مهر نوشت:

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شایعات در بازار سرمایه که فضای ابهام و غبارآلودی برای سهامداران ایجاد کرده است، گفت: نمی‌دانم شایعات را چه کسی باید تکذیب کند.

محمد فطانت امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بانک توسعه صادرات در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ریسک‌های سیستماتیک در نزول بورس تاثیر داشته است و شایعات در بازار، فضا را برای سهامداران ابهام و غبار آلود کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شایعات در بازار سرمایه را چه کسی باید تکذیب کند، نمی دانم این کار وظیفه ما، وزرا و یا دستگاه هایی است که شایعات به آنها منتسب است، گفت: یکی از این شایعات این است که دولت به خصوصی سازی اعتقادی ندارد و رشد اینگونه شایعات در کنار ریسک‌های سیستماتیک باعث شده است که اقبال به بازار سهام از بین برود.

او گفت: محیط قانونی اطراف ما باید نگاه یکسانی به بانک و بازار سرمایه داشته باشد و مشخص شود که این دو رقیب هم نیستند و با همکاری در کنار یکدیگر به فعالیت خود ادامه دهند، بنابراین باید نگاه دولت و نگاه تصمیم گیران کشور در سیاست‌گذاری‌ها در بانک و بازار سرمایه یکسان باشد.

فطانت با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امید می رود طی 5 سال آینده اقتصاد از بانک محوری به بازار پایه محوری حرکت کند، گفت: سنوات گذشته زحمات زیادی برای توسعه بازار سرمایه کشیده شده و هم اکنون نیز حجم زیادی کار پیش روی ماست.

او با بیان اینکه در طراحی بازار اوراق بهادار اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در نگاه من، این طراحی به مثابه طراحی خودروست که هم اکنون باید به تولید انبوه برسد و تولید انبوه وظیفه ایست که باید هم اکنون به آن توجه کرد.

او با اشاره به اینکه بانک‌ها متعهد شده اند تا 260 هزار میلیارد تومان به تأمین مالی بنگاه ها کمک کنند، گفت: این درحالی است که سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اندک بوده و تشکیل سرمایه ثابت نسبت به تولید ناخالص ملی کمتر از 10 درصد است. در این راستا، باید بازار سرمایه حجم بالایی برای تأمین مالی اختصاص دهد.

او گفت: این امر محقق نمی شود مگر اینکه محیط قانونی اطراف ما نگاه یکسانی به بانک و بازار سرمایه داشته باشد و مشخص شود که این دو رقیب هم نیستند و با همکاری در کنار یکدیگر به فعالیت خود ادامه دهند، بنابراین باید نگاه دولت و نگاه تصمیم گیران کشور در سیاست‌گذاری یکسان در بانک و بازار سرمایه باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این توازن باید به گونه ای رقم بخورد که بازار سرمایه در کنار بانک‌ها به صورت متعادل نگاه شود و اقتصاد بازار محور نیز شکل بگیرد که این امر لازمه رشد و توسعه اقتصاد است. امیدواریم با طراحی ابزارهای جدید کمتر شاهد نوسان بر بازار سرمایه باشیم.

او گفت: این موارد مقدماتی برای پیشبرد اقتصاد کشور است و این امر محقق نمی شود مگر اینکه توجه ویژه ای به بازار سرمایه داشته باشیم.

فطانت با اشاره به کاهش 40 درصدی ارزش معاملات و همچنین 20 درصدی کاهش شاخص کل از دی ماه سال گذشته تاکنون، گفت: باید به دلیل این نوسانات دقت شود به طوری که پیش بینی سود شرکت‌ها در سال 92، 18 درصد رشد داشته و نسبت P/E نیز از 7.2 با کاهش 33 درصدی به 5.3 مرتبه رسیده که این به معنای رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی است که این می تواند یکی از نشانه های ارزنده بودن سهام باشد.

او با طرح این سئوال که چرا این کاهش‌ها اتفاق افتاد، ادامه داد: برای پاسخ این پرسش به ریسک‌های سیستماتیک توجه شود که بخش قابل توجهی از این موضوع ناشی از شایعات شکل گرفته و فضای غبارآلود برمی گردد. آنچه امروزه در پتروشیمی ها، پالایشی ها و سنگ آهنی ها دیده می شود برگرفته از همین شایعات است، این درحالی است که در همین مدت محدود با رایزنی‌های صورت گرفته با بخش‌های تصمیم گیرنده کلان اقتصادی، مقرر شده تا همه ارکان نظام و دولت به کمک بیایند و در جهت رفع این ابهامات و برگرداندن رونق به بازار سرمایه کمک کنند تا در کوتاه مدت شاهد رفع ابهامات و برگرداندن رونق به بازار سرمایه باشیم و آثار و طبعات این شیرینی و تصمیمات را بچشیم.

فطانت گفت: سازمان بورس تمام تلاش خود را انجام می دهد تا نظارت‌ها در چهارچوب قانون باشد و سهامدار حقیقی و خرد را هرگز از نظر دور نخواهیم داشت و تلاش می شود صدای مناسبی از بازار سرمایه برای تصمیم گیران به گوش برسد.

او در پایان گفت: امیدوارم در مجموع یک برنامه منسجم برای فعالان بازار سرمایه رقم زنیم که موفقیت این کار به پشتگرمی تمامی اهالی بازار سرمایه نیاز دارد و تلاش می شود تا در کوتاه مدت راهکاریی برای بازگشت رونق در کوتاه مدت به بازار سرمایه اندیشیده شود.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =