در چند روز گذشته یکی از وبلاگ نویسان خبرانلاین نوشتاری در تحلیل و تفسیر سخنان اخیر ریاست محترم جمهوری نگاشته است که این مطالب با نگاه ها و برداشت های مختلفی همراه شده است.

صاحب این قلم در ابتدای این نوشتار اعلام می کند که با محتوی و زاویه دید آن نویسنده محترم همراهی نداشته و اصولا چنین نگاهی به امور کلان جامعه را مورد تایید قرار نمی دهد و بر این باور است که در امور چالش برانگیز و محل جدال ، اهالی قلم باید ملاحظات حاکم بر جامعه را مورد عنایت جدی قرار دهند.

از سوی دیگر با وجود درج چنین مطلبی در خبر آنلاین که محیطی برای تعاطی افکار و تبادل نطر اهل اندیشه می باشد ، این مورد جز استثائات کاری بوده که در هر مجموعه کاری احتمال بروز دارد چرا که در دوران بیش از پنج سال فعالیت این موسسه خبری تاکنون چنین مواردی درسایه دقت نطر و تیزبینی افراد و نظارت و هشدار مسئولین اتفاق نیفتاده است چرا که تلاش تمامی دست اندرکاران این عرصه رسانه ای ایجاد زمینه ای برای تضارب ارا و افکار با رعایت حقوق و قوانین کشور می باشد.

همچنین با بررسی دقیق و رعایت انصاف در قضاوت و ارزشگذاری عملکرد بر همگان روشن بوده و در مرامنامه ما نیز امده، خبرآنلاین رسانه ای اصولگرا با تبیین دقیق از این مفهوم می باشد که در عملکرد خود از هرنوع رفتار هیجانی وغیر عقلانی پرهیز داشته ولی در عین حال بارعایت تمامی شئونات جامعه می خواهد یک مرکز خبری در تراز نظام را به نمایش گذارد به همین جهت در دفاع از اندیشه های حضرت امام ومقام معظم رهبری به صورت جدی از هرنوع پیش داوری وغرض ورزی واعمال سلیقه شخصی به دور بوده ودرعین حال که مدافع اندیشه های دینی است ازهرنوع تحجر و اوهام و تقدس زایی دوری می کند.

علاوه بر اینها دست اندرکاران این مجموعه خبری همیشه خود را ملتزم به اصول وارزشهای انقلاب اسلامی دانسته ودر طول سالیان فعالیت خود تلاش نمودند تا در این چهارچوب ضمن فراهم سازی زمینه بروز و ظهور اندیشه های خلاق برای احاد جامعه، محفل انسی برای همه علاقه مندان به نظام را فراهم سازند که حضور تمامی چهره های موثر وصاحب اندیشه در برنامه های مختلف این مجموعه را می توان از چنین نگاهی مورد سنجش فرار داد.

در عین حال خبرآنلاین ضمن احترام به تنوع سلیقه و احترام گذاری به گرایشات سیاسی در چهارچوب قوانین نظام و گسترانیدن چتر بلند اندیشه ها و آرمانهای حضرت امام و مقام معظم رهبری بر مجموعه بیشماری از هواخواهان و ارادتمندان نظام و دوری نمودن از برخورد خطی و جناحی و در اختیار نگذاشتن فضا و توان خود برای عده ای محدود با هدف بروز وظهور استعداد های گسترده در جامعه در تلاش است تا با حفظ ارزش ها زمینه وفاق وآشتی همه معتقدین به نظام را فراهم آورد و برای چنین هدفی اصرار مضاعف دارد.

واما آنچه مرا وادار به نگارش این مطلب در پس انتشار مقاله مذکور کرده نوع برخورد،بیان وادب کلامی ونحوه مواجهه کسانی است که در رسانه های مختلف دست به قلم شده وخود را در مقام پاسخ انگاشته اند، ولی متاسفانه هر چه تلاش کردم تاکنون دلیل موجهه برخی افراد و رسانه ها را برای انواع و اقسام نسبت های ناروا ، تهمت ها و القاب سخیف و دور از اخلاق بویژه در رسانه ای با شناسنامه و سایت های نه چندان مطرح ندیدم و برای همین با سوالاتی، دغدغه های خود را مطرح می نمایم :

1-فرض بر این است که فردی به غلط و با اشتباه محاسباتی نظری را علیه فرد یا سازمانی مطرح نموده آیا متهم کردن فرد بدون شناخت نیت، هدف ونگاه او دلیل موجه و اخلاقی برای این کار است؟ آیا متهم کنندگان می دانند نویسنده مطلب خود از یادگاران دوران دفاع مقدس وافراد باسابقه ای روشن در سپاه پاسداران بوده که تلاش کرده تا دغدغه های خود را از یک حرکت احتمالی در این مجموعه مطرح ساخته واذهان را متوجه یک خطر در آینده نماید؟
2-آیا هجمه سازمان یافته به یک دغدغه و یا حتی یک مقاله دارای خطا از سوی تعدادی از رسا نه های متصل به هم خود دلیل بر انحصار نیست که برخی فکر می کنند با فکر نیز باید مبارزه شود تا کسی جرات حضور در عرصه ی سنجش و سوال و طرح هیچ موضوعی را نداشته باشد وافراد کنجکاو و یرسشگرخود را با انواع واقسام الفاظ سخیف و نا مربوط مواجه ببینند همچنان که بر نویسنده مطلب اخیر رفت.؟
3- بر این باورم که تصور غلط کسانی که دست به قلم بردند این بود که نویسنده محترم را بلندگوی یک جریان ویا یک اتاق فکر سازمان دهی شده علیه برخی نهادهای مقدس انقلاب اسلامی می دانستند در صورتی که سوابق و خدمات ایثار تمامی اقشار جامعه بر مردم ونخبگان معلوم بوده و کسی نمی تواند بر مردان سترگ عرصه مقاومت در سالهای جهاد و شهادت خدشه ای وارد کند ولی سوال اینست آیا در شرایط کنونی در یک سازمان بزرگ وگسترده احتمال خطا واشتباه دور از ذهن است؟
4 - نکته دیگر در این هجمه رسانه ای این بود که کسی به فکر حل این مسئله یا سوال نبود چون اساسا کسی موضوع مطرح شده را اگر چه با بدسلیقگی عنوان شد، قابل طرح در جامعه نمی دانست ولذا در انواع و اقسام سایت ها و مراکز خبری بعضا اصولگرا در تلاش برای دفاع از حمیت و جایگاه خود بدون فکر کردن به اصل دغدغه پرداختند و حال اینکه در آموزه های نورانی دین تاکید شده که به انچه گفته شده دقت نظر داشته باشیم ودر عین حال برای اثبات حرف حق خود از ابزارهای باطلی همچون تهمت و ناسزا گویی بهره گیری نکنیم، ایا چنین رفتاری در این زمینه از دوستان ارزشی ما پذیرفته است؟
5-در مطالب ارزشمند برخی از دوستان بعنوان نقد و برخی نویسندگان بعنوان طعنه دیدم که پس از طرح موضوع، افراد به سراغ دوران دفاع مقدس رفته و تلاش کردند با بهره گیری از فضای نورانی آن برهه از تاریخ و بیاد آوردن سرداران شهید و یادگاران فعلی ان ، برای خود دستاویزی برای دفاع بیابند در صورتی که این مهم نشان میدهد نقادان بزرگوار حتی زحمت خواندن دقیق مطالب را به خود نداده و فقط به حکم دفاع از خود بهر وسیله ممکن روی آوردند. حال سوال اینجاست که آیا این رفتار صاحبان قلم همان چیزی است که در مشی بزرگان دین بدان اشاره شده است؟
سخن پایانی اینکه به نظر نگارنده اگرچه خطای نوشتاری مورد مناقشه این مطلب مورد تایید نیست ولی واکنش فله ای و هجوم بیرحمانه به یک رسانه مستقل که در تلاش برای حفظ ارمانهای اسلام و انقلاب است، نیز در خور دغدغه داران نطام نیست، بیاییم در قول و فعل پایبند به افکار و اندیشه های ناب رهبر معظم انقلاب در حفظ شجره طیبه حضرت امام باشیم ان شا الله

* عضو شورای سردبیری خبرآنلاین

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    72 4
    این یعنی خود سانسوری
  • امیر IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    53 3
    خوب این همه آسمون ریسمون بافتن نداره راحت بگید ..................
  • یک دوست A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    61 1
    تذکر به یک نهادی که دارای ارزشهای معنوی والاست مانند تذکر به یک روحانی است که ممکن است در جایی اشتباه کند زیرا بعضی از نهادها مانند یک روحانی برای مردم خصوصا جوانها الگو هستند بنابر این آن تذکر دهنده را باید دوست خود بداند نه دشمن خود من در یک سایت خبر ی در رابطه با حملات تندی که به خبرآنلاین آورده بود یک تذکر دوستانه دادم اما نظر من را نگذاشته بود اما نظر هرکه بد وبیرا گفته بود گذاشته بود واین موضوع درطول تاریخ ثابت شده ودر زندگی روزمره , وحتی در محیط کار واداره خودمان هم دیده ایم که کسیکه تذکر میدهد دوست است وانکه ساکت مینشیند و فقط چاپلوسی میکند دشمن است
  • متفکر A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    62 2
    اگر اجازه دهیم هر کسی خود را مقدس بدانند وای به حال ما و ایمان ما... همه در مقابل هم مسولیم واگر احتمالا یک نویسنده اشتباهی مرتکب شده باشد باید مانند آنکه به یک فرد عادی توهین میشود با او برخوردشود نه اینکه با او به مثابه اینکه جرم بیشتری مانند توهین به مقدسات مرتکب شده برخورد کنیم...مقدسات دین ما معلوم هستند و احتیاجی به داشتن مقدسات بیشتر نیست بسیار بیشتر از آنچه فکر میکنید آزاد اندیش و اصولگرا در بین مردم هستند و نباید از آنچه که در دست عده معدودی است واهمه بخود راه دهید ... هیچ قدرتی بالاتر از قدرت مردم نیست..نه پول و نه تفنگ و نه رسانه در مقابل مردم نمیتواند و نباید عرض اندام کند..والسلام
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    43 1
    پس لااقل اين همه رو بحث امر به معروف تاكيد نكنن ديگه. اين تضاد در گفتار رو تا كجا بايد ادامه داد . واقعا" كي قراره به بلوغ فكري و سياسي برسيم. اون بنده خدا هم نظرشو گفت. ما همه مسئوليم. و اگر اينطوره بايد جوابگو باشن.
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    2 0
    والله این رسانه هایی که این جور یهو می ریزن سر یک بدبختی و تا به خاک سیاه ننشوننش بیشتر به زنجیره ای بودن می خورن تا روزنامه ها یو سایت های حامی دولت و سایت های مستقل
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    2 1
    زمستون می ره رو سیاهی به ذغال می مونه . از این اشتباهات تو هر رسانه ای اتفاق می افته اما رفتار برخی از هم صنفی ها نشون داد که این ها اساسا کارشون روزنامه نگاری و رسانه نیست.
  • علي A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    17 0
    منتقد اگر درموردي دچاراشتباهي شده باشد باپاسخي مستند ومستدل قانع شده وازنظر انتقادي خودعدول ميكندوافكارعمومي نيزازهرگونه تشويش وبدبيني احتمالي فاصله ميگيردپس بهتر ومفيدتر آنست كه دلسوزان راگرفتار خودسانسوري نكنيم .