اخطار ارتش به دو ناو بیگانه در خلیج فارس که منجر به عقب نشینی آنهاشد/ شناسایی هواپیمای جاسوسی آمریکا

تسنیم نوشت:

رزمایش بزرگ محمد رسول الله(ص) ارتش امروز با رژه یگان‌های مختلف آجا در آب‌های دریای عمان به پایان رسید. ارتش در ۶ روز برگزاری رزمایش مشترک، اقتدار نظامی خود در حوزه تسلیحات، نیروها، اجرای تاکتیک‌ها و . . . را به نمایش گذاشت.

رزمایش بزرگ و مشترک ارتش با نام «محمد رسول‌الله(ص)» و با رمز «یارسول‌الله» صبح روز پنج شنبه توسط امیر موسوی فرمانده رزمایش و جانشین فرمانده کل ارتش، با حضور یگان‌هایی از نیروی زمینی، دریایی، هوایی و پدافند هوایی در منطقه عمومی جنوب و جنوب شرق کشور آغاز شد.

وسعت این رزمایش 2 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از مدار 10 درجه شمال اقیانوس هند تا شرق تنگه هرمز و سواحل مکران و بخش اعظم استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان در خشکی بود.

محوریت دو روز اول رزمایش با نیروی زمینی ارتش بود که در آن یگان‌های نزاجا در قالب طرح‌های چابک‌سازی سرعت عمل خود را در جابه‌جایی، آماده‌سازی و ایجاد استحکامات مهندسی در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود و سپس توپخانه، یگان زرهی، یگان رزمی و دیگر یگان‌ها و رسته‌های نزاجا به اجرای عملیات آتش و تمرین برگزار کردند.

محوریت در 2 روز دوم رزمایش با قرارگاه پدافند هوایی بود که در این دو روز با اجرای عملیات‌های مختلف از جمله شلیک موشک‌های بومی شلمچه از سامانه موشکی مرصاد، پرواز پهپادهای مهاجر 2 نوین و مهاجر 4 و همچنین عملیات‌های مختلف تاکتیکی و پدافندی سپری شد.

محوریت در 2 روز سوم این رزمایش نیز با نیروی دریایی ارتش بود که در این دو روز، نداجا با شلیک موشک‌های کروز و رادارگریز نصر و نور از ساحل، شلیک جدیدترین اژدر نداجا و انهدام زیردریایی دشمن فرضی و همچنین شلیک موشک از روی عرشه ناوچه‌های خود، تمرینات گسترده‌ ساحلی و تکاوری و . . . را به نمایش گذاشت.

در طول این رزمایش نیز، نیروی هوایی ارتش با بکارگیری جنگنده‌های سوخو و فانتوم به اجرای عملیات‌های تاکتیکی و تامین امنیت آسمان محل برگزاری رزمایش پرداخت.

البته ناگفته نماند که در این رزمایش، برای نخستین بار جنگنده‌های اف 4 نهاجا با شلیک موشک‌های بهینه‌شده ماوریک و همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های سوخو24 با شلیک موشک‌های بهینه‌شده، عملیات‌های موفقی را نیز به نمایش گذاشتند.

در حین و قبل از برگزاری رزمایش بزرگ نیز، 2 اتفاق بسیار مهم رخ داد که در نوع خود بسیار مهم و قابل توجه بود.

1- قبل و حین برگزاری رزمایش، قرارگاه پدافند هوایی ارتش با استفاده از رادارهای بومی خود توانست هواپیماهای U2 که غالبا آمریکایی هم هستند را شناسایی و قبل از ورود به منطقه رزمایش و قبل از نزدیک شدن به حریم هوایی کشورمان، شناسایی و به آنها اخطار دهد.

2- اخطار نیروی دریایی ارتش به دو فروند ناو متعلق به نیروهای فرامنطقه‌ای که منجر ترک منطقه عمومی رزمایش توسط این دو ناو شد.

سرانجام، پس از 6 روز تمرینات مستمر و به رخ کشیدن توان بالای نظامی نیروهای 4گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش بزرگ محمدرسول الله(ص)، نیروی دریایی ارتش با به‌ کارگیری بیش از 100 فروند شناور سطحی - هجومی ، راکت انداز تندرو، شناورهای زیر سطحی انواع یگان‌های پروازی و هوا ناو، تعداد زیادی از شناورهای بومی در قالب نیروهای مردمی، رژه با شکوهی با حضور رئیس‌جمهور و فرمانده کل ارتش برگزار کردند تا حسن ختام این رزمایش باشد.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392869

برچسب‌ها