تسنیم نوشت:

رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: «۲۲ درصد از حجم سیگارهای مصرفی در کشور به صورت قاچاق وارد می‌شوند که این آمار خیلی تاثیرگذار نیست.»

دکتر حیدری، رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی درباره تفاوت سیگارهای قاچاق با سیگارهای تولیدی در داخل گفت: «نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که سیگارهای تولید داخل سالمتر هستند چرا که آن‌ها هم زیان‌هایی را برای شخص مصرف کننده به وجود می‌آورند. این سیگار‌ها تنها درصد کمتری در مقایسه با سیگارهای قاچاق مضر هستند.»

رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری را برای کاهش مضرات ناشی از مصرف سیگار پیشنهاد می‌کنید، گفت: «ابتدا باید بر اساس آمارهایی که در دست داریم به طور دقیق مطمئن شویم که جوانان ما به سمت مصرف سیگار گرایش پیدا کرده‌اند. طبق این آمار افزایش مصرف‌کننده سیگار در سنین نوجوانی و بین زنان افزایش چشمگیری پیدا کرده است. اما طبق امارهای مختلفی که در کل کشور به دست آمده نشان می‌دهد که سطح ثابتی از افراد جامعه به سمت مصرف سیگار و مواد دخانی گرایش پیدا کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «برای کنترل یا بهتر شدن مصرف دخانیات در کشور و مقابله با این پدیده اجتماعی که با سلامتی و بهداشت فرد سر و کار دارد باید به قانون جامع کنترل دخانیات توجه و طبق آن عمل شود. متاسفانه این قانون از حدود 10 سال گذشته در کشور تصویب شده است که تا کنون به برخی از آن‌ها اجرایی شده است. داین در حالی است که اگر به طور کامل و با دقت بیشتری به جزئیات آن پرداخته شود بهترین راهکار برای کاهش مصرف دخانیات در کشور است.»

رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مضرات سیگارهای قاچاق و تقلبی در کشور تصریح کرد: «نکته دیگری که درباره سیگار در کشور مطرح است وجود سیگارهای قاچاق و تقلبی است که طبق آمارهای به دست آمده حدود 22 درصد از حجم سیگارهای مصرفی در کشور را شامل می‌شود که این آمار خیلی تاثیرگذار نیست.» حیدری در خصوص اینکه چه راهکاری را برای کم کردن میزان این آمار در نظر دارید افزود: «این موضوع باعث سود کلان وارد کنندگان قاچاقی مواد مخدر در کشور می‌شود. در صورتی که دولت می‌تواند برای واردات قانونی سیگار با در نظر گرفتن مالیات و با نظارت دقیق بر این سیگار‌ها عوارضی که از این طریق حاصل می‌شود را به جیب خود باز گرداند.»به گفته وی، مقایسه‌ای که بین ایران و سایر کشور‌ها انجام شده نشان می‌دهد، درصد مصرف سیگار قاچاق در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار کمتر است، اما همین مقدار کم را هم می‌توانیم طی برنامه‌ای دقیق و هماهنگی‌های بین سازمانی کاهش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اینکه آیا می‌توان گفت مضرات سیگارهای تقلبی و قاچاق بیشتر از سیگارهای تولیدی در داخل کشور است، اضافه کرد: «نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که سیگارهای تولید داخل ضرر و زیان کمتری دارند، چرا که آن‌ها هم زیان‌هایی را برای شخص مصرف کننده به وجود می‌آورند.»وی اضافه کرد: «متاسفانه باور غلطی در جامعه رواج پیدا کرده است که سیگارهای تولیدی داخل بسیار خوب و بهداشتی هستند. باید بگویم که هم سیگارهای قاچاقی و هم قانونی بیماری‌زا بوده و بیش از 4 هزار ماده سمی را تولید می‌کنند. ولی میزان مضرات سیگارهای تولیدی به نسبت کمتر است، بنابراین باید توجه بیشتری به آن شود.»

به گفته این مقام مسئول در مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی، سیگارهای قاچاق معمولاً قانونی در کشورهای دیگر تولید می‌شوند و ممکن است از نظر سازنده آن کشور و بر اساس تبلیغاتی که انجام می‌دهند مضرات کمتری داشته باشند اما از نظر کیفی بسیار مخرب و بدون دادن مالیات از مبادی مختلف وارد کشور می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری دخانیات دانشگاه شهید بهشتی درباره راه‌های تشخیص سیگارهای قاچاق از سیگارهای قانونی گفت: «تفاوتی که بین سیگارهای قاچاق و قانونی وجود دارد این است که معمولاً بر روی سیگارهای قانونی برچسب‌ها و هشدارهای بهداشتی مصوب دولت و هلوگرام‌های تصویب شده وجود دارد که این نشانه‌ها بر روی سیگارهای قاچاق دیده نمی‌شود

حیدری در پایان با بیان اینکه بیشتر سیگارهای قاچاق از کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس وارد کشور می‌شوند، یادآور شد: «کشورهای عراق و ترکیه بیشترین مراکز تولید و صادر کننده سیگارهای قاچاق به کشور هستند. حجم واردات این نوع سیگار‌ها بسیار زیاد است که در تلاش هستیم برای مقابله با این موضوع طبق یک برنامه سازمان یافته توسط صنایع دخانیاتی کشور میزان آن را کنترل کنیم.»

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    2 2
    هه هه : " هنوز نمیدانیم سیگار گوگرددار داخلی مضرتر است یا سیگار اصلی که قاچاقی می آید؟؟؟" دمتون گرم
  • سید محمود IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    چطور میشه قاچاق از حوزه خلیج فارس بیاد بعد سیگار تو شهر عسلویه و کنگان از شیراز گرونتر باشه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام FI ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    چرا سیگار قاچاق مصرفش هر سال بیشتر میشه ؟؟؟ اگه وزارت بهداشت و مسوولین شما قراره با برنامه هاتون از مصرف سیگار به کشور جلوگیری کنید پس چرا به جای کم شدن مصرف قاچاق سیگار زیادتر میشه و نظارت بر اون کمتر؟؟؟؟ خداییش پول قاچاق تو جیب کی میره که نمیتونید جلوش را بگیرید؟ آقا جلوی فاجعه قاچاق را بگیرید ...