رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: موردی از ابتلا به بیماری خرما میان زائران ایرانی گزارش نشده

دکتر گویا با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری خرما در میان زائران ایرانی گزارش نشده است گفت: با تدابیر بهداشتی صورت گرفته امکان انتقال این بیماری به زائران ایرانی بسیار بعید است.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با پایگاه خبری وب‌دا، در خصوص بیماری خرما و امکان ابتلای زائران ایرانی به این بیماری اظهار داشت: با تدابیر بهداشتی اندیشیده شده در عربستان برای ذبح دام و نظارت مدیران کاروان‌های ایرانی احتمال ابتلای زائران ایرانی به این بیماری بسیار بعید است.

وی در خصوص این بیماری گفت: بیماری خرما جزء گروه تب‌های خونریزی‌دهنده ویروسی محسوب می‌شود که از طریق حیوانات بخصوص گوسفند، گاو، بز و شتر به انسان منتقل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: کلیه موارد بیماری از کشور عربستان و تعداد معدودی از کشور مصر گزارش شده است و به نظر می‌رسد بیماری محدود به این کشورها است و تاکنون هیچ موردی از این بیماری در کشور ما دیده نشده است.

وی یادآور شد: این بیماری از طریق تماس با خون و لنف حیوان آلوده و گاهی گزش کنه حیوانات منتقل می‌شود و انتقال انسانی ندارد.

دکتر گویا با اشاره به اینکه تاکنون موارد شناسایی شده همگی از قصابان یا گله‌دارها بوده‌اند تاکید کرد: چون زائران ما در این کشورها تماس مستقیم با گله‌های شتر و گوسفند ندارند و از دو دهه قبل برای پیشگیری از تب کریمه کنگو و تب دره ریف، قربانی کردن از طریق حضور مدیر کاروان و انجام قربانی توسط قصابان کشور عربستان صورت می‌گیرد لذا امکان انتقال این بیماری به زائران ایرانی بسیار بعید است.

وی عنوان کرد: در بین زائران ایرانی و زائران سایر کشورها در عربستان سعودی تاکنون موردی مشاهده نشده است.

دکتر گویا اظهار داشت: وزارت بهداشت عربستان سعودی اقدامات لازم جهت کنترل این بیماری را به شدت مورد اجرا گذاشته است و در سال‌های اخیر موارد بیماری یک تا دو مورد بیشتر گزارش نشده است و در مجموع تاکنون ۷۸ مورد بیماری در عربستان به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: دوره کمون بیماری ۲ تا ۴ روز است و علائم آن شبیه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است، با این تفاوت که علاوه بر بی اشتهایی، ضعف عمومی و بدن درد، سیستم عصبی و مغز را نیز گرفتار کرده و فرد دچار اختلال هوشیاری می‌شود و درمان آن بصورت درمان حمایتی از طریق تنظیم مایعات بدن و تنظیم فشار خون و درمان عوارض بیماری است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =