حجت الاسلام اعرافی: اگر جریانات غیرعقلانی درون شیعه به حاشیه نرود، مذهب تشیع به رکود کشیده می شود

پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت:

 

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی با بیان اینکه اندیشه هایی در درون شیعه به وجود آمده که نگاه های ناروا در حوزه فکری، مبنایی و شعائر دارد، گفت: اگر ما نتوانیم در یک طرح هوشمندانه این جریانات غیرعقلانی را به حاشیه برانیم، تشیع در تبلیغات جهانی با این تابلو شناخته شود و این آغاز رکود تشیع است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه امروز در همایش خانواده بین المللی اسلامی که به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشده بود، اظهار داشت: سئوالی که امروز رویاروی ماست اینکه ما از درون با چه چالش هایی مواجه هستیم و در حقیقت اینگونه نشست ها و نهادهایی که در عرصه بین الملل فعالند باید قبل از نگاه به بیرون به آسیب شناسی مجموعه های درون و شناسایی ضعف ها و درمان آنها بپردازیم.

او به اختلافات و چالش های مذهبی به عنوان نکته مهم ضعف مسلمانان اشاره کرد و اظهار داشت: نداشتن طرح هوشمندانه و تدبیر حکیمانه در برابر این چالش بزرگی که درعالم اسلام طراحی شده و در حال اجرا است، ضعف بزرگ ماست.

اعرافی ادامه داد: ما در اکثر کشورها و بسیاری عرصه ها از فقدان تدبیر هوشمندانه در تعامل با مذاهب اسلامی و در ورود به این چالش عظیم دشمنان رنج می بریم.

او عنوان کرد: مهمترین چالش برابر بیداری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی این است که قبل از هر نزاع و جنگی، جنگ بزرگ به عنوان مذهب شکل گرفته است و برای دشمنان بهتر این است که چهره ها و شخصیت های بزرگ مذاهب اسلامی به جان هم بیفتند و مع الاسف تا حدّی در این طرح شوم توفیق یافته اند.

امام جمعه قم با بیان اینکه روشن است این تهدید بیرونی است که برای از بین بردن و خاموش کردن امواج و گفتمان انقلاب اسلامی امده است، گفت: مواجهه با این قصه نیازمند یک تدبیر و هوشمندی فوق العاده است. کانون های فعال، مجامع پرنشاط، شخصیت های باانگیزه در حوزه معارف الهی و اهل بیت(ع) نیازمند هوشمندی و دقت لازم در مواجهه با این چالش دارند.

او از بروز اختلافات درونی مجامع اهل بیتی و چهره هایی که به عنوان روحانی درس خوانده اند یا چهره هایی که از اقشار دیگرند، به عنوان نقشه دیگر دشمنان یاد کرد و اظهار کرد: تردیدی نیست که اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه ها امری طبیعی است و در همه جا وجود دارد.

اعرافی یکی از ضعف های مهم مجامع اهل بیتی و جریانات اسلام ناب را عدم توانایی درست دفاع و وفاق بر حداقل ها و نصاب ها عنوان کرد و افزود: این مساله سبب سایش نیروها خواهد شد و باید معالجه شود.

او تشیّع منفک از انقلاب اسلامی یا تشیّع انگلیسی را از دیگر مشکلات جهان اسلام دانست و اظهار کرد: باید این پایگاهی که به ضرر تشیّع و مصالح عالیه اسلامی است شناخته شود و برای شناسایی این مشکل تشیع باید تلاش کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه ما هرگز داعش و القاعده را به عنوان اهل سنت نمی شناسیم ابراز کرد: باید برابر آن تندروی همه به عنوان امت اسلام مقاومت کنیم اما همزمان بدانیم اندیشه هایی در درون شیعه به وجود آمده که نگاه های ناروا در حوزه فکری، مبنایی و شعائر دارد.

او تصریح کرد: اگر ما نتوانیم در یک طرح هوشمندانه این جریانات غیرعقلانی را به حاشیه برانیم نگرانی از این وجود دارد که تشیع در تبلیغات جهانی با این تابلو شناخته شود و این آغاز رکود تشیع است. بزرگترین آسیب تحرک به سمت جلو، تشیع انگلیسی و آثار و مبادی تولید شده در آن است.

اعرافی ابتلا به خرافات و امور موهن را از دیگر ضعف های جامعه مسلمانان ذکر کرد و گفت: ابتلا به این خرافات همیشه از تشیع انگلیسی ناشی نمی شود بلکه گاهی ناشی از جهالت است. ضعف بنیه فکری و معرفتی شیعه در عالم پایه این آسیب است که بخشی از آن به ما رهبران فکری و عقیدتی مردم بر می گردد.

او تصریح کرد: مطهری زمانی فکر در ایران تولید کرده است و این فکر جریان ساز بوده است و هنوز هم وجود دارد، تولید این فکر می تواند ضعف بنیه های معرفتی و فکری را جبران کند.

امام جمعه قم روشنفکر زدگی ها و تمایلات فکری به سمت اندیشه های غربی را از دیگر ضعف های امت اسلام برشمرد و گفت: همانگونه که از خرافه و تحجبر باید نگران باشیم باید از اینکه در درون جامعه شیعی گفتمان لیبرالیستی و سکولاریستی رواج یابد، نگران باشیم.

او کم اعتمادی به نیروهای بومی در صف مقدم ترویج اسلام ناب را از دیگر آسیب های جامعه مسلمانان ذکر کرد و افزود: این اعتماد باید افزون یابد ضمن اینکه این طلاب باید مسئولیت های بیشتری بپذیرند؛ امروز این ضعف دوجانبه در مراکز کانونی و عرصه کشورها وجود دارد.

اعرافی ادامه داد: از سویی این اعتماد کم رنگ است و از سوی دیگر نیروهای بومی به استعدادهای خود اعتماد نکردند که این دو ضعف بزرگی است.

او کمبود نیرو را از دیگر ضعف های جامعه مسلمانان ذکر کرد و افزود: نیروهای موجود از آن حد کیفیت در طراحی و برنامه ریزی برخوردار نیستند ضمن آنکه در کلان قصه اسلام ناب به نقشه کامل و طرح جامع نیاز داریم بنابراین هر کشوری نیازمند نقشه راه و طرح عملیاتی است که این ضعف به نیروهای بومی در کشورها بر می گردد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در پایان سخنان خود گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد و گفت: در این نهاد حوزوی بیش از 30 هزار فارغ التحصیل از 120 کشور و همین میزان در حال تحصیل داریم.

او تعمیم پذیرش طلاب علاقمند به فراگیری دروس دینی به سرتاسر جهان را از برنامه های جامعه المصطفی العالمیه دانست و گفت: در صدد هستیم حضور را از 60 کشور به بالای 100 کشور ببریم و بین کشورهایی که پذیرش و حضور داشتیم توازن برقرار کنیم و در حوزه علمیه هر کشوری دارای طرح جامعی باشیم که تاکنون برای 30 کشور طرح جامع طراحی شده است.

اعرافی تصریح کرد: حضور موثر ما در آینده جهان منوط به این است که نظام آموزشی را به گونه ای پردازش کنیم که بتواند نیازها را پاسخ دهد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    3 0
    اتفاقا جریانات عقلائی شیعه به حاشیه رفته اند و غیر عقلائی ها در متن هستند.