سرپرست مرکز ملی فرش ایران توضیح داد: علت افت صادرات فرش دستباف ایرانی چه بود؟

بر اساس گفته های سرپرست مرکز ملی فرش ایران در سال جاری در همه ماه های ابتدایی سال شاهد رشد صادرات فرش دستباف هستیم.

روند صادرات فرش دستباف ظرف سال های گذشته در حالی کاهش پیدا کرده که بر اساس آخرین آمار منتشر شده، صادرات این هنر و صنعت ایرانی رشدی 24 را ثبت کرده است.  

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران در یک ارتباط تلفنی با برنامه مجله اقتصادی روزآمد که از شبکه پنج سیما پخش می شود، افت صادرات فرش را مرتبط به سال های گذشته عنوان کرد و گفت: « افت صادرات فرش دستباف ایرانی تا پایان سال 92 بود و در سال جاری در همه ماه های ابتدایی سال به لطف فعالان حوزه فرش مان شاهد رشد صادرات فرش دستباف هستیم.»  

کارگر در ادامه توضیحات خود پیرامون افت کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی گفت: « واقعیت این است که عوامل متعدد خارجی و داخلی در کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی ظرف چند سال گذشته اثر گذار بودند. مهم ترین آنها تحریم مستقیم واردات فرش دستباف ایران به آمریکا بود.»

سرپرست مرکز ملی فرش ایران افزود: « در طی یک تصمیم بدخواهانه ایالات متحده در تحریم هنر و هنرمندان ایرانی 4 سال است که ورود مستقیم هرگونه فرشی که مبدا تولید آن ایران ثبت شده باشد ورودش به خاک آن کشور ممنوع بود. به هر حال  آمریکا یک چهارم بازار صادراتی ما بود. از سوی دیگر وقوع رکود اقتصادی در اروپا ، ورود کف پوش های جایگزین و تورم داخلی عوامل دیگری بود که در کاهش صادرات فرش ایرانی موثر بود.»  

او در پاسخ به سوالی درباره میزان ارز آوری صادرات فرش دستباف ایرانی اینگونه توضیح داد: « فرش دستباف از دیرباز به عنوان یکی از صادرات مهم غیر نفتی ایران مطرح بوده و الان هم، همینطور است. هرچند در فهرست صادرات غیر نفتی اگر به محصولات پتروشیمی و میعانات گازی نگاه کنیم آنها اعداد بزرگی دارند و در صورتیکه این اعداد را در نظر نگیریم، صادرات فرش دستباف همچنان جایگاه خوبی دارد.»  

کارگر در بخشی دیگر به تمهیدات برای فعالان عرصه فرش ایرانی اشاره کرد و گفت: « انواعی از اتفاق های حمایتی و نظارتی و سیاست گذاری در مرکز ملی فرش و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل می گیرد. از فرآیند های پژوهشی تا فرآیند های آموزشی تا بستر سازی برای تسهیل تجارت مد نظر است. از همه این ها مهم تر پروسه تبلیغات در بازارهای جدید و بازارهای قدیم و سنتی است که  امیدواریم در کنار فعالان هنر صنعت فرش دستباف دولت هم همراه باشد و بستر ها را فراهم کند.»  

سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین در رابطه با پتانسیل فرش دستباف ایرانی برای صادرات گفت: « در دهه های اخیر به طور متوسط فرش دستباف سالانه 500 میلیون دلار صادرات داشته است. اگر این رقم را لحاظ کنیم در  کنار آن وجوه دیگر فرش دستباف نیز وجود دارد. در این راستا می توان به اشتغال زایی بسیار گسترده ای که فرش دستباف ایرانی ایجاد می کند یا ارزش افزوده ای که محصول نهایی دارد و همچنین  جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد چرا که همیشه فرش به عنوان شغل مکمل در کنار دامپروری و کشاورزی مطرح یوده است.»

او ادامه داد: «  بر این اساس اگر این ها را لحاظ کنیم  ما اعتقاد داریم از بارزترین نمونه هایی است که هم وجه پر رنگ اقتصادی آن قابل توجه است و هم وجه پر رنگ فرهنگی را با خودش دارد. »   

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =