واکنش کاخ سفید به اظهارات بن لادن بر اساس این سیاست است که امریکا تلاش می کند نشان دهد که با اسلام و مسلمانان سر جنگ ندارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، پیام صوتی جدیدی که گفته می شود متعلق به اسامه بن لادن است تقریبا یک ماه پس از منتشر می شود که جوانی نیجریه ای در اقدامی نافرجام قصد داشت هواپیمای امریکایی را به مقصد دیترویت منفجر کند.

این اولین بار پس از روی کار امدن باراک اوباماست که اسامه بن لادن مستقیما او را خطاب قرار می دهد به گونه ای که به نظر می رسد او خود را همسطح رئیس جمهور امریکا در نظر گرفته است. جک رایس از ماموران سابق سیا گفت " این واقعیت که اسامه بن لادن همچنان زنده است، همانند فروکردن خار در چشمان امریکاست که تا کنون میلیاردها یا حتی تریلیونها دلار برای کشتن بن لادن هزینه کرده اند اما هنوز موفق نشده اند" بن لادن با پذیرفتن مسئولیت نقشه انفجار هواپیمای امریکایی، قصد دارد این پیام را برساند که گروه او و القاعده در شبه جزیره عربستان یکی هستند.

 دولت اوباما در واکنش به این مسئله گفت که تحلیلگران اطلاعاتی امریکا هنوز تایید نکرده اند که پیام پخش شده متعلق به خود بن لادن است.

دولت امریکا در عین حال این پیام را چندان مهم ندانست. دیوید اکسلراد مشاور ارشد اوباما تاکید کرد حرفهای او توجیهات همیشگی برای قتل عام انسانهای بی گناه است و او به نام اسلام شمار بیشتری از مسلمانان را در مقایسه با پیروان ادیان دیگر به کشتن داده است و این خود ثابت می کند که او قاتل است."

در واقع واکنش کاخ سفید بر اساس سیاست اصولی اوباما است که تاکید کرده است امریکا با اسلام سر جنگ ندارد.

البته در این سیاست اصولی مشخص شده است که میان اسلامگرایانی که تهدیدی برای امنیت ملی امریکا به حساب می ایند و ملتهای مسلمان که امریکا تلاش می کند روابطش را با انها بهبود ببخشد ، تفاوت وجود دارد. جک رایس معتقد است که این استراتژی سیاستی هوشمندانه است.

رایس گفت " اگر شما به اشتباه افرادی را بکشید در واقع باعث می شوید تا القاعده راحتتر نیرو جذب کند و این اشتباهی است که امریکا نباید مرتکب شود."

گرچه موفقیت هیچ استراتژیی تضمین شده نیست ، با همه اینها امریکا همچنان به اعزام نیروی بیشتر به افغانستان ادامه می دهد و مخفیگاههای القاعده را در پاکستان هدف قرار می دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =