سایت صدای اقتصاد نوشت:

 

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است که آنچه برای فعالان اقتصادی در بخش صادرات و تولید صادراتی اهمیت دارد، ثبات نرخ ارز است نه تثبیت آن.

محمد لاهوتی تاکید کرد: افزایش یکباره نرخ ارز در یک دوره زمانی کوتاه ممکن است به مدت کوتاهی برای صادرکنندگان جذابیت ایجاد کند اما این جذابیت زودگذر خواهد بود. این جذابیت به اندازه موجودی کالا در دوره افزیش نرخ ارز است اما صادرکننده برای جایگزین کردن کالا مجبور است با قیمتی بالاتر از میزان افزایش نرخ ارز، کالا را تولید و یا خریداری کند چراکه افزایش قیمت مواد اولیه و رشد هزینه به دنبال گرانی دلار خواهد آمد. با این حساب صادرکننده به جایی بازمی گردد که قبل از گرانی دلار بود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران گفت: صادرکننده به به دنبال افزایش ناگهانی نرخ ارز نیست بلکه دامنه با ثبات افزایش نرخ ارز مدنظر است به این معنی که طبق آنچه در قانون برنامه پنجم تاکید شده است به میزان اختلاف نرخ تورم جهانی با نرخ تورم داخلی به قیمت ارز افزوده شود. اگر تورم داخلی 20 درصد و متوسط تورم جهانی 4 درصد برآورد می شود، در طول سال باید نرخ ارز متناسب با این ارقام، حدود 16 درصد افزایش یابد.

به گفته لاهوتی، اگر این میزان رشد قیمت ارز به طور تدریجی و مستمر در مقاطع ماهانه شکل بگیرد، صادرکنندگان می توانند خود را با شرایط تطبیق دهند و در بازارهای جهانی نیز خود را حفظ کنند اما اگر به مانند شرایط فعلی این افزایش قیمت در 3 ماه پایانی سال به سکل سوک ارزی رقم بخورد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

این فعال بخش خصوصی در مورد دلایل رشد قیمت ارز گفت: کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و پیش بینی نفت 100 دلاری در بودجه سال جاری، کسری بودجه ای را رقم خواهد زد که شاید دولت از این طریق بخواهد بخشی از کسری بودجه را جبران کند. دلیل دیگر آن می تواند عدم افزایش ماهانه نرخ ارز  متناسب با نرخ تورم باشد که در ماه های پایانی سال این افزایش نرخ به صورت یکجا در حال شکل گیری است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    28 2
    بالا بردن نرخ ارز نه تنها کسر بودجه را حل نمیکند چون به همان نسبت هزینه های دولت را هم بالا خواهد برد بلکه تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری دارد که سالهاست از آنها رنج میبریم