نمایندگان زن مجلس همچنان تذکراتی درباره مشکلات زنان ندارند. آنها حتی در مورادی که حواشی هم به دنبال داشته وارد بحث نشده اند. به عنوان مثال ماجرای زنان کارتن خواب.

سینا قنبرپور: ۴۰ روز از زمانی که رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از وجود ۳هزارزن کارتن‌خواب در پایتخت خبر داده می‌گذرد اما هیچ کدام از ۹ زن نماینده در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره واکنشی از خود بروز نداده‌اند. 
حتی اگر کارتن‌خوابی هزار زن در پایتخت را موضوعی مربوط به یک حوزه انتخابیه بدانیم بازهم چهار زن نماینده تهران هیچ موضعی دراین‌باره نگرفتند.

این در حالی است که در همین مدت «زهره طبیب‌زاده نوری» و «فاطمه آلیا» دو نماینده تهرانی نطق میان‌دستور در صحن قرائت کردند ولی باز هم نسبت به این آسیب اجتماعی حوزه‌انتخابیه خود بی‌توجه بودند.

رحمت‌الله حافظی همان زمان با تاکید بر لزوم همکاری قوای مقننه و قضائیه برای فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی لازم در این موضوع، گفته بود: متاسفانه در حال حاضر در این موضوع دارای خلاء قانونی هستیم و باید به سمتی حرکت کنیم که حمایت از کارتن‌خواب‌های شهر و زنان و مردان بی‌سرپناه پایتخت، باعث وارد آمدن آسیب به حامیان آن‌ها نشود. البته ما در شورای شهر مذاکراتی را در این خصوص با مجمع نمایندگان شهر تهران داشته‌ایم و موضوع مذکور را طرح کرده‌ایم.

روزهای سرد پایتخت در حالی شروع شد که «فاطمه آلیا» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران ۸ روز پس از اظهار نظر حافظی در نطق میان‌دستور خود «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی را به نقد کشید و گفت: شما متولی اصلی رسیدگی به امور افراد دارای معلولیت و محرومیت زدایی هستید. شما متولی اصلی ساماندهی به زندگی زنان سرپرست خانوار هستید. شما مسئول توجه به خانواده های دارای فرزند معلول هستید. صادقانه بگوییم در طول یک سال و نیم گذشته در کاهش مشکلات آنان چقدر توفیق داشتید. چه تعداد از زنان و مردان شریف و صبور در امپراتوری شستا و هلدینگ ها عریض و طویل آن در کل کشور مشغول کرده اید.

اما در تمام نطق او که از معلولان و سهمیه ۳ درصدی اشتغال آن‌ها پرسیده شده بود به زنان آسیب‌دیده‌ای که در تهران کارتن‌خواب به شمار می‌آیند چیزی به میان نیامده بود.

کارتن‌خواب‌ها جایی در تذکرات زنان مجلس ندارند

از ۳۰ آبان‌ماه تا ۱۰ دیماه که حدود ۴۰ روز سپری شده صحن مجلس شورای اسلامی حدود دو هفته تعطیل بود. با این حال در این روزها که رفته‌رفته سردترین روزهای سال در پایتخت محسوب می‌شوند زنان‌کارتن‌خواب که از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند در تذکرات زنان مجلس به مسئولان دولتی جایی نداشتند.

بررسی تذکرات کتبی ابلاغ شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسئولان دولتی در این مدت نشان می‌دهد ۲۴۳ تذکر کتبی در صحن مجلس قرائت شده است که از این میان ۱۶ تذکر توسط زنان به مسئولان دولتی داده شده است. (گزارش هایی از تذکرات نمایندگان زن مجلس نهم را اینجا و اینجا بخوانید)

زنان مجلس سرگرم دیدارها بودند

نگاهی به بیش از ۳۰ عنوان خبری خبرگزاری خانه ملت در ۴۰ روز اخیر نشان می‌دهد که زنان مجلس در قالب فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دو دیدار با فعالان زن تونسی و سوری داشته‌اند. 
همچنین در این مدت موضوع مستقل شدن بودجه «مد و لباس» از نگاه آن‌ها دور نمانده است. نگاهی به این عناوین خبری نشان می‌دهد «شهلا میرگلوبیات» نماینده ساوه و عضو کمیسیون بهداشت مجلس در دو نوبت در گفتگوهایی از عملی نشدن بیمه زنان خانه‌دار انتقاد کرده است.

او همچنین معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری را خطاب قرار داده و خواستار آن شد که این معاونت مسئولیت رسیدگی به خشونت علیه زنان را برعهده‌بگیرد.

هشتم آذرماه گذشته «سکینه عمرانی» نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز مسايل زنان را مد نظر قرار داد و به خبرگزاری خانه ملت گفت: طرح تحقیقاتی از قوانین مدنی در مجلس برای تأمین حقوق زنان در جریان است.

«لاله افتخاری» نماینده تهران نیز در این مدت سرگرم برگزار کردن همایش مجلس و دفاع مقدس بود. او که رئیس فراکسیون «دفاع مقدس» مجلس شورای اسلامی است به خانه‌ملت گفت: اکثریت نمایندگان مجلس یادگاران دفاع مقدس هستند که امروز در سنگر دیگری ایفای نقش می‌کنند.

