درباره دلایل موفقیت و فلسفه "گواردیولا" مقالات بسیاری نوشته شده اما یکی از نکاتی که کمتر به آن پرداخته می‌شود، نقش دستیاران اوست؛ دستیارانی که خودش آن‌ها را «برادر» صدا می‌زند.

به گزارش سایت رسمی کانون مربیان فوتبال ایران (ifca.ir)، "پپ گواردیولا" بدون در نظر گرفتن نقش اساسی‌اش در تاریخ فوتبال اسپانیا و جهان هم یکی از بزرگترین مربیان دنیاست. بعد از اینکه او بارسلونا را به تیمی برای ثبت شدن در تاریخ تبدیل کرد،‌ به بایرن مونیخ رفت. این مربی اسپانیایی هرچند در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان فصل گذشته مغلوب رئال‌مادرید شد اما در کمتر از دو سال تیم او چندین رکورد تاریخ لیگ آلمان را تغییر داد. درباره دلایل موفقیت و فلسفه "گواردیولا" مقالات بسیاری نوشته شده اما یکی از نکاتی که کمتر به آن پرداخته می‌شود، نقش دستیاران اوست؛ دستیارانی که خودش آن‌ها را برادر صدا می‌زند.
او به جز "دومنک تورنت" و "کارلس پلانچارت" که از زمان حضور "پپ" در بارسلونای B به عنوان آنالیزور ویدئویی و تمرین‌دهنده کنارش بودند، "مانوئل استیارته" را هم سال‌هاست به عنوان دوست و همکار کنارش دارد. علاوه بر این او تیمی 17 نفره برای آنالیز تمرینات و بررسی برنامه‌ مسابقات و تمرینات در اختیار دارد. جالب‌ترین نکته درباره این تیم اما "مانوئل استیارته" است. دستیاری که در این مقاله با او بیشتر آشنا می‌شوید.
"استیارته" یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ واترپلوی جهان است. او یکی از ستاره‌های اصلی تیم ملی اسپانیا بود که مدال نقره المپیک 92 بارسلون و 96 آتلانتا را تصاحب کرد. "استیارته" اولین و تنها بازیکن تاریخ این رشته است که در شش المپیک حضور داشته. روزنامه موندو دپورتیو به او لقب "مایکل جردنِ واترپلو" داده و می‌نویسد: "استیارته" یک فوق‌ستاره واقعی بود.
"استیارته" از زمان حضور در تیم واترپلوی بارسلونا با "گواردیولا" آشنا شد. اخلاق این دو نفر از جهات زیادی شبیه به هم بود و همین موضوع باعث شد به دوستانی نزدیک تبدیل شوند. زمانی که در سال 2001 و در روزهای حضور "گواردیولا" در فوتبال ایتالیا او درگیر پرونده دوپینگ و خانه‌نشین شد،‌ این "استیارته" بود که کمک کرد بتواند استراحت کند و دوباره به زندگی و فوتبال برگردد.
"گواردیولا" درباره پرچم‌دار کاروان اسپانیا در المپیک 2000 سیدنی می‌گوید:«او یکی از بزرگترین ورزشکارانی‌ست که اسپانیا تا امروز داشته.» سرمربی بایرن‌مونیخ او را "برادر صمیمی" خود می‌داند. روزنامه موندو دپورتیو درباره "استیارته" می‌نویسد:«او نمادی ازموفقیت است. اگر کسی می‌خواد بداند چطور نباید دست از تلاش برداشت، باید استیارته را نگاه کند.»
ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به روزهای حضور "گواردیولا" در بارسلونا می‌نویسد:«آن روزها خیلی‌ها موفقیت سرمربی بارسلونا را تحسین کردند اما کمتر کسی به نقش کسانی مثل "استیارته" اشاره کرد. او کسی است که مسائل روانی بازیکنان را مثل یک رهبر کنسرت هدایت می‌کند. اینکه چطور بازیکنان در آن فشار می‌توانستند با آن خونسردی کار کنند، به دلیل جلسات متعدد این مربی با تک‌تک آن‌ها بود.»
این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به دیدار بارسا و منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان می‌نویسد:«آن بازی یک مسابقه تاریخی بود. آن‌ها نمایشی مثال‌زدنی داشتند. اگر مسائل تاکتیکی را کنار بگذاریم، آن‌ها برای رسیدن به آن سطح نیاز به فریادهای "استیارته" در اتوبوس و نگاه‌های معنی‌دار او پیش از قدم گذاشتن روی چمن ورزشگاه داشتند.»
پایگاه خبری TZ آلمان درباره "استیارته" می‌نویسد:«او کمک مخصوص "گواردیولا" در بارسلونا بوده و حالا همین نقش را در بایرن‌مونیخ هم اجرا می‌کند. استیارته اولین نفری‌ است که نظرات سرمربی را می‌شنود و همینطور اولین نفری که نظراتش را به او می‌گوید. "گواردیولا" همیشه به حرف‌های او با دقت گوش می‌دهد. آن‌ها دقایق زیادی قبل و بعد از تمرین در جلسات دو نفره یا با سایر اعضای کادرفنی شرکت می‌کنند. زندگی در بایرن برای او نسبت به اسپانیا بسیار متفاوت خواهد بود اما این مربی نشان داده هرکاری که بخواهد انجام می‌دهد.»
این پایگاه در ادامه گزارش خود می‌نویسد:«"استیارته" اولین نفری‌ است که در تمرین حاضر می‌شود. او حتی قبل از سرمربی وقت‌شناس بایرن به سمت رختکن تیم می‌رود. برای او همه جزئیات موجود در رختکن مهم هستند. رنگ، تمیز بودن و بوی رختکن. او در مسائل فنی به "پپ" کمک می‌کند و در تمرینات حاضر است اما نقش اصلی او قبل و بعد از تمرینات است.»
او چه کمکی به "گواردیولا" می‌کند؟
CNN پاسخ سوال را اینطور می‌دهد:«استیارته به لحاظ روانی همان کاری را انجام می‌دهد که خود "گواردیولا" به لحاظ تاکتیکی انجام می‌دهد. او تاکتسین مباحث روانی سرمربی بایرن است.»
"پپ گواردیولا" درباره نقش "استیارته" می‌گوید:«همیشه دلم می‌خواست از نفرات برتر رشته‌های دیگر در کنارم استفاده کنم. او می‌تواند نگرشی متفاوت از سایر مربیان را به بازیکنان و خود من منتقل کند. استیارته به عنوان کسی شناخته می‌شود که با شکست بیگانه است و این دقیقا تفکری‌ است که من در تیم‌هایم به آن نیاز دارم. او با بازیکنان صحبت می‌کند و نیازهای آن‌ها را چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ روحی می‌شناسد. خود من هم همیشه از مشورت‌هایش استفاده می‌کنم. او همیشه از یادگرفتن استقبال می‌کند و این مسئله باعث ایجاد فرآیندی می‌شود که به تیم کمک می‌کند.»
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =