سایت صدای اقتصاد نوشت:

جولیو هاس سفیر سوئیس در تهران است تقریبا همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و شروع کار حسن روحانی به ایران آمد و کار خود را شروع کرد، در دوره ای که دولت جدید ایران رویکرد جدید گسترش روابط با کشورهای مختلف به خصوص کشورهای مهم و تاثیرگذار اروپایی را در دستور قرار داد. علاوه بر این در یک سال و نیمی که هاس در ایران بوده است مذاکرات فشرده ای بین ایران و کشورهای 1+5 در ارتباط با مسائل هسته ای در جریان بوده است؛ با جولیو هاس گفت و گوی مکتوبی انجام داده ایم و او درباره تاثیرات اقتصادی مذاکرات و روابط اقتصادی بین ایران و سوئیس به صدای اقتصاد پاسخ داده است. 

دولت در ایران گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای جهان به خصوص کشورهایی همچون سوئیس و اتحادیه اروپا را در برنامه اصلی خود در یک سال گذشته جای داده است؛ باتوجه به این تحولات چه گام های عملی برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و سوئیس برداشته شده است و چه اقداماتی انجام شده؟

بزرگترین گام عملی در این راستا تأسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس بوده است. کشور سوئیس از زمان شروع دولت دکتر روحانی اقدامات زیادی را انجام داده است و نتیجۀ آن نیز به وضوح قابل روئیت است و نشانۀ آن است که ما سکوی لازم را برای زمانی که ایران به اقتصاد بین المللی بازگردد بنا نهاده ایم.

هم اکنون حجم روابط تجاری بین ایران و کشور سوئیس چقدر است؟ فکر می کنید چه ظرفیت ها و پتانسیل هایی برای گسترش روابط اقصادی و تجاری مشترک وجود دارد؟

ظرف سه سال گذشته حجم تجارت به کمتر از 500 میلیون دلار رسیده است و تنها بهبود در چارچوب این شرایط می تواند این آمار را بهبود بخشد. ظرفیت و پتانسیل  روابط اقتصادی و تجاری مشترک را زمانی می توان  جواب داد که تحریم ها لغو شده باشند.

به نظر شما روابط اقتصادی و تجاری بین فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و بازرگانان ایران و سوئیس در چه زمینه های می تواند افزایش پیدا کند و شروع شود؟ در حال حاضر چه صنایعی می توانند در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور پیشرو باشند؟

این مسئله نیز بستگی به روند مذاکرات انرژی هسته ای و لغو تحریم ها دارد. صنایع دارویی و غذایی.

در حال حاضر چه تعدادی شرکت و موسسه اقتصادی سوئیسی در ایران فعالیت دارند، این فعالیت ها بیشتر در چه بخش هایی است؟

در مورد تعداد شرکت ها و موسسه های اقتصادی سوئیسی فعال در ایران نمی خواهم نظری بدهم. اما در مورد فعالیتشان می توان از صنایع مواد غذایی، دارویی، ماشین آلات مخصوص و شرکت های بازرسی نام برد.

به نظر شما برای تسهیل روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و سوئیس و برعکس چه اقداماتی باید صوت گیرد و چه گام هایی باید برداشته شود؟

تسهیلات روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و سوئیس و بالعکس وابسته  به روند مذاکرات هسته ای است.

شما نقش اتاق مشترک ایران و سوئیس را در افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور چقدر می دانید و فکر می کنید باتوجه به باز شدن فضای اقتصادی در ایران این اتاق چه اقداماتی را برای گشترش روابط دو طرفه باید در دستور قرار دهد؟

از دید من نقش اتاق مشترک ایران و سوئیس بسیار مثبت است. حتی در شرایط حاضر که تحریم ها اجرا می شوند و جادۀ همواری برای روابط کشورهای دیگر وجود ندارد، اتاق مشترک ایران و سوئیس نقش خود را در روابط اقتصادی با سوئیس به بهترین نحو ممکن ایفا کرده است.

آیا برنامه ای برای حضور شرکت های بزرگ سوئیسی در ایران و سفر هیات های بازرگانی و اقتصادی سوئیسی به ایران دارید؟ یا برعکس مذاکراتی برای حضور شرکت های ایرانی و فعالان بخش خصوصی صورت گرفته است؟

از آنجایی که سفارت در ارتباط مستقیم با شرکت های سوئیسی و همکاری تنگانگ دارد در هر شرایطی  تصمیمات خاصی را اتخاذ می کند و من نمی خواهم  در اینجا به تک تک آنها بپردازم. این وظیفه سفارت نمی باشد که بصورت فعال تک تک شرکت ها را همراهی نماید. این امروظیفۀ اتاق بازرگانی ایران و سوئیس است که تاکنون نیز به نحو احسن انجام شده است.

به نظر شما اصلی ترین موانع برسر راه گسترش روابط اقتصادی بین ایران و سوئیس چیست؟ چرا باوجود اینکه سوئیس و ایران همیشه روابط خوبی با یک دیگر داشته اند و سوئیس همیشه به عنوان یک کشور بی طرف مطرح بوده است، حجم و میزان شراکت اقتصادی دو کشور چندان که باید باشد نیست؟

همانطور که می دانید کشور سوئیس پایبند تحریمهای سازمان ملل متحد، آمریکا/اتحادیه اروپا علیه ایران  است.  این وضعیت تغییری نکرده است.

از تجار و فعالان اقتصادی به عنوان دیپلمات های اقتصادی یاد می شود، فکر می کنید در این شرایط فعالان اقتصادی دو کشور چه نقشی را می توانند در نزدیکی روابط دو کشور داشته باشند؟

می توانند نقش مهم و موثری را ایفا کنند.

در ماه های گذشته موضوع راه اندازی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و آمریکا مطرح شده است؛ باتوجه به اینکه سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است چقدر این موضوع جدی است؟ آیا اقدامات عملی در این زمینه صورت گرفته است؟

کشور سوئیس حافظ منافع امریکا است و سعی در بهبود روابط آمریکا و ایران را دارد و نقشی در تأسیس و یا آسانتر کردن فعالیتهای اقتصادی را ندارد . کشور سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا مسئولیتی در قبال روابط اقتصادی بین آمریکا و ایران ندارد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    احسن الکلام ما قل و دل حکایت پاسخ‌های جناب سفیر است ...