با آمدن آیفون از سال 2007 بدین سو بازار تلفن های هوشمند دچار تغییر و تحولات زیادی شده و تمامی معادلات استراتژیک بازار به سود اپل چرخیده و حالا با شکایت اپل علیه نوکیا ابعاد جدی تری به خود گرفته است.

دعواهای اپل و نوکیا تمامی ندارد.

شکایتها و شکایت کشی ها تا بدانجا پیش رفته که اپل درخواست کرده تا جلوی واردات نوکیا به امریکا گرفته شود. در شکایت تازه ای که اپل در کمیسیون تجارت بین الملل کرده درباره مباحثی چون نقض کپی رایت، حق ثبت و علامت تجاری علیه نوکیا اقدام قانونی کرد.

در ماه دسامبر سال 2009 نیز نوکیا علیه اپل بدلیل هقت نقض آشکار ثبت علایم تجاری در واشنگتن شکایت کرد. مارک دورانت سخنگوی نوکیا اعلام کرده که درباره شکایت اپل فکر خواهند کرد اما این بدان معنا نیست که اپل میتواند آشکارا حقوق قانونی متعلق به نوکیا را زیر پا گذارد. پیش از آن نیز نوکیا درباره نقض کپی رایت سیستم بی سیم اش توسط اپل شکایت کرده  واعلام کرده بود که اپل به ازای هر آیفونی که در بازار از سال 2007 آورده باید به نوکیا غرامت دهد.

چندی پیش شرکتی تحقیقاتی سود اپل از فروش آیفون در فصل آخر 2009 را 1.6 میلیارد دلار و سود نوکیا را 1.1 میلیارد دلار اعلام کرد که خشم نوکیا را بر آورد. ریک سمونسون مدیر جدید نوکیا اذعان کرده که فروش سال 2009 خوب نبوده است. وی تاکید کرده که نوکیا بازار تلفن های هوشمندش را طی 18 ماه گذشته از دست داده اما سال 2010 را سال بازپس گیری سهم خود از بازار نامیده که با آمدن تلفن مایمو و ارتقای سیستم عامل سیم - بی - ان بدان رونق خواهد داد.

البته بحران اقتصادی در کل ، روی میزان فروش تلفنهای همراه هوشمند تاثیر منفی گذاشته و ورود اپل نیز به یازار مانند نمک روی زخم های نوکیا بوده است.حالا رقبای سرسخت تری مانند گوگل هم پا به عرصه گذاشته و تقریبا نوکیا را به سمت نابودی کشانده اند. نوکیا در واقع در دو جبهه می جنگد و با وجود رقبای سرسخت همچنان به حضور خود در بازار تلفنهای هوشمند امید دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =