علیرضا رئیسیان: تم فیلم من بحران است، نه خیانت

نشست رسانه‌ای «دوران عاشقی» با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در سئانس نخست روز چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه در برج میلاد روی پرده رفت و بعد از نمایش فیلم نشست پرسش و پاسخ آن با حضور خبرنگاران برگزار شد.

نخستین سوال در مورد تکنیک فیلمبرادری این فیلم بود که رئیسیان در توضیح آن گفت: «تکنیک فیلمبرداری در این فیلم دوربین روی دست نیست، بلکه روش جدیدی است که نخستین بار توسط آقای زرین‌دست در ایران انجام شده است با وجود ثابت بودن دوربین روی سه پایه حس تعلیق و سیال بودن را القا می‌کند. چون فضای فیلم من فضای تعلیق است. از این فیلمرداری رضایت زیادی دارم.»

به جز سوال‌هایی که در مورد موسیقی  و تدوین و مونتاژ فیلم مطرح شد، بیشتر سوالات در مورد محتوا و مضمون و چگونگی شخصیت‌پردازی بود.

 در پاسخ به پرسش‌ها، کارگردان و فیلم‌نامه نویس در مورد دیالوگ‌ها و پایان‌بندی اثر توضیحاتی دادند، رئیسان در این باره گفت: «پایان‌بندی این اثر در ذهن مخاطب کامل می‌شود و این تجربه ای است که من از زمان فیلم «ریحانه» تکرار می‌کنم و به آن معتقدم.»

در ادامه لیلا حاتمی و مینا وحید، در مورد نقش‌هایشان  توضیحاتی دادند و فرهاد اصلانی گفت: «من در این فیلم فقط نقشی که آقای رئیسیان با دقت و تحقیق زیاد برایم ترسیم کرده بود ایفا کردم و نقش دیگری نداشتم.»

رئیسان در پاسخ به زنانه یا مردانه بودن فیلمش گفت: «من به این خط کشی‌های جنسیتی در هنر اعتقادی ندارم، بیشتر فیلم‌های من شخصیت اصلی‌شان زن است و این به خاطر جانب‌داری نیست بلکه فکر می‌کنم زنان احتیاج دارند بیشتر در موردشان صحبت شود.»

پرسش دیگر این جلسه در مورد شباهت میان شخصیت لیلا حاتمی در این فیلم با فیلم «لیلا» داریوش مهرجویی بود ، لیلا حاتمی در این مورد گفت: «اتفاقا من خود نیز به این شباهت فکر کردم، اما در واقع این شباهت به این علت است که بازیگری یکسان در دو فیلم وضعیت مشابهی را بازی می‌کند. شاید فیزیک یکسان من در این دو فیلم این شباهت را به ذهن می‌آورد در صورتی که این دو شخصیت در یک موقعیت مشابه دقیقا رفتارهای مختلفی دارند و واکنش‌هایشان یکسان نیست.»

سوال دیگری که مضمون خیانت این فیلم را نقد کرده بود، با واکنش شاهپور عظیمی در مقام منتقد و کارگردان کار مواجهه شد. عظیمی گفت: «ما در ایران راجع به هیچ چیز نمی‌توانیم فیلم بسازیم. وظیفة فیلمساز نشان دادن آن چیزی است که در جامعه اتفاق می‌افتد. اگر ما از خیانت که متاسفانه در جامعه وجود دارد فیلم نسازیم خطا کرده‌ایم.»

رئیسیان نیز در پاسخ این سوال گفت: «فکر کنم این سوال نشان می‌دهد که حوزه هنری نمی‌خواهد فیلم ما را پخش کند، تم اصلی فیلم من خیانت نیست و بحران است و شخصیت فیلم خطاکار است و نه خائن. در ضمن در کشور ما فسادهایی وجود دارد که نمی‌توانیم منکر آن‌ها شویم فسادهایی که بخشی اخلاقی و بخشی اقتصادی است و ما در فیلم به هر دوی آن‌ها اشاره می‌کنیم.»

در پرسش آخر نویسنده این فیلم سینمایی در پاسخ به این پرسش تا کی می‌خواهید از  زن دوم فیلم بسازید گفت: «تا وقتی که تعدد زوجات وجود داشته باشد ما هم فیلم می‌سازیم.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =