ایسنا نوشت:

رییس سازمان هواپیمایی کشوری بار دیگر هر گونه طرحی که به جابه‌جایی و یا تعطیلی فرودگاه مهرآباد بینجامد را منوط به فراهم آمدن مقدمات و زیرساخت‌های لازم دانست و اعلام کرد: تا آن زمان فرودگاه مهرآباد به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد.

صحبت‌های جدید جهانگیریان درحالی مطرح می‌شود که در طول ماه‌های گذشته فرودگاه مهر‌آباد مسیر توسعه ای خود را نیز مانند گذشته طی کرده و حتی بناست در آینده‌ای نزدیک صاحب ایستگاه مترو شود.

افتتاح پارکینگ جدید هواپیمایی این فرودگاه و ادامه برنامه‌ریزی برای ساخت و توسعه بخش های جدید در این فرودگاه قدیمی نشان می دهد فعلا برنامه ای برای حذف و یا تعطیلی مهرآباد وجود نخواهد داشت.

با وجود این ممنوعیت پروازهای نیمه شب در فرودگاه مهر‌آباد باعث شده همچنان گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره احتمال تعطیلی یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران ادامه داشته باشد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اما هر گونه طرح و برنامه برای انتقال این فرودگاه را طولانی مدت و نیازمند زیرساخت های لازم و فرودگاه‌های جایگزین دانسته است.

به اعتقاد جهانگیریان، تا زمانی که فاز دوم فرودگاه امام (ره) آماده نشده و ظرفیت فرودگاه پیام کرج نیز برای انتقال بخشی از پروازها به آن مهیا نشود نمی توان انتظار داشت مهر‌آباد با ظرفیت بیش از 20 میلیون مسافر در سال تعطیل شود.

در کنار آن، جهانگیریان بحث جدیدی را مطرح کرده که تاکنون مسوولان هواپیمایی کشور درباره آن اظهارنظر جدی نداشته‌اند.

بحث فاصله 35 کیلومتری فرودگاه امام از شهر تهران و زمانی که برای رسیدن شهروندان تهرانی به این فرودگاه نیاز است باعث شده جهانگیریان رسما اعلام کند انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام به صرفه نخواهد بود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، وقتی زمان یک پرواز کمتر از یک ساعت است ولی برای رسیدن به فرودگاه باید 35 کیلومتر سفر زمینی انجام داد، قطعا مزیت نسبی پرواز از دست رفته و این مساله قابل چشم پوشی نیست.

از این رو، اگر بنا باشد پروازهای داخلی به فرودگاه امام انتقال یابد، قطعا پروازهای بالای دو ساعت خواهد بود و برای پروازهای کوتاه‌تر باید چاره‌ای دیگر اندیشید.

با توجه به موضع گیری جدید جهانگیریان به نظر می رسد حتی اگر فکر محدود شدن پروازها در فرودگاه مهر‌آباد نیز مطرح باشد حداقل برای چند سال آینده نمی توان برای آن برنامه ریزی کرد زیرا از یک سو هیچ فرودگاه جایگزینی وجود نداشته که بخواهد جور مسافران 20 میلیونی مهر‌آباد را بکشد و از سوی دیگر مدت زمان کوتاه برخی پروازهای داخلی و فاصله طولانی فرودگاه امام از شهر عملا امکان برنامه ریزی برای انتقال پروازهای کوتاه مدت داخلی به این فرودگاه را از بین می‌برد.

45225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    21 57
    با سلام ايشان ترافيك را در نظر نكرفته اند كاهي براي رسيدن به فرودكاه مهراباد بيش از دو ساعت بايد در راه باشيدر حاليكه باوجود بزركراهها امكان رسيدن به فرودكاه امام كمتر از يك ساعت امكانبذير است
    • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      1 4
      فرودگاه امام مینی خوبه . فقط باید فکری به حال سیستم حمل و نقل عمومیش و متروش کرد . اکثر فرودگاه های دنیا خارج از محدوده شهری هستن ولی سیستم ایاب و ذهاب خیلی خوبی دارن .
  • ميثم بدون شرح IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    10 12
    عزيزه من نيتي كه شما داري درست ولي استدلالت مورد داره خووو اين پرواز 1 ساعته اي كه شما ميگي براي من مسافر با اتوبوس 10 ساعت راه هستش پس حتي اگر فاصله 35 كيلومتري نيز با تهران داشته باشه فرودگاه بازم مزيت داره. راه حل مترو براي فرودگاه امام خميني بهتر هستش.
  • مازيار IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    30 7
    اصلا جابجايي عملي نيست،در ضمن وقتي در زمان ساخت اونجا بيابان بوده و خانه هاي اطراف انجا بعد ها ساخته شده،هيچ مسئوليتي متوجه فرودگاه نيست،چون همه با علم و آگاهي از وجود فرودگاه انجا سكني گزيدند در ضمن اگر اون فرودگاه را جابجا كنيد بدعتي ميشه براي شهر هاي ديگر كه بقيه هم بگند فرودگاه مزاحم ماست،جابه جاش كنيد، كه به دنبال آن كلي هزينه اضافي بر دولت تحميل ميشه
  • مازيار IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    20 5
    در ضمن ميدونيد جابجايي فرودگاه چقدر براي دولت هزينه داره؟ اگر فرودگاه چابه جا بشه و بره فرودگاه امام تكليف اين همه مسافر چيه، هم اين كه بايد كلي هزينه كنند كه خودشان را به تهران برسانند كرايه تاكسيش حداقل 30 هزار تومن ميشه و هم اين كه پروازشان به دليل داخلي بودن كوتاه بوده و حالا بايد كلي زمان بگذارند كه به تهران برسنددرست هست كه فرودگاه امام مترو داره ولي همه كه نمي خواهند با مترو جابه جا شوند در ضمن ما بايد ظرفيت فرودگاه را به پرواز هاي خارجي بديم كه در صورت سرمايه گذاري و رفع مشكلات تحريم بتوانيم به هاب منطقه اي تبديل بشود،،درست هست كه الان كشور هاي جنوبي خليج فارس هاب هستند ولي مسير ايران بسيار اقتصادي تر هست،و ميتونه براي ما در امد زايي بسيار زيادي داشته باشه
  • مازيار IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    16 6
    در هر صورت منافع 20 ميليون مسافر ساليانه و 80 ميليون ايراني بر منافع 100 هزار نفر كه بسياريشون اهمال كردند ارجحيت داره،در ضمن اين پول جابجايي فرودگاه را مي توانيم در جايي ديگر كه واقعا احتياج هست هزينه كنيم
  • حسام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    8 0
    می توان در عین حالی که فرودگاه مهرآباد را تعطیل نکرد بخشی از پروازهای داخلی را به فرودگاه های پیام کرج و امام منتقل کرد و حق انتخاب را به مسافر داد که از کدام یک از سه فرودگاه موجود استفاده نماید.
  • مرتضی IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 2
    دوستان فقط یک روز تشریف بیارن تهرانسر زندگی کنن تا ببینم می تونن با صدای هواپیماما آرامش داشته باشن یانه؟ ثانیا بنابر مطالعات انجام شده آلودگی هوایی که هر هواپیما ایجاد می کنه معادل 3000 خودرو هستش و طبق آماری که خود فرودگاه مهرآباد داده روزانه حدود 150 پرواز انجام میشه. یعنی آلودگی هواپیماها معادل 450 هزار خودرو هستش که برابر میشه با 230 زمین فوتبال که پر از خودرو های روشن هستش
    • بی نام FR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
      0 0
      اول فرودگاه مهر اباد را ساختند بعدا محله تهرانسر ساخته شد قیل از ساخت تهران سر اونجا بیابون بود ،شما که می دونستی اونجا فرودگاه هست برای چی تو تهران سر ساکن شدی؟یعنی به خاطر کوتاهی شما باید کلی هزینه به کشور وارد بشه که فرودگاه به جایی دیگر منتقل بشه از اون طرف هم مسافران باید کلی وقتشان هدر بره و کلی هزینه منحمل بشوند که به فرودگاه رفت و امد کنند یعنی برای یک پرواز داخلی باید 70 تومن پول اژانس بدند و که به فرودگاه امام رفت و امد کنند
    • بی نام FR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
      0 0
      نمی دونم این امار را از کجا در اوردی که یک هواپیما این قدر الودگی ایجاد میکنه،اگر این امار درست بود هیچوقت اجازه نمی دادند که فرودگاه نیویورک،پاریس ،لندن و... در شهر باشه تازه تعداد پروازشان حداقل 50 برابر فرودگاه مهراباده،اگر این طور بود این شهر ها بد تر از تهران می بود و جای نفس کشیدن نبود
    • بی نام FR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
      0 0
      اون کسی که اولین بار این امار دروغ را داد طرفدار ساختن برج و مرکز خرید در زمین های مهر اباد بود،ضمنا اگر این طور بود الان لندن و شیکاگو که تعداد پرواز هایش 100 برابر مهراباده باید به خاطر الودگی هواپیماها این شهر ها پر از دود باشه
    • بی نام FR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
      0 0
      فرودگاه مهر اباد این امار را نداه بلکه یک مقام از شورای شهر یا شهرداری این اطلاعات اشتباه را داده