استاندار اصفهان در مراسم آیین گشایش میز اصفهان شناسی گفت: ایجاد میز اصفهان شناسی گام بزرگی در جهت توسعه گردشگری در اصفهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان،رسول زرگرپور افزود: سوابق و پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان بر همه آشکار است. استان اصفهان دارای بیش از ۲۰ هزار جاذبه تاریخی، فرهنگی و مذهبی است که ۱۷۰۰ مورد آن به ثبت رسیده و از این میان ۵ اثر نیز توسط سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

وی ادامه داد: استان اصفهان در سال ۹۱ پذیرای ۶۵ هزار گردشگر خارجی بوده است. این آمار در سال ۹۲ به ۱۱۰ هزار و تا پایان آبان ماه ۹۳ به ۱۶۰ هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری نیز به ۲۰۰ هزار نفر برسد.

وی افزود: هر یک از این گردشگران به عنوان یک سفیر خارجی قلمداد می‌شود که قادر است آنچه را از میراث غنی فرهنگی و هنری در اصفهان مشاهده کرده با خود به سرزمینش ببرد. بنابراین اجرای طرحی همچون میز اصفهان شناسی در ایجاد فرصتی برای آشنایی بیشتر گردشگران با اصفهان و میراث فرهنگی و هنری آن در دستیابی ما به این هدف بسیار موثر است.

استاندار اصفهان ضمن تاکید بر اینکه این طرح نیاز به همکاری همه مسئولین و هنرمندان دارد عنوان کرد: من از همه افرادی که می‌توانند در گسترش و تقویت طرح میز اصفهان شناسی موثر واقع شوند خواهشمندم که از هر طریقی که می‌توانند به رونق این طرح کمک نموده و گامی در این مسیر بردارند.

استاندار اصفهان همچنین از افزایش تعداد تخت‌های گردشگری در آینده خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که تعداد تخت‌های گردشگری در اصفهان تا سال آینده به ۱۵ هزار تخت برسد.

با اجرای طرح میز اصفهان شناسی، اصفهان جایگاه رفیع خود را باز‌می‌یابد


مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در سخنانی اصفهان را کانون تمدن‌سازی و فرهنگ سازی در طول تاریخ دانست و گفت: شاید اغراق نباشد اگر بگوییم زمانی در گذشته بوده است که شهر اصفهان به عنوان یکی از سه شهر بزرگ و مهم دنیا تلقی می‌شده است.

فریدون الهیاری افزود: شارون، تاریخ نویس مشهور، یک جلد از مجموعه کتاب‌های ده جلدی خود را به اصفهان اختصاص می‌دهد. او در این کتاب اصفهان را با شهری همچون لندن مقایسه کرده است.

وی همزیستی مردم اصفهان با دیگر جهانیان را از ویژگی‌های بارز در تاریخ اصفهان دانست و گفت: همزیستی با مردم دیگر کشورها و پذیرش فرهنگ‌های مختلف در این شهر از جمله ویژگی‌های بسیار مهم مردم اصفهان بوده که به مرور زمان کمرنگ شده است.

وی همچنین افتتاح میز اصفهان شناسی را گام مهمی در راستای معرفی آثار هنری اصفهان در بخش ناملموس دانست و تاکید کرد: لازم است تا همه ما به اجرای چه بهتر این طرح مهم کمک کنیم تا اصفهان بتواند به جایگاه رفیع خود که در گذشته داشته است دست یابد.

میز اصفهان شناسی آثار هنری ناملموس را به جهان معرفی می‌کند

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هنر در یک دسته‌بندی متفاوت به عنوان مظهر جمال هستی و هنر کرامت‌مند تقسیم می‌شود.

وی افزود: هنر کرامت‌مند آن بخش از آثار هنری است که تجلی ظاهری ندارد و یک بار ارزشی غنی را به مخاطب خود انتقال می‌دهند. هنرهایی همچون شعر، موسیقی و نمایش از جمله این هنرهاست.

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: افتتاح میز اصفهان شناسی در پی آن است تا هنر کرامت‌مند را که در استان اصفهان پیشینه بسیار قوی و غنی دارد به جهانیان بشناساند. چرا که در سال‌های گذشته آنچه که از سوی ما به گردشگران خارجی انتقال داده شده تنها آثار هنری ملموس بوده و در بخش هنرهای ناملموس و کرامت‌مند اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه اغلب گردشگران خارجی در اصفهان از قشر فرهیخته و باسواد هستند عنوان کرد: اغلب گردشگرانی که به شهر اصفهان سفر می‌کنند در پی شناخت تاریخ و پیشینه این شهر هستند و بنابراین میز اصفهان شناسی در این مسیر به آنها کمک می‌کند.

وی افزود: در این طرح که دفتر مرکزی آن در میدان امام است و تاکنون در ۱۴ هتل و سفره‌خانه نیز راه‌اندازی شده، گردشگران ضمن مشاهده اجرای زنده موسیقی سنتی ایرانی، نقالی، پرده‌خوانی و هنرهایی از این دست به بازدید از آثار و اماکن تاریخی می‌پردازند و همراه با دریافت گواهی معتبر از مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان، می‌توانند حتی پس از بازگشت به کشور خودشان، مطالعات خود را در رشته اصفهان شناسی در این مرکز ادامه دهند.

مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید از بقعه‌های افراد نامدار در اصفهان را از دیگر بخش‌های بازدیدها گردشگران دانست و گفت: با همکاری شهرداری اصفهان نیز این امر محقق شد تا مقدمات بازدید گردشگران خارجی از بقعه‌های افراد نامدار همچون علما، دانشمندان و شهدا را نیز فراهم نماییم.

شایان ذکر است؛ طرح گردشگری "میز اصفهان شناسی" با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان افتتاح شد.

 

1717   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =