ایسنا نوشت:

دبیر ستاد نظارت بر تعرفه‌های پزشکی ضمن تشریح نظارت‌های انجام شده بر اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت، از کاهش چشمگیر تخلفات تعرفه‌ای خبر داد.

دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در نشستی خبری ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در راستای نظارت بر اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت گفت: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم بسیار مهم است. در اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز اساس آن است که اطلاع‌رسانی‌های کافی به مردم صورت گیرد.

وی بازرسی‌ها و نظارت بر اجرای گام سوم طرح تحول را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظارت‌ها به دو صورت انجام می‌شود. نظارت فعال که براساس آن از 15 آبان تا 23 دی‌ماه 320 مورد بازدید فعال از بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود صورت گرفته و 2 هزار و 150 پرونده بررسی شده است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین سامانه 1690 را از دیگر تدابیر اندیشیده شده جهت نظارت بر گام سوم طرح تحول عنوان کرد و گفت: تماس‌های دریافتی از این سامانه بررسی و به کل استان‌ها ارجاع داده شده است. هرچند در این مرحله بخش بستری مدنظر ما بوده است اما اگر در بخش سرپایی نیز شکایتی بوده، رسیدگی‌های لازم صورت گرفته است.

ارجاع 38 پرونده تخلف تعرفه‌ای به دادسرای انتظامی نظام پزشکی تهران

4پزشک و 5 موسسه پزشکی متخلف در تهران

به گفته جهانگیری در تهران کل پرونده‌های مورد بررسی 53 مورد بوده است که از این تعداد 38 پرونده به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی ارجاع شده است. از این تعداد نیز 11 مورد مربوط به پزشکان بوده است که 4 مورد آن مربوط به تهران، 4 مورد در حال بررسی و سه مورد نیز منع تعقیب صادر شده است.

محرومیت طبابت سه ماهه برای 6 پزشک در کل کشور

وی افزود: همچنین 27 مورد از پرونده‌ها مربوط به موسسات بوده است. میانگین دریافتی موسسات زیر یک میلیون و پزشکان کمتر از دو میلیون تومان بوده است. در مجموع به دنبال بررسی‌های صورت گرفته در پرونده‌های مذکور 6 حکم برای پزشکان صادر شده است که 4 مورد آن مربوط به تهران و دو مورد نیز مربوط به کل استان‌های غیر از تهران بوده است.

معاون نظارت برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی درباره احکام صادر شده برای پزشکان نیز گفت: برای این شش پزشک محرومیت سه ماهه صادر شده است، اما جریمه‌هایی هم بوده که براساس قوانین تعزیرات انجام خواهد شد. هرچند که در قانون مراحل محکومیت‌ها مشخص شده اما سازمان نظام پزشکی به دنبال اجرای گام سوم طرح تحول نظارت‌ها را به صورتی سختگیرانه شروع کرده است به طوری که قبل از ارائه تذکر محرومیت از طبابت را در نظر دارد. این محرومیت‌ها از سه ماه آغاز شده و در صورت تکرار تخلف، محرومیت یک ساله و پنج ساله خواهد بود.

وی افزود: از 27 بیمارستانی که در تهران بررسی کردیم، 5 مورد محکوم شده‌اند. ضمن آنکه جریمه داده و به مسوول فنی آن بیمارستان نیز تذکر داده شده است. از این تعداد 4 بیمارستان خصوصی بوده‌اند. برای 16 بیمارستان نیز منع تعقیب صادر شده و مباحث مربوط به 6 بیمارستان دیگر نیز در دست بررسی است.

جهانگیری تاکید کرد: در این 5 مورد که به محکومیت منجر شده است، به هیچ وجه مبحث دریافت وجه اضافه مطرح نبوده بلکه عدم رعایت استانداردهای تعرفه‌ای در میان بوده است. به طوری که دریافت چنین مبالغی پیش از این جزو اقدامات روتین در بیمارستان‌ها بوده اما براساس دستورالعمل جدید، دریافت چنین مبالغی ممنوع شده است. با این حجم زیاد خدمات ارائه شده، گزارش این تعداد تخلف بسیار ناچیز است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه بیشترین تخلفات مربوط به کدام یک از گروه‌های پزشکی بوده است، تاکید کرد: رابطه بیمار و پزشک باید براساس اعتماد باشد. در این زمینه رشته خاصی را اعلام نمی‌کنیم. ما با انجمن‌ها جلسه گذاشته‌ایم و تذکرات لازم را ارائه می‌دهیم و در صورتی که موارد اصلاح نشود، اطلاع‌رسانی عمومی خواهیم کرد. تخلف ممکن است در هر صنفی از جمله جامعه پزشکی وجود داشته باشد. در این بررسی‌ها تخلف در غیرپزشک هم داشته‌ایم که البته هنوز به محکومیت نرسیده و در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه اگر تماس‌های حاصل شده با سامانه 1690 به صورت مغرضانه باشد، تکلیف چه خواهد بود، گفت: اگر به ناحق، مغرضانه و در جهت افترا شکایتی صورت گرفته باشد، سازمان نظام پزشکی خود پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. چراکه مشاهده شد متاسفانه برخی بیماران از جو ایجاد شده استفاده کرده و پزشکان را مورد هتک قرار داده بودند. ما باز هم تاکید داریم که رابطه پزشک و بیمار باید در حد اعلا باشد. بنابراین در صورت سوءاستفاده از این فرآیند پیگیری‌های لازم توسط سازمان نظام پزشکی انجام می‌شود و حتی نیازی به شکایت پزشک مربوطه نیست.

