قیمت نفت به کمترین مقدار ٦ سال گذشته نزدیک شد

شانا نوشت:

سخنان وزیر انرژی امارات، قیمت جهانی نفت را در پایان معاملات روز سه شنبه (٢٣ دی ماه) بیش از پیش کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه (٢٣ دیماه) بازارهای جهانی پس از افت پنج درصدی و نزدیک شدن به کمترین سطح قیمت در ٦ سال گذشته، توانست اندکی از این افت را جبران کند، اما موجب شد برای لحظاتی نفت برنت و دبلیو تی آی نخستین بار در سه ماه گذشته با قیمت یکسانی معامله شوند.

این در حالی بود که بازرگانان نفتی سعی کردند از ظرفیت بالای ذخیره سازی نفت آمریکا نهایت استفاده را ببرند. این بازرگانان در تلاش بودند تا مازاد عرضه نفت بازارها را ذخیره کنند. مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در ٦ ماه گذشته موجب سقوط ٦٠ درصدی قیمتهای نفت شده است.

قیمت نفت برنت در هفته جاری هفت درصد و دبلیو تی آی پنج درصد ارزش خود را از دست داد.
بهای نفت برنت در پایان معاملات روز سه شنبه (٢٣ دیماه) ٨٤ سنت کاهش یافت و در سطح ٤٦ دلار و ٥٩ سنت تثبیت شد. این در حالی است که برنت در طول معاملات دیروز تا سطح ٤٥ دلار و ١٩ سنت که کمترین قیمت برنت از ماه مارس ٢٠٠٩ است نیز پایین رفت.

در همین حال، قیمت نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز (سه شنبه، ٢٣ دیماه) با ١٨ سنت کاهش به ٤٥ دلار و ٨٩ سنت رسید. نفت دبلیو تی آی دیروز تا مرز ٤٤ دلار و ٢٠ سنت که کمترین سطح قیمت این نفت از ماه آوریل ٢٠٠٩ است نیز افت کرده بود.

کاهش قیمت نفت دیروز در واکنش به سخنان وزیر نفت امارات بود که از تصمیم اوپک برای پایین نیاوردن سقف تولید نفت خود حمایت کرد.

در معاملات نفتی دیروز نخستین بار از ماه اکتبر تاکنون، نفت برنت و دبلیو تی آی در سطح ٤٦ دلار و نزدیک به هم معامله شدند. بازرگانان نفتی معتقدند که ظرفیت ذخیره سازی اندک نفت برنت روی زمین، معامله گران را مجبور به یافتن تاسیسات ذخیره سازی در پایانه کوشینگ، مهمترین پایانه ارسال و دریافت نفت آمریکا، کرد.

گفته می شود که دو سوم ظرفیت ذخیره نفت آمریکا همچنان خالی است. در ارتباط با نفت برنت، در روزهای گذشته برخی از بزرگترین بازرگانان نفت با استفاده از نفتکشهای غول پیکر توانستند ٢٥ میلیون بشکه نفت برنت را روی دریا ذخیره کنند تا در هنگام بالا رفتن احتمالی قیمتها، سود ببرند.

تاکنون بر اساس گزارش ها نزدیک به ١١ نفتکش غول پیکر، هر یک با ظرفیت ذخیره دو میلیون بشکه نفت رزرو شده اند.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =