ایرنا نوشت:

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اعتبارات این وزارتخانه از بودجه عمومی 9 هزار میلیارد تومان است، گفت: با وضع و اجرای قانون مالیات بر خرده فروشی سیگار، 11هزار میلیارد تومان حاصل می شود.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی روز جمعه در حاشیه نشست سالیانه جمعیت مبارزه با دخانیات در جمع خبرنگاران در مورد مالیات بر سیگار و مبارزه با دخانیات افزود: متاسفانه عزم جدی در مبارزه با دخانیات وجود ندارد و ارقامی که در این مسیر در اختیار دولت قرار می گیرد درمقایسه با کل بازار سیگار، تقریبا ناچیز است.

وی یاداور شد که سلامت مردم بسیار مهم است و باید گفت تقریبا اکثر کسانی که اعتیادهای دیگری پیدا کرده اند مقدمه اش از سیگار بوده است و در همه جای دنیا حتی کشورهای همسایه ما سخت گیری جدی در این زمینه وجود دارد که یکی از ابزارهای این کشورها ، وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار است.

هامشی افزود: در همین زمینه طرحی آماده و تقدیم دولت و مجلس کردیم که از آن مسیر در مدت پنج سال 11 هزار میلیارد تومان عوارض دریافت خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:10 درصد جامعه علاقه مندند که 10هزار میلیارد را دود کنند و در عین حال به خود آسیب برسانند و دچار بیماریهای صعب العلاج شوند و قرار نیست که از سلامت 70 میلیون نفر برای این 10 میلیون نفر یا هشت میلیون نفر هزینه کنیم.

منفک شدن وزارت بهداشت از بودجه عمومی در پنج سال

هاشمی اعتبارات وزارت بهداشت از بودجه عمومی را 9 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این درحالی است که شاید فقط با وضع مالیات سیگار، درکمتر از پنج سال وزارت بهداشت از بودجه عمومی منفک خواهد شد و این را از این بابت نمی گویم که مشکل بودجه وزارتخانه رفع شود بلکه می خواهم ارزش این کار را اعلام کنم .

وی ادامه داد: اگر مالیات سریع وضع شود مصرف حتما کاهش پیدا خواهد کرد و این تبلیغ در جامعه که با افزایش مالیات، قاچاق افزایش می یابد، غلط و اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حتما مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، پیشنهاد ما به دولت و مجلس شورای اسلامی این بود که هر چه از مسیر وضع مالیات در خرده فروشی سیگارعاید شود به خزانه عمومی برمی گردد و در اختیار کشور باشد و عایدات آن برای تامین سلامتی مردم هرینه شود و مطمئن هستیم مردم نیز از این موضوع استقبال می کنند.

هاشمی اضافه کرد: چون کسانی که حتی اعضای خانواده آنها مبتلا هم نشده باشند در معرض آسیب قرار دارند.

وی موضوع سیگار و قلیان و اعتیاد را از جمله موضوعات بسیار مهم کشور دانست و تاکید کرد : اگر قانون مالیات برخرده فروشی را در جامعه اجرا کنیم و در عین حال امکان دسترسی را کاهش و هزینه دسترسی را افزایش دهیم، در کاهش مصرف سیگار تاثیر گذار خواهد بود.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا از خرده فروشان مالیات گرفته می شود، گفت: از خرده فروشان مالیات گرفته نمی شود بلکه به قیمت خرده فروشی از تولید کننده یا وارد کننده مالیات گرفته می شود.

وی ادامه داد: مالیاتی که درحال حاضر مبنا است و صحیح هم پرداخت نمی شود، قیمت تولید است که با رقمی که متاسفانه خیابانها و همه جا در دسترس است و همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند، قابل مقایسه نیست.

تنها 2 درصد از 70 درصد مالیات سیگار پرداخت می شود

هاشمی خاطرنشان کرد: قانونا از لحاظ پیشگیرانه حدود 70درصد رقم سیگار و فراورده های اینچنینی دولت باید مالیات بگیرد ولی این ارقام کمتر از یکی دو درصد است و واقعا هنوز با آنچه که باید اتفاق بیفتد فاصله بسیاری داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمعیت سیگاری را رو به افزایش و سن کشیدن سیگار را رو به کاهش عنوان کرد و این امر را مایه تاسف دانست.

قوانین در قالب ویترین ماندند

هاشمی درمورد اینکه با توجه به قوانین خوب در این حوزه، چرا اجرا ضعیف است، گفت: این هم مایه تاسف است قانون می نویسیم برای اینکه به ما در مجامع بین المللی جایزه بدهند ولی در عرصه و زندگی ما نمود و بروزی ندارد.

وی افزود: قوانین ما در زمینه دخانیات مترقی ترین قانون هاست اما بیشتر در قالب ویترین همچنان باقی مانده است و امیدوارم ضمانتهای اجرایی آن هم فراهم شود.

هاشمی افزود : حوزه سلامت علت نیست بلکه معلول است و آسیبها و درمان را پییگری می کند، اما تا وقتی سرچشمه را کور نکنیم و جلوی آن را نگیریم طبیعی است نارضایتی رو به رشد است و از همه بدتر مصیبتی که به خانواده ها از حیث اجتماعی و اقتصادی وارد می شود، گریبانگیر جامعه می شود.

وی درمورد سهل الوصول بودن سیگار خصوصا در دکه های روزنامه فروشی گفت: این کار یک دستگاه نیست کار مجموعه قوا است و امیدوارم روزی به یک عزم جدی در مسوولان و همچنین به یک عزم ملی در مردم برسیم چون خانواده ای نیست که در معرض آسیب نباشد.

استفاده از ظرفیت های حداکثری مردم

هاشمی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای مردمی،گفت: این گره ها به دست خود مردم باز می شود و بخشنامه واعمال مدیریتهای دولتی در مقولات فرهنگی و اجتماعی موثر نخواهد بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد : کمبود قانون نداریم، بلکه برای اجرای این قوانین به همت و در عین حال تبعیت همه نیاز داریم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    35 5
    از این دود کش ها مالیات بگیرید که محل عمومی غیر عمومی حالیشون نمی شه
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    12 0
    البته اگر بشه جلوی قاچاق سیگار رو گرفت
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    13 4
    پولدار،پولدارتر.....فقیر،فقیرتر...
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 0
    من با وضع این مالیات موافقم. حتی به نفع خود سیگاری ها هم هست اما نمی دانم به چه روشی می خواهد اجرا شود که باعث افزایش میزان قاچاق نشود جز اینکه همه نوع سیگاری از طریق شرکت دخانیات و با نرخ کمتر وارد شود. یا اینکه سیگار در داخل تولید شود.
  • ياسين A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    3 1
    اي كاش اين همه بودجه براي سلامت مردم خرج ميشد ولي بيشترش براي جيب پزشكان هست.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    4 2
    چرا این وزیرها در کار هم دخالت میکنند ، مگر بحث تجارت به عهده وزیر صنعت و معدن و تجارت نیست ، خوبه وزیر صنعت بیاد بگه چرا قیمت حق ویزیت پزشکا یا عمل جراحی اینقدر بالاست ؟ یا چرا زیرمیزی گرفتن بعضی ها شده رومیزی ؟ خوبه ، بنظر من نمایندگان مردم در مجلس باید پیگیر این امورات باشند وگرنه این وزیرها هر کدوم دنبال منافع وزارتخانه های خودشونن و سایر ذینفعها هستند
  • احمد A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 0
    فکر نکنم بشه
  • بی نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 0
    سلامت مردم از تجارت مهمتر است اقای بی نام