جهانگیری در عین حال تاکید کرد: در صورتی که فردی از تعرفه‌ها اطلاعی نداشته باشد و جهت اطلاع از این موضوع با سامانه تماس گیرد، این امر شکایت تلقی نمی‌شود، بلکه موضوع بررسی و اطلاع‌رسانی لازم به بیمار انجام می‌شود.

معاون نظارت برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از 90 درصد خدمات از تعادل تعرفه‌ای مناسب با استانداردهای بین‌الملل برخوردار نبودند. از طرفی دو هزار خدمت نیز اصلا تعرفه‌ای نداشتند و طی 10- 15 سال اخیر وارد چرخه خدمت شده بودند و برخی رشته‌ها نیز صددرصد خدماتشان از تعرفه‌های غیرواقعی برخوردار بودند. نمونه این امر جراحی اطفال است.

وی ادامه داد: به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت 1700 خدمت تعرفه‌دار شده است و حدود70 تا 80 درصد تعرفه‌های کشور نیز اکنون براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی است. از طرفی تفاوت درآمدی در خود جامعه پزشکی به صورت وحشتناک متغیر بود. همین امر انگیزه‌ای شده بود برای انتخاب رشته. براین اساس از وظایف متولی سلامت آن است که عدالت نسبی را در ارائه کنندگان خدمات به وجود آورد.

معاون نظارت برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در اجرای گام سوم طرح تحول دو هدف داشتیم، افزود: یک هدف ایجاد عدالت بین رشته‌ای بود که تا حدود 80 درصد محقق شده است. البته برنامه‌ریزی‌ها در جهت رسیدن به عدالت، سه تا 5 ساله است. عدالت بین خدمتی نیز دیگر هدف موردنظر در این برنامه بود.

جهانگیری با بیان اینکه پاسخگویی جامعه پزشکی و سیستم ارائه خدمات در قبال کارهای انجام شده را افزایش خواهیم داد، تاکید کرد که جامعه پزشکی از طرح تحول نظام سلامت استقبال بی‌نظیری داشته‌اند و در تمام استان‌ها با خود رضایت‌شان را از اجرای این طرح اعلام کرده‌اند.

کمتر از پنج درصد تماس‌ها با 1690 مربوط به تعرفه بوده است

وی افزود: در طول اجرای این طرح حدود 100 هزار تماس با سامانه 1690 داشته‌ایم که البته 50 هزار مورد آن تماس راستی‌آزمایی بوده است که بی‌تردید جزو شکایت‌ها حساب نمی‌شود. از 50 درصد باقیمانده نیز کمتر از 5 درصد مرتبط با تعرفه بوده است. از این میان هم 10 درصد مربوط به بستری بوده است. همچنین 17 درصد از تماس‌های حاصل شده با 1690 تماس‌های تشکر بوده است و تنها 16 درصد آنها مربوط به تعرفه‌ها بوده است.

معاون نظارت برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی مجددا تاکید کرد: اگر به هر دلیلی پولی در مطب یا خارج از موسسات حتی در سقف تعرفه‌ها رد و بدل شود، تخلف است. هرکسی شکایتی یا ادعایی در این زمینه دارد، موارد مربوطه را با سامانه اعلام شده در میان بگذارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گیرد. در مجموع راه پیگیری همواره باز است و بیماران باید توجه داشته باشند به هر مقداری که پول به صندوق بیمارستان یا موسسه درمانی پرداخت می‌کنند باید صورتحساب دریافت کنند.

انعقاد قرارداد 96 درصد بیمارستان‌های خصوصی درجه یک تهران با بیمه‌های تکمیلی

جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش به قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی در جهت اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اکنون تمام استان‌ها به جز استان ایلام، ارزش ریالی تعرفه‌ها را در کمیته پنج نفره مربوطه تصویب و اعلام کرده‌اند. طبق آمار 96 درصد بیمارستان‌های خصوصی درجه یک تهران با بیمه‌های تکمیلی قراردادهای مربوطه را منعقد کردند. مراکز جراحی محدود نیز اوایل این هفته به توافق رسیدند و موارد باقیمانده نیز تا شنبه حل و فصل خواهد شد. تا بدین ترتیب رعایت حقوق مردم به نحو مطلوب انجام شود.

وی تاکید کرد: هرکدام از 30 شرکت بیمه‌های تکمیلی قواعد خاص خود را دارند، اما مسلم آن است که بیمه‌های تکمیلی باید براساس مصوبه هیات وزیران حرکت کنند. ملاک حرکت نیز کتاب ارزش‌گذاری خدمات نصبی حوزه سلامت است.

معاون نظارت برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی مباحث مبنی بر انتقال بیماران به کشورهای اطراف از سوی پزشکان گفت: حضور پزشکان در کشورهای دیگر به راحتی امکانپذیر نیست. از طرفی هزینه انتقال بیماران نیز بسیار زیاد است. این موضوع را رد می‌کنیم.

جهانگیری در پایان درباره برخی اخبار مبنی بر آنکه برخی جراحان بزرگ به دنبال اجرای گام سوم طرح تحول دست از جراحی کشیده‌اند، گفت: بررسی‌های ما چنین موضوعی را تایید نمی‌کند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =