تیم ملی عراق با شکست دادن ایران در ضربات پنالتی راهی نیمه نهایی جام ملت های آسیا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ ورزشگاه کوچک و 20 هزار نفری شهر کانبرا برای اولین بار در بازی های جام ملتهای آسیای 2015 ، تیمی را برابر ایران می بیند که تعداد تماشاگرانش کمتر از هواداران پرشور ایرانی نیست. کارلوس کروش سرمربی تیم ملی برای این بازی حساس سعی کرده تا ترکیب دو بازی اولش را به زمین برگرداند. او البته همچنان گوچی را روی نیمکت گذاش و سعی کرد تا آزمون جوان را برای دوندگی بیشتر در ترکیب اصلی داشته باشد. در سوی دیگر هم مربی عراق سعی کرده دو هافبک تکنیکی متولد اروپا و آمریکایش را در ترکیب داشته باشد. دو بازیکنی که در بازی دوستانه قبل از جام در نیمه دوم به زمین فرستاده بود. شنیسل برنامه اش را بر بازی تکنیکی و حفظ توپ در میانه زمین گذاشته و کارلوس هم فشردگی در خط دفاع و سرعت در حمله را در سر دارد. 

بازی با عراق در یک چهارم سومین تلاش ایران برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر آسیاست. کاری که دو دوره متوالی از پسش بر نیامده و این بار سعی دارد با کارلوس به این مهم دست پیدا کند.  در این بازی جواد نکونام بازی 149 ملی خود را پشت سر می گذارد. او حالا به رکورد دایی رسیده و بردن عراق سبب می شود تا تنها رکورددار بازی های ملی ایران باشد.

همه چیز آنطور که کروش و شینشیل سرمربی عراق پیش بینی کرده بودند اتفاق افتاد؛یک بازی سرعتی و زیبا از سوی دو تیم.البته فشار عراقی ها در ابتدای بازی کمی بیشتر بود.کفته ترازو در 5 دقیقه ابتدایی بازی به نفع آنها سنگینی می کرد اما هر چه از باز می گذشت شاگردان کروش به توپ و میدان مسلط می شدند.

دقیقه 20 و تعادل در بازی.هیچ کدام از دو تیم ریسک زیادی نمی کردند.بازی آنقدر آرام شده بود که تماشاگران دو تیم هم محو تماشای آن شده بودند و اشتیاقی برای حمله کردند نداشتند.البته در این بین بازیکنان دو تیم کمی هم خشونت را چاشنی کارشان کرده بودند و مدام همدیگر را می زدند.صفر-صفر تا دقیقه 23.توپ بیشتر در میانه میدان جریان داشت تا اینکه یک دقیقه بعد یخ بازی شکسته شد و باز هم همکاری تیمی باعث شد تا شماره 20 ایران با ضربه سر دیدنی دروازه عراق را باز کند.توپ ربایی عالی دژاگه و پاس او به وریا غفوری باعث شد تا او ارسال زیبای را روی دروازه انجام بدهد و سردار آزمون ایران را به گل برساند.

ایران در نیمه نهایی؟هنوز دقایق زیادی تا پایان بازی مانده بود و واقعا بازی کردن مقابل عراق زخم خورده کار سختی بود.آنها پس از گلی که خوردند فشار روی دروازه ایران را بیشتر کردند اما این تیم کارلوس کروش گل نمی خورد!

در دقیقه 42 اما یک شوک بزرگ به ایران وارد شد.در حالی که مهرداد پولادی در محوطه 18 قدم با دروازه بان عراق برخورد آنچنانی نداشت اما "حسن"با دست به سینه مهرداد کوبید و او نقش بر زمین شد.این در حالی بود که بنجامین،داور بازی که کروش دل خوشی هم از او ندارد کارت زرد دوم را به او نشان داد تا ایران از این دقیقه به بعد 10 نفره بازی را ادامه بدهد.دیداری که در نیمه نخست با همین نتیجه یک بر صفر به پایان رسید.

با شروع نیمه دوم کارلوس کروش امیری را امیری را وارد میدان کرد تا تیم ایران 45 دقیقه را به خوبی مقابل عراق دفاع کند.این در حالی است که شنیشل هم دو بازیکن تهاجمی خودش را وارد زمین کرده بود تا هر چه در چنته دارد را رو کند که مقابل ایران بازنده نباشند.آنها چیزی برای از دست دادن نداشتند.در دقیقه 48 عراقی ها صاحب یک ضربه ایستگاهی شدند.ضربه ای که یاسر قاسم با قدرت هر چه تمام تر به سمت دروازه حقیقی زد و سوپر واکنش او توپ را به کرنر فرستاد.

شرایط سخت بود و عراقی ها فشار می آوردند.آنها از چپ و راست روی دروازه ایران فشار می آوردند و در این دقایق علیرضا حقیقی ستاره ایران بود.آنها سعی می کردند از یک یار بیشتری که دارند نهایت استفاده را ببرند.کاری که در دقیقه 56 به سرانجام رسید تا عراقی ها با گلزنی احمد یاسین بازی را به تساوی بکشانند.

این برای نخستین بار در این دوره از جام ملت های آسیا بود که دروزاه ایران باز می شد.فشار از روی دروازه ایران برداشته نمی شد.عراقی ها فشار بی امان می آوردند و اصلا تمایلی نداشتند که کار به وقت های اضافه و حتی ضربات پنالتی کشیده شود.

این برای نخستین بار در این دوره از جام ملت های آسیا بود که دروزاه ایران باز می شد.فشار از روی دروازه ایران برداشته نمی شد.عراقی ها فشار بی امان می آوردند و اصلا تمایلی نداشتند که کار به وقت های اضافه و حتی ضربات پنالتی کشیده شود.

بدشانسی های تیم کروش تمامی نداشت.در دقیقه 60 سردار آزمون به دلیل مصدومیت دیگر نتوانست بازی را ادامه بدهد تا کارلوس مجبور شود علیرضا جهانبخش را جانشین این بازیکن کند.

کروش لاک دفاعی را محکم تر کرده بود.ضمن اینکه دستور این بود که ملی پوشان کمی هم در بازی تاخیر ایجاد کنند.اخراج پولادی کار را سخت کرده بود و به نظر بچه های ایران هنوز در شوک گلی که خورده بودند قرار داشتند.عراقی ها به خاطر فشار زیادی که روی دروازه ایران می آورند صاحب چند کرنر پی در پی شدند که این ضربه ها با هوشیاری مدافعان تیم ملی دفع می شد.می توان گفت که توپ و میدان در اختیار عراقی ها بود و آنها تیم برتر این مسابقه دراین دقایق بودند.

در دقیقه 75 ویلیامز یک ضربه ایستگاهی را به نفع ایران اعلام کرد.ضربه ای که فاصله اش دور بود و پس از ارسال روی دروازه عراق راهی اوت شد.

عراقی ها علاقه ای به کشیده شدن بازی به دقایق اضافه نداشتند.به همین دلیل هم بود که فشار را در دقایق پایانی روی دروازه ایران بیشتر کرده بودند.کروش در دقیقه 82 اشکان دژاگه را از زمین بیرون کشید و رضا قوچان نژاد را جانشین او کرد.بازیکنی که همیشه گل های خوب و حساسی را در بدترین شرایط برای ایران زده است.آیا او این بار هم می تواند این کار را برای ایران انجام بدهد؟

در دقیقه 86 گوچی یک تک موقعیت به دست آورد و هواداران را در ورزشگاه نیم خیز کرد.اما ضربه او طوری نبود که بتواند دروازه عراق را تهدید کند.

در دقیقه 89 و ضربه ایستگاهی دیگری برای ایران. فاصله دور بود اما نکونام توپ را برای مرتضی پور علی گنجی کاشت و ضربه پر قدرت این بازیکن با اختلاف از کنار دروازه عراق راهی اوت شد.

4 دقیقه بعد حرکت زیبای وحید امیری از گوشه چپ عراقی ها یک ضربه ایستگاهی دیگر را نصیب ایران کرد.احسان حاج صفی توپ را روی دروازه ارسال کرد که مدافعان عراقی این توپ را دفع کردند در ریباند آندو دوباره توپ را روی دروازه ارسال کرد که کمک داور ارسال او را آفساید اعلام کرد.او بر این عقیده بود که گوچی در موقعیت آفساید قرار داشته است.

حلقه اتحاد برای رسیدن به پیروزی و شروع وقت های اضافه.در نبرد نابرابر با عراقی ها شاگردان کروش باید سی دقیقه دیگر مقابل آنها بازی می کردند.

در نخستین دقایق وقت های اضافه آب سر روی سر بازیکنان ایران ریخته شد.یک شوک بزرگ.تیمی که در 270 دقیقه بازی هیچ گلی را دریافت نکرده بود در این بازی دو بار دروازه اش باز شد. یونس محمود روی ارسالی که از سمت راست دروازه ایران شد با ضربه سر گل دوم عراق را به ثمر رساند.گلی که شاید آرزوی میلیون ها ایرانی را به باد بدهد.تیم کروش فاصله زیادی تا حذف از جام ملت های ایران نداشت.بچه های ایران باید حمله می کردند چون واقعا چیزی برای از دست دادن نداشتنند.

دقیقه 100 و بازگشت امید به اردوی ایران.کسی توپ را وارد دروازه عراق کرد که در بازی های قبل در کارهای دفاعی عملکرد فوق العاده ای داشت.مرتضی پور علی گنجی.او کاری کرد تا دل میلیون ها ایرانی را شاد شود.بازی با همین گلی که پور علی گنجی زد وارد وقت های اضافه در نیمه دوم شد.

روحیه به تیم ملی برگشته بود.انگار نه انگار که بچه ها ده نفره بودند.شنیشل گلزن اول خودش را از بازی بیرون کشید و احمد خلف را جانشین او کرد تا از آخرین مهره تهاجمی خودش هم استفاده کرده باشد.تمام تلاش آنها این بود که از فرصت طلایی(یک یار کمتر ایران)استفاده کنند.در این دقایق بچه های ایران باید با هوشیاری بالاتری بازی می کردند. 

عراق فشار را کمی بیشتر کرده بود.آنها تمام تلاش خودشان را می کردند تا کار به ضربات پنالتی کشیده نشود.بازی به دقیقه 110 رسیده بود.فشار بیشتر و بیشتر شده بود تا اینکه ویلیامز روی حرکتی که مرتضی پور علی گنجی انجام داد نقطه پنالتی را نشان داد.بازیکنی که دقایقی قبل فرشته نجات ایران شده بود.همه نگاه ها به حقیقی و "دورقم اسماعیل" بود.پنالتی در بدترین شرایط و در بدترین دقیقه تبدیل به گل شد تا عراق در یک قدمی رسیدن به نیمه نهایی قرار بگیرد.

چیزی به دقایق پایانی باقی نمانده بود.یک کرنر برای ایران.علیرضا حقیقی هم جلو آمده بود تا شاید بتواند در رسیدن به گل نقش داشته باشد.ضربه کرنر با سر جواد نکونام به سمت دروازه عراق زده شد که مدافعان آن را دفع کردند،ریباند این توپ با ضربه سید جلال به زیر طاق دروازه کوبیده شد که در برگشت رضا قوچان نژاد با ضربه سر این توپ را وارد دروازه عراق کرد تا دوباره نقش یک فرشته نجات را برای ایران بازی کند.

چند دقیقه بعد حمله عراقی ها باعث شد تا علیرضا حقیقی مصدوم و شود و نگرانی را به اردوی ایران بیاورد.بازیکن عراق با پا به دست او کوبید و این کار او باعث شد تا برای دقایقی بازی متوقف شود.

پس از بازگشت حقیقی به بازی علیرضا جهانبخش یک موقعیت نصفه و نیمه را به دست آورد که این موقعیت با ضربه نه چندان خوب او راهی اوت شد.پش از این ضربه بود که داور در سوت خودش دمید تا ماراتن ایران و عراق به ضربات پنالتی کشیده شود.

گزارش ضربات پنالتی:

احسان حاج صفی ضربه اول را برای ایران زد،ضربه ای که از بالای دروازه راهی اوت شد.

برای عراقی ها هم سعد عبدالعامر پشت توپ ایستاد که ضربه او هم راهی اوت شد.

دومین ضربه پنالتی را برای ایران پورعلی گنجی زد که توپ او به گوشه دروازه عراق رفت.

ضربه دوم عراقی ها را هم ولید سلیم زد که توپ او به گل تبدیل شد.

برای ایران جواد نکونام ضربه سوم را زد که ضربه کاپیتان هم وارد دروازه عراق شد.

برای عراق هم اسماعیل ضرغام توپش را به گل تبدیل کرد تا کار دو بر دو مساوی شود.

چهارمین ضربه پنالتی برای ایران را سیدجلال حسینی با زدن به گوشه بالایی دروازه به گل تبدیل کرد.

برای عراق هم علی عدنان با خوش شانسی توپش را به گل تبدیل کرد.

پنجمین ضربه ایران را وریا غفوری با پربه ای فنی به گوشه دروازه عراق فرستاد و این توپ به گل تبدیل شد.

ضربه پنجم برای عراق را یونس محمود زد که ضربه چیپ او به گل تبدیل شد تا کار چهار بر چهار مساوی شود.

ششمین ضربه پنالتی برای ایران را جهانبخش با ضربه ای مناسب به گل تبدیل کرد.

در سوی مقابل یاسر قاسم توپ را به گل تبدیل کرد.

هفتمین پنالتی ایران را آندرانیک تیموریان زد که توپ او برخلاف جهت دروازه‌بان عراق به گل تبدیل شد.

در سوی مقابل مروان حسین توپ را به گوشه بالای دروازه ایران زد و این توپ هم به گل تبدیل شد.

هشتمین پنالتی ایران را وحید امیری زد که توپ او به تیرک دروازه عراق خورد و راهی به دروازه پیدا نکرد.

برای عراق هم سالم شاکر توپ را به گل تبدیل کرد تا ایران از صعود به مرحله نیمه نهایی باز بماند حسرت را برای بردن جام قهرمانی به 43 سال برساند.

 

 

 

 

 

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396610

برچسب‌ها