف ها کمتر می شد هیچ وقت یادم نمیره استاد آیین نامه تو کلاس فنی یک چند تا قطعه آورد فقط معرفیشون کرد اونوقت تو انگلیس دوره ی اموزش فنی رانندگی 3 ماه طول مییکشه
    • ایرانی A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      74 2
      کاش یه تحقیق میدانی انجام میشد تا معلوم بشه که بیش از 70 درصد افسرهای راهنمایی و رانندگی در ایران شیوه رانندگیشون استاندارد نیست. واین موضوع را براحتی میتوان در خیابانها و آمار تصادفات افسران اعلام کرد.
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      30 0
      کاغذ بازی با بررسی صلاحیت فرد برای گرفتن گواهینامه متفاوته در ایرن سالانه 20 هزار کشته در جاده ها داریم میدونی یعنی چی؟ هر کشوری باید حداکثر سخت گیری رو انجام بدهد تا مانع از گرفتن گواهینامه توسط افراد نااگاه بشود. فرض کن دور از جون دور از جون در سن 20 سالگی وسط جاده بر اثر سبقت بیجای یک نفر کشته بشوی اون طرف فقط یه پول از بیمه به خانوادت میده و تمام و شاید باز به ماجراجویی هم ادامه بدهد. اگر خدای نکرده قطع نخاع بشوی چه؟ خودت و اطرافیانت درگیر میشی بنابراین خیلی مهمه این مساله خیلی ها اینطور در جاده کشته شده اند در 20 سال اخیر سالی 20 هزار کشته و مجروح رو حساب کن ببین چقدر میشه
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      40 1
      20 هزار کشته و 100 هزار مجروح سالانه اندازه تلفات جنگی
  • محمد A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    یه سراغ از هم وطنان مقیم دبی هم می گرفتید تا نظر آنها را هم در باره ی سختی گرفتن گواهینامه در آنجا بدانید
    • رضا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      74 17
      برادر اگه شما مقیم دبی هستی بگو تا بقیه بدونند. ممنون
    • امیر A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      22 1
      پدر من در ابوظبی سال 87حدود یک میلیون با درهم 260 تومن هزینه کرد تا گواهینامه گرفت تازه شش ماه طول کشید الان درهم نزدیکه هزار تومنه
    • شهرام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      8 3
      داداش جان دوبی برای گواهی نامه چندان سخت نیست چون خودم اونجا داشتم کارمیکردم اونجا پتانها که پاکستانی هستن دارن رانندگی میکنن اگه اونا ایران بودن سالی ده میلیون کشته میدادیم اینجا با ماشین 911امتحان میگیرن که همه جا اسقاطی هس ودرحمل ونقل جایگاهی نداره.
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    109 6
    خوب بهتر از اینجاست که هرکس از خانواده قهر میکنه اول بدو برو گواهینامه بگیر. بابا اینجا هم باز همین پونزده سال پیش نسبتا خوب بود اینطور گلابی به هر کس گواهینامه نمی دادند.
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    120 4
    تو ایرا هر کی رو افسر بخواهد قبول می کند.
  • arrow A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    102 2
    والا کاش تو کشور ما هم اصولی آموزش میدادند و منطقی سختگیری میکردند. اینجوری هم خیابونا پر نمیشد از یه مشت راننده ناشی هم فرهنگ رانندگی بالاتر میرفت و هم یکی مثل من که مردم و چند ساله گواهینامه دارم اگه تو یه شرایطی قرار میگرفتم که ماشینم خراب میشد همینطوری وا نمیموندم که حالا باید چکار کنم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    123 3
    راحت ترین هم در ایران هست ، فقط کافیه پول بدی تا بگیریش
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    94 0
    اره مث ایران که یک هفته ای میشه گواهینامه گرفت بعد هم راحت بیای گند به زنی به شهر تازه اگه نزنی کسی رو بکشی
  • بی نام CA ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    109 6
    اینجا تو کانادا بار اول رفتم برای امتحان عملی با کلی اهن و تولوپ و غره به تجربه 10 ساله رانندگی تو تهران و بدون سابقه تصادف و 2 ماه هم تو اینجا.....چشتون بد نبینه .... چنان رد شدم ...... ممتحن گفت اونقدر " خطرناک " میرونی که جرات ندارم ببرمت اتوبان واسه تست.... بنده خدا خانوم ممتحن دو دستی داشبوردو چسبیده بود و نزدیک بود غش کنه...منم متعجب که چرا اینجوری میکنه مگه من چه جوری روندم....بعد رفتم یوتیوب کلی فیلم آموزشی دیدم و معلم گرفتم و تمرین و تمرین ... خوشبختانه بار دوم قبول شدم .
    • مهرداد IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      85 1
      داشتی میامدی تهران این خانم ممتحنت رو هم با خودت بیار و یه هفته ای تو شهر با ماشین بچرخونش تا حساب کار دستش بیاد
    • مجتبی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      71 2
      خیلی خوب بود.تو ایران نه کیفیت ماشین نه کیفیت جاده و نه کیفیت رانندگی اهمیتی ندارد.همه چیمون به همه چیمون میاد.
    • م A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      13 0
      آقای مهرداد مگه میخواین بنده خدا رو استنطاق کنین ؟ ؟ ؟ شکنجه میشه بیچاره
  • شانلی A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    74 10
    خداییش در ایران، قبول نشدن خیلی سختتره
  • محمد IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    20 59
    تو يه روز هم آئين نامه هم شهري با هم رفتم قبول شدم.. دم سرهنگه گرررررم حال داد...
    • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      7 2
      واسه من که اینجوری بود رفتم امتحان آیین نامه دادم گفتن هفته بعد بیا امتحان شهر ... 4 ماه هم بیشتر نیست گواهینامه گرفتم ... یه خورده غیر عادیه حرفتون ...
  • اسکندر A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    28 1
    اونجا اگر سختگیری هست حمایت هم هست قبلش آموزش اصولی و تربیت راننده خوب سرلوحه کارهاشونه نه اینکه هدف مچ گیری و آزار اذیت مردم باشه
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    29 1
    و اما در ا یران.... به سی تا سوال که جواباشو از قبل میدونی و حفظشون کردی تیک بزن بعد جناب سرهنگ بیاد بشینه کنارت یه پارک دوبل بزن یه دور دو فرمون و بدو برو قبولی. هفته بعدشم چپ کردی خدا رحمتت کنه
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    45 3
    آره آقا فنلاند خیلی سخته .... الکی مثلن من فنلاند گواهینامه گرفتم
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    13 1
    سوئیس خیلی سخته. حداقل از آلمان سخت تره. متوسط یک سال و نیم طول میکشه.
  • بی نام AE ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    19 3
    یک مدت تو امارات میگفتن افسرهای ایمنی حال ایرانیارو میگیرن واسه اولین بار که رفتم قبول شدم ,,, یک پسر هندی امدم ردم کردن ,, یک پسر تپل که ۳ بر میخواست هممونو بکنه زیره اتوبوس قبول شد .. ایرانم بار اول قبول شدم توی تپه با شب بالا افسر گفت با این ماشین پر از آدم با صحفه کلاچ این پیکان اگه تونستی دور بزنی قبولی, گازرو گاز دور زدم و قبول شدم .. ولی بهترین راننده ها تو ایرانن مخصوصا تهران , و بدترین راننده ها تا کسیای استانبول
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      29 0
      فدای معلم فارسیت با این وضع املات
  • حميد IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    20 19
    چيزي كه به آن اشاره نكرديد اين است كه حداكثر سن رانندگي در اروپا و آمريكا 55 سال است و در ايران حتي نفراتي با 80 سال سن رانندگي ميكنند
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      12 0
      معلومه تا حالا سر کوچه خونتون هم نرفتی
    • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
      11 0
      بابای من 70 سالش داره تو تگزاس میرونه
  • فرهاد A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    22 18
    آقا اینجا تو اسپانیا گواهینامه ایران رو دیدن به ما تا 50 سالگی گواهینامه کل اروپا رو دادن. با خودشون میگن کسی که تو ایران رانندگی کنه قطعا رانندس.
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    18 0
    من ده ساله گواهینامه وماشین دارم هنوز هم پارک دوبل بلد نیستم هههه
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    21 0
    نویسنده محترم مقاله عنوان می کند در آلمان گرفتن گواهینامه دوره طولانی و هزینه بر است باید گفت ایشان هزینه را در چه می داند اتفاقا آن ها نه تنها هزینه نمی کنند بلکه سرمایه گذاری روی مهارت نیروی انسانی می کنند تا صدمه مالی و تلفات جانی را در کشورشان به حداقل ممکن برسد
    • الیاس A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
      10 0
      آفرین. تعبیر دقیق و جالبی بود
  • المیرا A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    9 1
    بنده خودم با وجود تسلط تو رانندگی و حتی برای اطمینان30جلسه کلاس گرفتم،ولی 6بار آزمون شهری دادم و هر6بار هم رد شدم متاسفانه،اونقدرم که بعضی دوستان میگن راحت نیست،البته قبول دارم غیراصولی بودن شیوه ی گواهینامه تو ایران،اما در نوع خودش اسون هم نیست
  • جعفر A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    1 0
    اره واقعآ اونقدرها هم میگن آسان نیست من نزدیک به دو سال کشید تا تونستم گواهینامه یکم را بگیرم با اینکه رانندگی را از بچگی با کامیون یاد گرفته بودم مشکل ما ایرانیها در رانندگی بیشتر از اینکه بر گرده به آموزش در عجول بودنمون در رانندگی هست من الان نزدیک به پنج ساله تو جادها با کامیون هستم واقعآ وقتی تو سبقتی رانندهای پشت سری اینقدر چراغ میدن بوق میزنن که آدم کلافه میشه و موارد دیگه که باعث ایجاد خطر میشه ما باید تو کلاسهای آموزشی صبر و گذشت تو رانندگی را آموزش بدیمبا تشکر