حشمت مهاجرانی می گوید ایران بدون انجام بازی های تدارکاتی هم می تواند مدعی قهرمانی در آسیا باشد.

میثم بهرامی / تیم ملی فوتبال ایران 21 دی اولین بازی خود در جام ملت های آسیا را برگزار می کند. تیمی که کروش به استرالیا برده، تغییراتی نسبت به جام جهانی داشته و عده ای از اهالی فوتبال معتقدند این تیم از نظر نوع و شیوه بازی هم باید با جام جهانی تفاوت هایی داشته باشد. تیم ملی در جام جهانی دفاعی بازی می کرد اما در آسیا ایران یک تیم مدعی است و توقع بسیاری از اهالی فوتبال این است که ایران با انجام مسابقاتی زیبا، تا مراحل نهایی بالا برود. حشمت مهاجرانی یکی از باتجربه ترین اهالی فوتبال ایران که سابقه درخشانی در سرمربیگری ملی دارد، به سوالات خبرآنلاین در مورد تیم ملی و حریفان ایران پاسخ می دهد.

*چند روز بیشتر به آغاز جام ملت های آسیا نمانده وخیلی ها امیدوارند ایران نتایج خوبی بگیرد و قهرمان شود. نظر شما در مورد تیم ملی چیست؟

امیدوارم تیم ملی در مدت باقی مانده هماهنگی های لازم را پیدا کند. می گویند بحرین، قطر و امارات تدارکات خیلی خوبی دیده اند. من هم شک ندارم که این تیم ها تدارک خیلی خوبی دیده اند و سرمایه گذاری زیادی کرده اند. ولی بحرین، قطر و امارات در خانه خودشان اردو زدند و بازی تدارکاتی انجام دادند. اما ایران به آفریقای جنوبی رفت و آنجا بازی هایی برگزار کرد که حتی آمادگی بازیکنان هم محک زده نشد. ما هم می توانستیم در خانه خودمان اردو بزنیم و مثل بقیه تیم ها، 15 روز قبل از شروع جام ملت ها به استرالیا برویم.

*یعنی ایران می توانست در آفریقای جنوبی اردو نزند؟

بهتر بود ما هم مثل بقیه تیم ها رفتار می کردیم. ایران به آفریقای جنوبی رفت و آنجا چند بازی دوستانه انجام داد که بازی های چندان مفیدی نبودند. بازیکنان ما محک نخوردند. لژیونرها هم در اختیار تیم نبودند. تیمی که در آفریقا بازی می کرد تیمی نیست که در جام ملت ها به میدان می رود. ایران می توانست اردوی آفریقای جنوبی را برگزار نکند اما به جای آن 15 روز قبل از شروع جام ملت ها به استرالیا برود و آنجا بازی دوستانه انجام دهد.

*فلسطین هم که بازی اش با ایران را لغو کرد و این به ضرر تیم ملی شد.

بازی با فلسطین می توانست برای تیم ملی مفید باشد. ولی این تیم حاضر نشد با ایران مسابقه بدهد. دلیلش هر چه بوده، تمام شده و دیگر نباید به آن فکر کنیم. همه قبول دارند که تیم ملی بازی های تدارکاتی کمی انجام داده. ولی چیزی که ما را امیدوار می کند، غیرت بازیکنان ایران است.

*شما به این تیم ملی امیدوار هستید؟

بازی تدارکاتی درست و حسابی نداشته ایم. ولی از نظر پتانسیل و خلاقیت جلو هستیم.هنوز هم حریفان ما را مدعی اول جام ملت های آسیا می دانند. ما این پتانسیل را داریم که برویم و موفق شویم. البته حرفم بر مبنای نتایج گذشته تیم ملی ایران نیتس. کلا تیم ما قدرت اول آسیاست. در همین مدت باقی مانده هم اگر بتوانیم به هماهنگی برسیم، می توانیم مدعی جدی قهرمانی باشیم.

*ایران در این دوره ستاره هایی که سرنوشت ساز باشند ندارد. به نظر می رسد از نظر خلاقیت بازیکنان هم مثل دوره های قبل نیستیم.

ما یک چیزهایی داریم که حریفان ندارند. انگیزه، خلاقیت و غیرتی که فوتبالیست های ما دارند خیلی وقت ها نتایج را عوض کرده. من به طور کلی خیلی امیدوارم و ناامید نیستم. بدبین و خوشبین نیستم بلکه واقع بینانه نگاه می کنم. ممکن است تیم ملی ایران شگفتی ساز جام ملت های آسیا شود. نه اینکه بخواهم سطح توقعات را بالا ببرم، اما این پتانسیل را در تیم ملی می بینم.

*وضعیت امارات چطور است؟ شما شناخت خوبی از تیم ملی امارات دارید.

فقط بحث امارات برای ما کافی نیست. امارات سرمایه گذاری خوبی در فوتبال کرده و ما از این نظر از آن ها عقب هستیم. ولی بحث ما فقط امارات نیست. بحث بحرین و قطر هم نیست. بحث این است که امروز همه تیم ها خطرناک هستند. همه با برنامه ریزی کار می کنند. همه برنامه دارند و طبق برنامه جلو می روند. تدارک خوبی می بینند و تیمشان را آماده می کنند.

*همه به جز ایران؟

ما بعد از جام جهانی چه کار کردیم؟ فقط بازی با کره جنوبی را داشتیم. لیگ را 50 روز تعطیل کردیم ولی برنامه ای نداشتیم. مشکل ما عدم برنامه ریزی است که این را ضعف فوتبال ایران می دانم. بحرین روز گذشته عربستان را با نتیجه چهار بر یک برد. این یعنی همه تیم ها قوی شده اند. ما باید با همین بحرین در روز اول بازی کنیم.

*بحرین به نظر شما متحول شده؟

بحرینی که در ذهن ما هست، متحول شده و دیگر نمی توانیم حتی فکرش را بکنیم که به راحتی این تیم را شکست می دهیم. ما معمولا جلوی تیم های عربی به مشکل می خوریم ولی قبلا اگر مشکل ما فقط به خاطر نوع بازی آن ها بود، به این نتیجه خواهیم رسید که دیگر نوع بازی آن ها ما را اذیت نمی کند، بلکه بالا رفتن کیفیت این تیم هاست که ما را آزار خواهد داد. وقتی بحرین می تواند 4 گل به سعودی بزند دیگر نباید آن ها را یک تیم متوسط بدانیم. همین طور در مورد بقیه حریفان هم باید تفکر حرفه ای داشته باشیم.

*قطر چطور تیمی است؟

قطری ها که برای میزبانی جام جهانی برنامه ریزی می کنند و زیرساخت های فوتبالشان هم در حال متحول شدن است. آن ها نمی خواهند در جام جهانی که میزبان آن هستند آبروریزی کنند. به همین دلیل به طور گسترده ای روی فوتبالشان سرمایه گذاری کرده اند. بازیکنان خارجی زیادی هم گرفته اند. سرمایه گذاری آن ها به شکلی است که کاملا می شود متوجه شد برای آینده برنامه دارند. تیمی که قطر به این جام ملت ها می آورد میانگین سنی پایین تری نسبت به دوره قبل دارد. اما بازیکنانشان خارجی هستند و ما نمی توانیم به راحتی آن ها را ببریم. مقابل قطر هم کار سختی داریم. در کل ایران سه مسابقه بسیار سخت و احتمالا طاقت فرسا در مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا خواهد داشت. من امیدم به غیرت و خلاقیت بازیکنان است چون می دانم نسبت به هر سه تیم حریف، هماهنگی کمتری داریم.

*خبر دارید که علی کریمی همراه تیم ملی به استرالیا نرفت؟

کلام علی کریمی بودار بود. حرف هایش معنی داشت. امیدوارم مسئله مهمی پیش نیامده باشد.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    149 6
    مصاحبه بسیار مثبت ایشان چقدر راحت با انتخاب جملات منفی به عنوان تیتر منفی شد
  • احسان A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    76 7
    ضمن احترام به ایشون ، چرا همیشه ما فکر میکنیم فقط ما ایرانی ها انگیزه، خلاقیت و غیرت داریم و دیگران انگیزه و خلاقیت و غیرت ندارن؟ حالا جالب اینجاست همیشه در اکثر مواقع در خیلی چیزها از همون ها عقب تر هستیم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    40 31
    با احترام به ایشون تفکر اقای مهاجرانی و هم فکرانشون متعلق به چهل پنجاه سال پیشه در همه زمینه ها ما نیاز به افکار جدید ومدرن داریم
  • علی منچستری A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    28 1
    بد جوری هم بودار بود...
  • جانباز A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    9 0
    زنده باشی عزیز
  • افشین A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    15 0
    دوستان لطفا"مسائل مختلف رو با هم قاطی نکنند ,اگه سرگذشت حشمت خان رو خونده باشین متوجه میشین که فوتبال ایران تا همیشه مدیون ایشونه, منظورشما از تفکر چهل پنجاه سال پیش یعنی چی؟ قدیمی بودن یه تفکر رو نمیشه با زمان سنجید, اگه همین الان اختیار فوتبال ایران رو به جناب مهاجرانی بدند مطمئن باشید همونطور که خودشون گفتند ایران قدرت اول آسیا بلکه فراتر از آسیا خواهد شد , لطفا" در مورد اصول و روش ایشون بیشتر مطالعه کنید و یاد بگیرید کسی رو قضاوت نکنید
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
      5 2
      کسی که میگه مربی تیم ملی حتما باید ایرانی باشه یا تمام ادمایی که با هاش کار کردن مثل اصغر شرفی یا پروین ضد فوتبال نوینن شما میگی اختیار فوتبال بدیم دستش فوتبال ما نیاز به جوونای باسواد و تحصیل کرده و پاک داره که عاشق فوتبال باشن و با دنیای مدرن فوتبال در تمام زمینه هاش اشنا باشن ایشون یک اسطوره فوتباله ایرانه ولی تعصبی نظر ندید