عبدالحسن برزیده کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» در نشست «یک فیلم یک سلام» درباره ساخت این فیلم سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین نشست برنامه «یک فیلم یک سلام» به فیلم سینمایی «مزار شریف» محصول حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص داشت و عبدالحسن برزیده کارگردان، حسین یاری بازیگر، مشکین مهرگان مدیر هنری و بهزاد عبدی آهنگساز این فیلم، سه‌شنبه شب سی‌ام دی ماه در پردیس سینمایی ملت حاضر شدند تا از پوستر و شعار فیلم رونمایی کنند.

پرداخت به موضوعی که کسی درباره‌اش حرفی نزد

برزیده در ابتدای این نشست اظهار کرد: «موضوع فیلم به سال 77 مربوط می‌شود. اتفاق مهمی که رخ داد اما به آن پرداخته نشد و کسی درباره آن حرفی نزد؛ آن هم به دلایلی که برای من روشن است. فیلم به موضوع حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف و کشتار دیپلمات‌های ایرانی می‌پردازد و امیدوارم در این ایام که فیلم پخش می‌شود بیشتر به این موضوع نیز بپردازیم.»

او افزود: «متاسفانه درباره کشته شدن تعدادی از مردم و دیپلمات‌های ما که در کنسول‌گری ایران در مزار شریف خدمت می‌کردند سهل انگاری شده است. آن زمان وقتی شرایط مزار شریف ناامن شد قاعدتا دیپلمات‌های ایرانی باید به کشور برمی‌گشتند تا دوباره در یک موقعیت مناسب به محل خدمت برگردند اما این اتفاق نیفتاد. این موضوع نیز در آن زمان و حتی سال‌های پس از آن مسکوت مانده است و دوستان هم تحلیل‌هایی در این خصوص داشتند که مرا قانع نکرد و با دیدن این فیلم متوجه می‌شوید جایی برای قانع شدن وجود ندارد.»

دریغ از یک عذرخواهی ساده از سوی مسئولان

این فیلمساز تأکید کرد: «متاسفانه دریغ از یک عذرخواهی ساده از سوی مسئولیان وقت از ملت ایران و کسانی که داغدار این ماجرا بودند. نه تنها عذرخواهی صورت نگرفته بلکه این خانواده‌ها گاهی حتی مورد بی‌مهری هم قرار گرفته‌اند.»

کارگردان «مزار شریف» یادآور شد: «در طی ساخت فیلم برخی از خانواده این شهدا با من تماس گرفتند و از بی‌مهری‌ها گفتند. به همسر یکی از افراد گفته شده بود مگر شوهر شما شهید شده است؟! بعضا داغ دل خانواده‌ها را نیز بیشتر کرده‌اند. امیدواریم با ساخت این فیلم به سهم خودم رسما به شکل هنری اعلام کنم ما باید یاد بگیریم اگر جایی اشتباه کردیم صادقانه و جوانمردانه آن را بپذیریم و بگوییم.»

در ادامه یاری بازیگر نقش اصلی فیلم نیز در سخنانی درباره متفاوت بودن این نقش گفت: «در این کار گریم متفاوتی دارم. من هیچوقت داعیه این را ندارم که متفات کار می‌کنم اما این کاراکتر حداقل ظاهر متفاوتی داشت که امیدوارم مرا نیز تکان داده باشد و متفاوت عمل کرده باشم.»

نمی‌خواستم فردی که نقشش را بازی می‌کنم ببینم

او افزود: «من درباره نقش خودم تحقیقاتی کردم. گرچه خیلی از ماجرا نمی‌گذرد و نیازی به تحقیق آنچنانی نبود و همه منابع در دست بودند. از فیلمنامه نیز کمک کردم و شکل روایی برای اجرای نقش به من کمک کرد.»

یاری در این باره که آیا با شخصی که نقش او را بازی می‌کند ملاقات داشته یا خیر، توضیح داد: «او هنوز در قید حیات است اما ترجیح من این بود که او را نبینم. به ویژه که آنچه در شخصیت فیلم می‌بینید و اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد جذابیت‌هایی دارد که در واقعیت نبوده است. ما به این رویداد در یک شرایط دراماتیک پرداختیم و از آن رو من تلاشی نکردم به سمت مستند بروم و تلاش فیلمنامه‌نویس هم بر چنین کاری نبود. شکل روایی و اجرایی درام نیز اینگونه ایجاب می‌کرد که من به متن وفادار باشم و به اجرای آن بسنده کنم.»

«مزار شریف» یک پروژه ملی است

در ادامه مهرگان مدیر هنری فیلم نیز در سخنانی درباره دکورهای «مزار شریف» توضیح داد: «بخش اعظم این کار در لوکیشن‌های داخلی و دکورهایی بود که در یک سوله بزرگ به عنوان استودیو ساخته بودیم. تمام سکانس‌های داخلی ما در این فضا ضبط شدند. فضاهای خارجی نیز بیرون از تهران بود به استثنای مزار شریف که به شکل دکور ساخته شده بود. باقی کار در منطقه الموت و کوهستان‌های اطراف آن ساخته شد. این فیلم جغرافیای متعددی وجود دارد و ما باید کار را متنوع می‌کردیم. سعی کردیم فضاسازی در راستای تسهیل جریان روایت و درام باشد و با حرفی که می‌خواهیم بزنیم و فضایی که در آن هستیم متناسب باشد.

مدیر هنری «مزار شریف» تأکید کرد: «این فیلم از آن جهت چالش‌های خاصی دارد که یک دهه و نیم از زمان وقوع حادثه می‌گذرد و ما باید مناسبات تاریخی و اقلیمی را به درستی در کار حفظ می‌کردیم. از طرفی «مزار شریف» یک پروژه ملی است و سعی دارد به جریان‌های افراطی‌گری که زیاد از آنها می‌شنویم نیز بپردازد. این فیلم فقط حاوی یک واقعه سیاسی نیست بلکه درام جذابیت‌های نهفته فوق‌العاده‌ای دارد. فیلم را ببینید و لذت ببرید.»

اشتراکات موسیقی ایرانی و افغانی

در ادامه عبدی آهنگساز فیلم با بیان اینکه تم اصلی کار انسانیت است، گفت: «قرار نبود برای ساخت موسیقی سراغ جغرافیای خاصی بروم یا از ملودی‌های خارجی استفاده کنم. از طرفی موسیقی افغانی با موسیقی ایرانی وجوه اشتراکات زیادی دارد و هدف ما از موسیقی بیان درد انسانیت است.»

او تصریح کرد: «دردی که انسان‌ها از طریق افراطی‌گری در افغانستان می‌کشند در این اثر منعکس شده است و موسیقی تمپوی تندی نیز ندارد و ما آن را در اتریش ضبط کردیم.»

این آهنگساز از جذابیت‌های بصری بسیار زیاد «مزار شریف» نام برد و گفت: «جدا از درام و قصه پرکشش، جذابیت‌های بصری این کار بالا است و یک تله فیلم نیست که روی پرده برود بلکه به معنای واقعی کلمه یک اثر سینمایی و برخوردار از تمام ویژگی‌های خاص آن است.»

برزیده نیز از طرف شاهسواری تهیه‌کننده اثر به خاطر حاضر نبودنش که به دلیل کسالت بود عذرخواهی کرد و درباره نقش طالبان در زمینه اتفاق مزار شریف گفت: «طالبان علی‌رغم خشونتی که دارد به خاطر نفع شخصی‌اش نمی‌توانسته در این موضوع دخیل باشد و من به عنوان فیلمنامه‌نویس قانع شدم دولت پاکستان مقصر اصلی اتفاق است. حتی طالبان علی‌رغم اینکه به کنسول‌گری می‌رود شب با بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کند و می‌گوید هیچ جنازه‌ای در کنسولگری نبوده و روی همه چیز سرپوش می‌گذارد.»

فیلمنامه از همه چیز مهم‌تر است

همچنین یاری درباره دلیل پذیرفتن نقش نیز اظهار کرد: «هر قصه‌ای جذاب باشد فارغ از همه چیز آن را می‌پذیرم. صادقانه اینطور نیست که من آنقدر پیشنهاد داشته باشم که آنها را دسته‌بندی کنم و مثلا بگویم فیلم تاریخی بازی نمی‌کنم. همواره جذابیت فیلمنامه از هرچیز برایم مهم‌تر بوده است.»

دوستان گارد اپوزیسیون می‌گیرند و به همه فحش می‌دهند

او افزود: «من در قریب 30 سال فعالیتی که در سینما دارم و به شهادت دوستان آدم آن‌تایمی هستم که به موقع می‌آیم و می‌روم و توانایی‌هایم مشخص است، با توجه به بازخوردهایی که گرفته‌ام به همکارانم توصیه می‌کنم این روند را نداشته باشند. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم که صادقانه کار نمی‌کند یا انرژی نمی‌گذارد، اما اکثرا می‌بینیم همه خودشان را در گارد اپوزیسیون قرار داده‌اند و به همه فحش می‌دهند تا تهیه‌کنندگان دولتی آنها را توصیه کنند.»

این بازیگر تصریح کرد: «مدیران هم تلاش می‌کنند مجموعه این افراد را جمع کنند و به آنها پول و امکانات بدهند و این افراد با دستمزدهای آنچنانی به پروژه‌ها می‌آیند.»

یاری در پایان گفت: «خواهش می‌کنم اگر دوست دارید فیلم را ببینید.»

برگی از تاریخ که همه مردم باید ببینند

برزیده نیز در بخش پایانی حرف‌هایش گفت: «صادقانه بگویم این فیلم برگی از تاریخ است که باید دیده شود. باید تک تک مردم این بخش از تاریخ را ببینند. به این دلیل که فیلم حکایتی را به تصویر می‌کشد که همچنان ادامه دارد. با توجه به جریانات اخیر داعش ما فیلمی کاملا به روز داریم که نمی‌شود گفت صرفا تاریخی است. افراطی‌گری به هر شکل هنوز ادامه دارد و حتی در کشور خودمان نیز می‌توانید مصادیق آن را پیدا کنید. این فیلم حتی می‌تواند اجتماعی باشد.»

او در معرفی شعار فیلم گفت: آدروغ بزرگ تاریخی که گفته می‌شود و من آن به عنوان یک فرد مسلمان که اطلاعات مذهبی و دینی دارم و به دلیل توفیق اجباری در جنگ هم حضور داشته‌ام، آن را رد می‌کنم. معتقدم هیچ یک از ائمه و پیامبران توصیه‌ای به جنگ نمی‌کردند. بالاترین جنگ در طول تاریخ مربوط به امام حسین (ع) است که ایشان هم آخرین جمله‌ای که می‌گوید این است که «بگذارید من برگردم، دستتان را به خون من آلوده نکنید» این سخن دلسوزی امام معصوم درباره دشمن خودش را نشان می‌دهد که می‌خواهد مرتکب خطا نشود.»

هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست

برزیده تصریح کرد: «این دروغ تاریخی که با جنگ می‌شود مسائل را حل کرد موضوعی است که در فیلم به آن می‌پردازیم و زمانی که یاری در سکانسی به کرامتی می‌گوید اگر ایران به افغانستان حمله کند اوضاع این کشور بهتر می‌شود، او پاسخ می‌دهد: «هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست».»

در پایان این مراسم حسین یاری از پوستر فیلم «مزار شریف» رونمایی کرد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    8 3
    با جنگ هیچ مشکلی حل نمیشه ... درسته ... پس بذارید تیم آقای ظریف با صلح مشکلات رو حل کنن ... سنگ اندازی نکنید لطفا ... دشمن خارجی کافیست
  • محسن A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    38 2
    چقدر زیبا:هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست» کاش همه به این حرف برسند.
  • احمد اشرفي نوشنق اردبيلي A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    7 1
    عالي بود تمام قد به شما فرهيخته عزيز تعظيم مي كنم و دستتان را به پاس قدرداني مي بوسم