«فاطمه رهبر» رئیس فراکسیون زنان مجلس و نماینده تهرانی‌ها در خانه ملت نیز همچنان در حال رصد کردن تفاهم‌نامه معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با صندوق بین‌المللی جمعیت سازمان ملل بود و در اظهارنظری هم به خبرگزاری خانه ملت گفت: ما در فراکسیون زنان مجلس به بررسی صحت آمار ارائه شده مبنی بر اینکه از هر ۳ زن یکی در معرض خشونت قرار دارد پرداختیم.

«زهره طبیب‌زاده نوری» دیگر نماینده تهران نیز اوایل آذرماه به ماجرای ناپدید شدن اسناد تحقیق درباره خشونت علیه زنان در دوره دولت نهم و دهم پرداخته بود.

۲ نطق و یک سئوال

در ۴۰ روز گذشته نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی ۲ نطق میان‌دستور داشتند و از میان ۵۴ سئوالی که ۸ وزیر دولت را روانه بهارستان کرد یک سئوال هم مربوط به یکی از زنان بود. «زهره طبیب‌زاده نوری» از وزیرنیرو سئوال داشت که به گفته «محمد مهدی برومندی» سخنگوی کمیسیون کشاورزی،‌آب و منابع طبیعی برای طرح سئوالش ۱۸ آذرماه در کمیسیون حضور نیافت.
اما دو نطقی که زنان در این مدت در صحن قرائت کردند.

۱۶ آذرماه «زهره طبیب‌زاده نوری» نطقی در صحن داشت که محتوای آن کاملاً سیاسی بود و کمتر به مسائل کمیسیون تخصصی یا حوزه‌انتخابیه‌اش مربوط بود و حتی به مسائل زنان هم در آن اشاره نشد. خبرگزاری خانه ملت برای نطق این نماینده تیتر «انقلاب اسلامی نه تنها به آسیا بلکه به آفریقا هم صادر شد» را برگزید.

«فاطمه آلیا» هم در هشتم آذرماه در نطقی که «علی ربیعی» وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی را خطاب قرار می‌داد مسائل معلولان و کارنامه یکساله این وزارتخانه را به نقد کشید.

نگاهی به تذکرات کتبی که زنان مجلس دادند

آنچه در ادامه آمده است حاصل بررسی ۲۴۳ تذکر کتبی است که در فاصله ۳۰ آبان‌ماه تا ۹ دیماه در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. از این تعداد ۱۶ تذکر توسط نمایندگان زن داده شده یا نمایندگان زن هم جزو امضاء کنندگان آن تذکر بوده‌اند.

ردیف

تذکردهنده 

مخاطب تذکر

موضوع تذکر 

۱

شهلا میرگلو‌بیات، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده نوری، لاله افتخاری، فاطمه رهبر و ۳ نماینده دیگر 

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی

توضیح درباره علت فوت سه معلول آسایشگاه پاکدشت

۲

مهنازبهمنی

وزیرراه و شهرسازی

بهسازی راه‌های روستایی سراب

۳

مهنازبهمنی

وزیر جهاد کشاورزی

علت عدم اقدام برای حفرچاه

۴

مهناز بهمنی

وزیر نیرو

علت عدم توجه به اصلاح شبکه آبرسانی 

۵

شهلا میرگلو‌بیات، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده نوری، لاله افتخاری،فاطمه رهبر،حلیمه عالی،سکینه عمرانی و ۳ نماینده دیگر

وزیرصنعت، معدن و تجارت

توضیح علت عدم پرداخت سه ماه حقوق معوق کارگران شرکت نیمه دولتی در ساوه 

۶

شهلا میرگلو‌بیات، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده نوری، لاله افتخاری،فاطمه رهبر،حلیمه عالی،سکینه عمرانی، نیره اخوان بی‌طرف و ۳ نماینده دیگر

وزیر جهاد کشاورزی

علت عدم کنترل و نظارت بر صادرات بی‌رویه دام زنده به کشور عمان و دیگر کشورهای منطقه 

۷

مهناز بهمنی

وزیر جهاد کشاورزی

علت عدم راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی سیب‌زمینی

۸

مهناز بهمنی

وزیر نیرو 

لزوم تأمین اعتبار طرح آبرسانی به روستای چله‌خانه

۹

مهناز بهمنی

وزیر جهاد کشاورزی

تخصیص اعتبار پایاب‌ سدهای اردلان 

۱۰

مهناز بهمنی 

وزیر نیرو 

تسریع در حل کمبود آب روستاهای سراب 

۱۱

فاطمه رهبر و ۱۳ نماینده دیگر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

برخورد قاطع با یکی از نشریات

۱۲

سکینه عمرانی 

وزیر راه‌ و شهرسازی

عدم تخصیص بودجه به راه مواصلاتی 

۱۳

سکینه عمرانی 

وزیر بهداشت 

تعویق ساماندهی چارت سازماندهی بیمارستان سیدالشهدا سمیرم

۱۴

سکینه عمرانی 

وزیر بهداشت

علت عدم تعدیل نیروی انسانی متخصص مقیم 

۱۵

شهلا میرگلو‌بیات، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده نوری،حلیمه عالی و ۴ نماینده دیگر 

وزیر صنعت معدن و تجارت 

علت عدم تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه

۱۶

 لاله افتخاری،فاطمه آلیا،زهره طبیب‌زاده نوری و ۳ نماینده دیگر 

رییس‌جمهور

علت لغو بورسیه تعدادی از فرزندان ایثارگر و شاهد

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    18 0
    بايد ديد كه اينها نماينده كدام لايه اجتماعي هستند