دسترسی به اسناد و گفتگوهای کابینه محمدرضاشاه امکان پذیر شد

بعد از رونمایی از 4 جلد مصاحبه با دست اندرکاران و رجال عصر پهلوی دوم، امکان استفاده علاقمندان و پژوهشگران از این گنجینه تاریخ شفاهی میسر شد.

به گزارش خبرآنلاین، با حضور سيدرضا صالحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، دفتر برنامه تاريخ شفاهي و تصويري ايران افتتاح شد. در اين دفتر اسناد، مصاحبه هاي مربوط به اشخاص تأثيرگذار تاريخ ايران كه مربوط به دو دهه گذشته است و همچنين بيش از 600 مصاحبه با رجال مهم عصر پهلوي دوم نگهداري و اطلاع رساني مي شود.

علاقه مندان و پژوهشگران مي توانند براي استفاده از اين گنجينه تاريخ شفاهي كشور به ساختمان آرشيو ملي ايران مراجعه كنند. به تازگی از چهارجلد مصاحبه با دست اندركاران و رجال عصر پهلوي دوم رونمايي شد. اين مجموعه به كوشش حسين دهباشي، مسئول دفتر برنامه تاريخ شفاهي و تصويري ايران صورت پذيرفت و در آن از حدود 60 نفر از اشخاص مهم و تصميم سازان عصر پهلوي دوم در زمينه هاي گوناگون نظامي، فرهنگي، اقتصادي، امنيتي و نظاير آن مصاحبه عمقي به عمل آمد.

اضافه مي شود اين پروژه مهم در مدت 13 سال به انجام رسيد و بقيه كتاب هاي مصاحبه آن نيز براي استفاده پژوهشگران به زودي توسط انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران وارد بازار نشر مي شود.

همچنین نشست خبری نمایشگاه «اسناد افتخار» در زمينه عمليات کربلای ۵ با حضورغلامرضا عزیزی معاونت اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

عزیزی با اشاره به برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای تجهیز بخش اسناد گفت: دستگاه‌های دولتی موظف هستند که اسناد خود را به سازمان اسناد بسپارند. همچنین سازمان برنامه‌ای برای خریداری اسناد مرتبط با ایران را از سایر کشور‌ها دارد،

او افزود: برای جلوگیری از بین رفتن اسنادی که توسط اشخاص نگهداری می‌شود؛ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برنامه‌ای را پیش گرفته‌ایم که این اسناد به صورت امانت در اختیار سازمان بگذارند و به افرادی که خودشان مجموعه دار هستند و می‌خواهند اسناد را نگهداری کنند، شیوه نگداری اسناد را آموزش می‌دهیم.

عزیزی همچنین با اشاره به فعال بودن سه بخش برای مرمت اسناد از راه اندازی بخش مرمت مطبوعات در سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد و گفت: در دهه ۵۰ تنها دو نفر در سازمان اسناد به مرمت اسناد مشغول بودند اما با آموزش‌هایی که در طول چند دهه اخیر نیروهای این بخش دیده‌اند امروز کار‌شناسان مرمت اسناد ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و در طول سال دوره‌های متعددی برای آموزش مرمت کاران سایر کشور‌ها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

وي پیرامون موازی‌کاری نهاد‌ها و سازمان‌های متولی گردآوری و حفاظب اسناد مرتبط با دفاع مقدس گفت: با موازی‌کاری در این حوزه موافق نیستم. طبق قانون هیچ سازمان و آرشیوی غیر از مرکز اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی نداریم که وظیفه جمع‌آوری اسناد دولتی را داشته باشد. به همین دلیل عملکرد نهاد‌ها و مراکزی که غالباً در این مورد از آن‌ها یاد می‌شود موازی کاری با ما محسوب نمی‌شود.


عزیزی همچنین از همکاری سازمان اسناد با سازمان فرهنگ و ارتباطات خبر داد و گفت: دو برنامه در عرصه بین المللی در پیش رو داریم برپایی نمایشگاه عکس‌ها و اسناد انقلاب در تمام رایزنی‌های فرهنگی ایران همزمان با ۲۲ بهمن و برپایی نمایشگاه ۱۵ خرداد در خردادماه سال آتی.

او همچنین از انتشار کتاب اهدا کنندگان اسناد به سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد و گفت: از سوی خانواده افراد و شخصیت هاي مهم به سازمان اسناد و كتابخانه ملي، اسنادي ارزشمند  اهدا شده است از جمله ۴۰ هزار برگ از سوی خانواده جمالزاده و تمام اسناد ژاله اصفهانی که با طبقه بندی این اسناد قصد داریم در آینده نزدیک کتاب اهدا کنندگان اسناد را منتشر کنیم.

عزیزی با اشاره به برپایی نمایشگاه "اسناد افتخار۲" گفت: این نمایشگاه ویژه عملیات کربلای 5 دوشنبه ۱۵ دی ماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور شخصیت‌های سیاسی افتتاح خواهد شد که در آن ۱۱۲ عکس و سند برای نخستین بار در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =