ایرنا نوشت:

قائم مقام صندوق توسعه ملی کشورگفت: تصمیمات مقطعی در رابطه با صندوق توسعه ملی می تواند ثبات این صندوق را به خطر بیاندازد.

سیدمحمد قاسم حسینی روز پنجشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان افزود: صندوق توسعه ملی جایگزین بسیار خوبی برای فاینانس‌های چین، کره و ژاپن است و منبع بزرگ مالی ملت ایران محسوب می شود.

وی اظهار داشت: نگرانی اصلی ما در خصوص این صندوق بحث تکه تکه شدن برداشت ها از صندوق است که با این روند صندوق نمی تواند ثبات و استمرار لازم را داشته باشد چرا که سرمایه این صندوق باید برای روزهای سخت و حساس کشور حفظ شود.

وی ادامه داد: قوانین بودجه سنواتی این صندوق بسیار مورد تغییر قرار می گیرد درحالی که اگر این صندوق یک هیات مدیره کارآمد و با اختیار داشته باشد می تواند برنامه هایی خوبی را تنظیم و اجرا کند.

وی با بیان اینکه پیش از این مشابه صندوق توسعه ملی، در کشور وجود نداشت افزود:در سال 90 زمانی که دستور تشکیل این صندوق توسط رییس جمهوری وقت داده شد به رییس جمهور گفتم که باید تا یکسال، کاری در این صندوق انجام نشود تا از تجارب سایر کشورها استفاده شده و ساختار و نظام نامه ای بر این اساس تصویب شود که ایشان نپذیرفت و اعلام کرد که کشور تحت فشار بوده و باید کار را سریع آغاز کرد.

حسینی ادامه داد: در این مدت سعی شده است که بسیاری از مشکلات و نقدها به این صندوق بررسی و رسیدگی شود و هم اکنون وضعیت بهبود یافته است.

وی اضافه کرد: این صندوق دنبال توسعه نیروی انسانی نبوده و هم اکنون با 50 نیروی انسانی کار خود را انجام می دهد و تا جایی که امکان دارد فعالیت های این صندوق به صورت الکترونیکی انجام می شود تا از هرگونه خطای انسانی جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در صندوق توسعه ملی واحد استانی نداریم و بیشتر فعالیت ها توسط بانک ها انجام می شود که عدم تعامل بانک های مرکزی با استان ها از دیگر مشکلات استانی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه تنها 10 درصد درآمد صندوق توسعه ملی ریالی بوده و مابقی به شکل ارز است گفت:یک نفر به عنوان نماینده هر استان باید به این صندوق معرفی شود و روند پیشرفت طرح ها را پیگیری کند.

حسینی گفت: 70 صندوق ثروت ملی در دنیا وجود دارد که این صندوق ها صندوق هایی هستند که با کارکردهای مختلف فعال هستند.

وی اظهار داشت: صندوق توسعه ملی یک منبع قابل اعتماد و قابل اطمینان است که در تنگناها می تواند فریادرس کشور بوده و نقش تثبیتی برای اوضاع و احوال کشور ایفا کند.

قائم مقام صندوق توسعه ملی کشور ادامه داد:در بحران سال 2007 و 2008 که نمونه این تنگناها بود صندوق توسعه ملی توانست نقش خود را به خوبی ایفا کند.

حسینی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی باید برای آیندگان نگه داری شود افزود:صندوق توسعه ملی وظیفه تثبیت و سرمایه گذاری را داشته و یک صندوق بین نسلی است.

وی در ادامه با اشاره به روند کاهش قیمت نفت افزود:در 80 سالی که نفت در ایران استخراج و به فروش می رسید و تمام این درآمد خرج می شد ذخیره 20 درصد از این مبلغ در صندوق توسعه ملی کاری مثبت و آینده نگر است.

وی اضافه کرد:هم اکنون ذخیره صندوق توسعه کشور نروژ 950 میلیارد دلار است که این رقم در خارج از کشور سرمایه گذاری شده و از سود آن برای تامین اجتماعی هزینه می شود.

وی ادامه داد:در کشور کویت نیز که هم اکنون ذخیره صندوق آن 930 میلیارد دلار است 63 سال پیش همین سرمایه صندوق، در جنگ دو ساله این کشور با عراق راهگشای بسیار خوب و مطلوبی بود.

در این کارگروه که با حضور مسوولان ، سرمایه گذاران و صنعتگران استان همدان برگزار شد به سوالات این افراد در خصوص طرح های ارسال شده به صندوق توسعه ملی کشور پاسخ داده شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    1 0
    این عکس دکترسید صفدر حسینه نه سید محمد قاسم حسینی دکتر صفدر ریسه آقای قاسم حسینی قایم مقام عکس اشتباهه