فرهادی: ۸۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد/ اولویت های مراکز آموزش عالی از نظر وزیر علوم

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع روسای دانشگاه ها ، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری گفت : دانشگاه ها باید در راستای تحول و توسعه اقتصادی کشور قدم بردارند و در این راستا ، اقتصاد دانش بنیان باید از مسیر دانشگاه ها پی گیری شود .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي وزارت علوم؛ محمد فرهادي در چهارمين اجلاس روساي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي در دولت يازدهم با اشاره به فعاليت بيش از 2600 دانشگاه و موسسه آموزش عالي در كشور بیان کرد: حدود هفتاد هزار نفر عضو هيئت علمي و همچنين چهار ميليون و ششصد هزار دانشجو در دانشگاه هاي كشور به تدريس و تحصيل اشتغال دارند و وظيفه و ماموريت اصلي ما دانشگاهيان در قبال اين دانشجويان ، ارائه آموزش مناسب ، تربيت نيروي انساني ، ارائه راه كار هاي مهارت اندوزي و چگونگي توليد ثروت از علم است تا اين جوانان فرهيخته بتوانند به راحتي وارد بازار كار شوند و در آينده اداره امور كشور را به نحو احسن به عهده بگيرند .

دكتر فرهادي ادامه داد : وظيفه اصلي ما تربيت نيروي كار آفرين و ايجاد دانشگاه هاي نسل سوم يعني دانشگاه هاي كار آفرين است البته اين به معناي نفي آموزش نظري نيست بلكه مرحله اي فراتر از آن است و دانشگاه كار آفرين دانشگاهي است كه از حالت جدا افتادگي از جامعه خارج شده و به سازماني هوشمند ، كامل و سامان يافته تبديل مي شود كه در ارتباط كامل با بخش صنعت بوده و به طور همه جانبه به رفع معضلات و نيازهاي كشور مي پردازد .

وزير علوم در ادامه با بيان اينكه مشكل عمده ما در اين مسير عدم ارتباطات كافي ميان مراكز آموزش عالي است، گفت : يكي از برنامه هاي ما برقراري ارتباطي مستحكم مابين مراكز آموزش عالي و ستاد وزارت علوم است و اينكه با توجه به قوانين و مقررات ، اسناد بالا دستي و ماموريت و مسووليت حوزه آموزش عالي ، بيش از پيش وظايف و اختيارات به دانشگاه ها محول شود و همانند ساير كشورها ، دانشگاه هاي ما نيز با داشتن هيئت هاي امنا ، راحت تر و آزادتر به انجام امور و مسووليت هاي خود بپردازند .

او همچنين با تاكيد بر لزوم بازنگري برخي از قوانين و مقررات آموزش عالي در جهت سهولت انجام امور گفت : رتبه علمي ايران تا كنون در رتبه بندي هاي جهاني مناسب بوده و بايد در جهت ارتقاي بيشتر آن تلاش كنيم و لازمه اين مهم ، ايجاد يك جهاد علمي است تا انتظارات جامعه با توجه به اسناد بالا دستي و حاكميت گفتمان علم و فناوري كه مطلوب مقام معظم رهبري است ، بيش از پيش برآورده شود .

800هزار صندلی خالی در دانشگاه ها

 فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود ، با اشاره به جامع و كامل بودن اسناد بالا دستي در حوزه آموزش عالي گفت : ما بايد در راستاي اين اسناد ، برنامه هاي عملياتي و اجرايي مناسب داشته باشيم و در اين راستا از اين پس توسعه كمي بايد تا حد زيادي متوازن و هدفمند باشد زيرا با توجه به توسعه بي رويه مراكز آموزش عالي در گذشته ، هم اكنون با حدود هشتصد هزار صندلي خالي در دانشگاه ها مواجه هستيم و اين نشان مي دهد كه فعلا نيازي به تاسيس مراكز آموزش عالي در كشور احساس نمي شود .

او همچنين در خصوص ايجاد محيط هاي با نشاط در دانشگاه ها گفت : محيط دانشگاه هاي ما بايد با نشاط ، پرتحرك و توام با آرامش باشد و از مواردي از قبيل هياهوي سياسي و سياست زدگي پرهيز شود و در حقيقت ما بايد افق ديد بالاتري داشته باشيم و به انجام تحولات بزرگ در كشور در زمينه هاي مختلف بينديشيم .

وزير علوم گفت : بهتر است كه در دانشگاه ها مسائل مهم كشور از قبيل توسعه اقتصادي ، نياز هاي كشور حل معضلاتي همچون فقر ، تهاجمات فرهنگي ، رفع خشونت ، امنيت اجتماعي و حتي مسائل هسته اي و مواردي از اين قبيل در قالب كرسي هاي آزاد انديشي به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و اين كرسي ها بايد بيش از پيش فعال شوند و در بستري آرام و با نشاط مسائل مهم كشور مورد بحث و بررسي دانشگاهيان قرار گيرد .

فرهادي با بيان اينكه همه دانشگاه هاي ما در يك رديف نيستند، گفت : ما نيازمند رتبه بندي دانشگاه ها هستيم و براي ماموريت گرا شدن دانشگاه ها حتما بايد به اين امر توجه شود تا هريك از دانشگاه هاي ما در يك زمينه تخصصي مطرح و قطب علمي شوند.

وزير علوم با تاكيد بر آميختگي آموزش هاي دانشگاهي با مسائل فرهنگي گفت : حاصل اين نوع آموزش دانشگاهي تربيت افرادي فرهيخته ، جامع نگر و ماهر خواهد بود كه با آشنايي با مباحث كار آفريني در خدمت جامعه خواهند بود كه نه تنها نيازمند استخدام دولت نيستند بلكه با كارآفريني منشا خدمات ارزنده در حل مشكلات كشور خواهند كوشيد، لذا توجه معاونت آموزشي و شوراي گسترش به ايجاد رشته هايي با محتواي كار آفريني ضروري است.

اجرای رشته های علوم انسانی به شکل پایلوت در دانشگاه علامه طباطبایی

فرهادي در ادامه سخنان خود بر توجه بيشتر به حوزه علوم انساني تاكيد كرد و گفت : خوشبختانه شوراي تحول علوم انساني كه با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي شكل گرفته ، با همكاري شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم كارهاي ارزنده اي صورت داده اند و بهتر است اين رشته ها ابتدا در دانشگاهي همچون دانشگاه علامه طباطبايي به شكل پايلوت اجرا شود و سپس به سراسر دانشگاه ها تسري يابد.

وزير علوم ضمن تاكيد بر ايجاد مراكز رشد علوم انساني گفت : در خصوص ايجاد مناطق ويژه علم و فناوري در كشور در حال برنامه ريزي هستيم.

 فرهادي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مسايل مالي دانشگاه ها گفت : بنا بر اطلاعات به دست آمده بسياري از تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاهها فرسوده شده و نياز به تجهيزات و امكانات جديد و مناسب داريم و در اين راستا در حال حاضر فعال بودن و ارائه سرويس آزمايشگاههاي مرجع مدنظر هستند . بطور مثال همين سازمان پژوهش هاي علمي صنعتي ايران يكي از بزرگترين مراكز دارنده آزمايشگاه هاي مرجع به شمار مي رود و از اول پيروزي انقلاب اسلامي ماموريت اصلي آن نيز همين بوده است و در حال حاضر مي تواند مورد استفاده پارك هاي علم و فناوري و شركت هاي دانش بنيان قرار بگيرد.

او ادامه داد: در زمينه بازسازي آزمايشگاه هاي دانشگاه ها با كمبود مالي مواجهيم و با توجه به برآوردي كه معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم انجام داده ، حدود دو ميليارد دلار اعتباربراي تجهيز اين آزمايشگاه ها مورد نياز است كه تامين يك باره آن واقعا مقدور نيست.

بدهی 50میلیون دلاری دانشگاه ها برای تامین منابع و نشریات علمی

فرهادي گفت : همچنين دانشگاه ها و موسسات پ‍ژوهشي براي تامين منابع و نشريات علمي حدود 50ميليون دلار بدهي دارند و عدم دسترسي به منابع علمي در رشد علمي دانشگاه ها تاثير منفي دارد زيرا به نوعي ابزار پژوهش علمي است لذا بايد اعتبار مورد نياز اين بخش نيز به نوعي تامين شود.

او با اشاره به رشد مناسب بودجه آموزش عالي كشور براي سال 94گفت : با اين وجود و با توجه به جمع شدن كمبودها از سال هاي گذشته و حجم وسيع اين كمبودها ما تا پايان امسال هم با مشكلات مالي مواجه هستيم كه با نشست هايي با مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص رفع برخي از اين مشكلات مذاكره شده است.

وزير علوم ادامه داد : ما بايد با مشاركت با دانشگاه ها و حضور فعال در درون دانشگاه ها و تقويت همكاري هاي منطقه اي و تشريك مساعي مشترك به سمتي حركت كنيم كه در تمام زمينه ها خصوصا كيفي سازي موفق عمل كنيم لذا ضروري است مسئولان وزارت علوم در محيط هاي دانشگاهي حضور بيشتري داشته و همراهي بيشتري با مسئولان دانشگاهي داشته باشند.

همچنين تاكيد بر همكاري و تعامل بيشتر دانشگاهيان و خانواده آموزش عالي با دولت ، مجلس شوراي اسلامي ، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ساير مراكز تصميم گيري و تصميم سازي كشور نكته ديگري بود كه دكتر فرهادي بر آن اشاره كرد.

 

 47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    55 3
    دانشجوی دکتری بگیرین پزش کنین
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    78 0
    به جای کمیت کیفیت رو بالا ببرین.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    92 1
    آقای فرهادی اینکه شما 800 هزار یا 800 میلیون صندلی خالی توی دانشگاه هاتون دارید مهم نیست.. مهم اینه که به ازای هر صندلی خالی که پرش میکنید از اون طرف یک فرصت شغلی متناسب هم ایجاد بشه نه اینکه زرت و زرت فارغ التحصیل بیکار تولید کنید... تازه کیفیت آموزشی دانشگاهها هم که افتضاح هست مگه کیلویی هست؟؟؟
  • شوش IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    71 3
    دکتری کیلویی شده . وقتی دکتر ما میگه وان دقیقه دیگه دکتری گرفتن تحقیر حساب میشه .