معاون سازمان میراث فرهنگی: ایران برای بازگشت اشیا قاچاق به کشور تلاش می کند

معاون میراث فرهنگی در نشست رونمایی آثار خوروین گفت که این آثار بسیار منحصر به فرد هستند که نشان دهنده تاریخ و تمدن کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال 1327 سفالینه های خاکستری و ابزار مفرغی متعلق به روستای خوروین ساوجبلاغ کشف شد و با پیدا شدن این آثار، در سال 1328 علی حاکمی و محمود داد و سپس در سال 1322 واندنبرگ کاوشهایی انجام دادند و تعداد 228 اثر کشف شد که در موزه ملی نگهداری می شد. اما در سال 1344، وولف کاریوس همسر بلژیکی پروفسور ملکی 349 قلم از این اشیا را به صورت غیرقانونی از کشور خارج کرد.

سال 1360 ایران در دادگاه بلژیک ایران طرح دعاوی کرد و سرانجام بعد از 33 این آثار به کشور بازگشت. امروز این۳۴۹ اثر تاریخی فرهنگی بازگردانده شده از بلژیک با حضور رییس جمهور در موزه ملی ایران رونمایی شد.

این اشیاء و آثار باستانی که مربوط به ۲ هزار سال قبل از میلادی است، در سال ۱۳۴۴ از ناحیه «خوروین» در استان البرز کشف و به تدریج از طریق یک دیپلمات بلژیکی از کشور خارج شده بودند.


بازپس گیری اشیا قاچاق

در نشست خبری رونمایی از این آثار، محمد حسن طالبيان معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: موزه ملی مادر تمام موزه های کشور است و برخی از این آثار موزه باقی می ماند تا مطالعه و پژوهش شوند.

او با تاکید بر اینکه این آثار کاملا منحصر به فرد هستند ادامه داد: یک اتفاق خوب با پس گرفتن این آثار این است که فضا را برای رفتارهای غیرقانونی در کشور ناامن می کند و تمام کشورها از این به بعد می دانند که ایران با قدرت فراوان برای بازگشت آثار قاچاق به کشور تلاش می کند.

او ادامه داد: ما به دنبال تاسیس موزه در استانها هستیم تا هویت مناطق و استانها را بتوانیم به نمایش بگذاریم و در حال حاضر موزه خراسان در حال تکمیل شدن است.

اصل بودن آثار

در ادامه گرجی رئیس موزه ملی ایران گفت: در اصل بودن این آثار هیچ شکی وچود ندارد چون به خاطر قضایی بودن پرونده هیچ یک از این جعبه ها باز نشده یود و با همان پوشالی که از کشور خارج شده یودند به کشور بازگشتند.

او ادامه داد: این آثار می توانند تاریخ و تمدن آن منطقه را نشان دهند وما اشیا شاخص را در موزه ملی نگه می داریم تا همه امکان دیدن آن را داشته باشند.

46232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =