ایسنا نوشت:

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از ارائه 12 طرح با ارزش 30 میلیارد دلار به شورای اقتصاد خبر داد و گفت: در صورتی که روند مصرف انرژی در کشور با روند فعلی ادامه یابد در سال 1404 میزان تولید و مصرف انرژی برابر شده و از آن پس به واردکننده انرژی تبدیل خواهیم شد.

نصرت الله سیفی در یک نشست خبری به جزییات بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 و بستر موجود در این بند به منظور سرمایه‌گذاری صد میلیارد دلاری اشاره کرد و گفت: طبق این بند از قانون بودجه سال 1393 امکان سرمایه‌گذاری به روش بیع متقابل و BOT و سایر روش‌ها برای سرمایه‌گذاران به منظور بهینه سازی و کاهش شدت مصرف انرژی فراهم شده است.

او با اشاره به این‌که در راستای تهیه این طرح‌ها جلسات بسیاری برگزار شده است، این طرح ها را مرتبط با بخش حمل و نقل، ساختمان، استفاده از ظرفیت ریلی موجود و توسعه آن و همچنین توسعه مترو در تهران و سایر کلانشهرها عنوان کرد و گفت: همچنین نوسازی ناوگان تاکسی و ترویج موتورسیکلت‌های برقی به منظور کاهش مصرف بنزین و تبدیل چاه‌های کشاورزی از دیزلی به برقی از دیگر طرح هایی است که به شورای اقتصاد ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به این که تاکنون دو طرح توسط شورای اقتصاد به تصویب رسیده است، گفت: گازرسانی به سیستان و بلوچستان با هدف کاهش مصرف سوخت مایع در پنج نیروگاه به ارزش شش میلیارد دلار و همچنین ارتقای کارآیی موتورخانه‌ های ساختمانی های مسکونی،‌اداری و تجاری با هدف کاهش مصرف به میزان روزانه 13 میلیون متر مکعب گاز از طرح‌هایی است که توسط شورای اقتصاد به تصویب رسیده است که در طی 10 سال منجر به صرفه جویی در مصرف 3.7 میلیارد متر مکعب گاز می‌شود.

سیفی با بیان این‌که ارتقای کارآیی موتورخانه ها برای 600 هزار موتورخانه در کل کشور اجرا خواهد شد، گفت: همچنین در قالب گازرسانی به سیستان و بلوچستان 280 هزار انشعاب به منازل مسکونی داده می شود.

او همچنین با اشاره به این که سه طرح توسط کمیسیون داخلی شورای اقتصاد به تصویب رسیده و باید در صحن شورای اقتصاد مصوب شود، گفت: جایگزینی 17 هزار اتوبوس دیزلی با سی.ان.جی از جمله این طرح ها است که ارزش آن 1.8 میلیارد دلار است و دوره اجرای آن 42 ماه است و منجر به صرفه جویی 4.3 میلیارد لیر نفت گاز می‌شود.

سیفی گازرسانی به باقیمانده شهرهای کوچک و روستاها از طریق سی.ان.جی به ارزش 6.1 میلیارد دلار و همچنین برقی کردن چاه‌های کشاورزی با سرمایه گذاری 1.6 میلیارد دلار از جمله طرح های تایید شده در کمیسیون فرعی شورای اقتصاد عنوان و گفت: در طی اجرای این طرح حدود صد هزار چاه کشاورزی برقی می‌شوند که در کل دوره طی 20 سال 30 میلیارد لیتر نفت گاز صرفه جویی می شود.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اهمیت اجرای این طرح‌ها در کاهش مصرف انرژی نسبت به عملکرد صنایع انتقاد کرد و گفت: متاسفانه صنایع نه تنها نسبت به بهینه سازی در مصرف انرژی تمایلی ندارند بلکه اصرار دارند که با همین وضع موجود پیش بروند.

او در ادامه با انتقاد نسبت به قیمت های اعلام شده درباره موتورهای برقی توسط برخی شرکت‌ها گفت: قیمت موتورهای برقی با باتری معمولی در بازار جهانی حدود 600 دلار و با باتری لیتیوم یونی حدود هزار دلار است و این درحالی است که قیمت‌های اعلام شده در داخل کشور بین 10 تا 17 میلیون متفاوت است که منطقی نیست.

سیفی با بیان این‌که برای هر موتورسیکلت برقی 500 دلار کمک می کنیم، گفت: شهرداری اعلام کرده که در راستای توسعه استفاده از این نوع موتورسیکلت‌ها ایستگاه های سوخت گیری رایگان ایجاد و همچنین از ورود موتورسیکلت‌های معمولی به مرکز شهر جلوگیری می کند.

به گفته مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، آلایندگی موتورسیکلت‌ها بالاتر از خودروها است چرا که موتورسیکلت‌ها بدسوزی دارند و مصرف سوخت آن‌ها غیر استاندارد است.

او به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: عدم مصرف 11 کشور سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (oecd) از کل مصرف اروپا از ابتدای دهه 70 تاکنون بیشتر بوده است.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر این‌که یک دلار سرمایه‌گذاری در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی سه دلار بازگشت سرمایه در پی خواهد داشت گفت: شدت مصرف انرژی از متوسط ژاپن و فرانسه چهار برابر و از ترکیه چهار الی پنج برابر بیشتر است و این درحالی است که اگر مصرف انرژی در کشور با این شدت ادامه یابد تا سال 1400 به نقطه سر به سری تولید و عرضه مصرف انرژی می رسیم و پس از آن به واردکننده انرژی تبدیل می شویم.

سیفی به سیاست اصلاح الگوی مصرف که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده اشاره کرد و گفت: طبق قوانین موجود تا پایان برنامه پنجم شدت مصرف باید به دو سوم ابتدا برنامه و تا پایان برنامه ششم به یک دوم ابتدای برنامه پنجم برسد. به عبارت دیگر در سال 1399 شدت مصرف انرژی باید نصف سال 1389 باشد که این کار بسیار سختی است.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که در راستای کاهش مصرف دو سیاست قیمتی و غیر قیمتی داریم، گفت: سیاست قیمتی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بود و سیاست غیر قیمتی اجرای سیاست های اصلاح الگوی مصرف است که متاسفانه تا سال گذشته مسکوت بود و مورد توجه قرار نگرفت.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =