هورالعظیم پرآب شد تا گرد و خاک از خوزستان برود

دریچه هورالعظیم که در سال 1389 مسدود شده بود باز شد تا از میزان غبار ناشی از منشا داخلی در کشور برای استان خوزستان بکاهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ داستان مردم خوزستان قدیمی است. خوزستانی که در چند ماه از سال چهره اش خاکی می شود تا گاهی دید مردم در شهر کم شود. گاهی نفسشان به شماره بیفتد. گاهی برای چند روز بیمارستان ها میزبان آنها شوند و گاهی صدای سرفه هایشان سر به آسمان ببرد.

پدیده گرد و غبار رویدادي طبیعی است و در بخش هایی از جهان که داراي مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند ایجاد می شود.وجود بیابان هاي وسیع در کشورهاي عربستان، عراق ، سوریه و ایران نمونه هایی از این مناطق هستند. دوره هاي خشکسالی طولانی و دخالت هاي غیر اصولی در طبیعت می تواند احتمال بروز این پدیده را افزایش دهد. این پدیده کیفیت هوا را کاهش می دهد و عمق دید را گاهی به حدود 5 متر کاهش می دهد و ممکن است اثرات سویی بر سلامت انسان بخصوص افراد داراي مشکلات تنفسی ، داشته باشد.

هر آنچه در این چند ساله در وضعیت حال مردم این شهر گفته شده این بوده که 80تا 85درصد منشا این گردو غبارها خارجی هستند و تنها 15تا 20درصد از گردو غبارهایی که در کشور منتشر می شود منشا داخلی دارند. یا اینکه این شهر را به آنالایزرهای مختلف مجهز کنند.

اما حرف های متفاوتی هم در این میان دیده می شود. مهدی نورزاده حداد چندی پیش پای عوامل دیگری را به میان آورد: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته اثبات شده که بخش عمده‌ای از منابع گرد و غبار داخلی در اثر کاهش سطح آبی تالاب هورالعظیم بوده و بدیهی است درپی کاهش حق‌آبه زیست‌محیطی رودخانه¬های منتهی به تالاب‌های شادگان و هورالعظیم این کانون‌ها فعال‌تر و پتانسیل تولید ریزگرد در آن‌ها افزایش خواهد یافت.

او ادامه داد: بی‌شک هرگونه برداشت از منابع آبی بالادست کارون بر میزان آب پایین‌دست تاثیر خواهد گذاشت و این امر در افزایش گرد و غبار و نیز در تجمیع و ترکیب آثار آلودگی آب و هوا نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

بعد از چند سال کارهای متفاوت عملی شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست روزهای سه شنبه 18آذر ماه و جمعه 20 آذرماه به ترتیب دو دریچه اول و دوم حوضچه شماره 3 هورالعظیم که برای فعالیت های نفتی در سال 1389 .مسدود شده بود، بازگشایی و اکنون در مجموع حدود 4 متر مکعب در ثانیه آب در این منطقه رهاسازی می شود

این اقدام به دنبال پیگیری های یک سال گذشته برای حفاظت از تالاب هورالعظیم و اجرایی شدن تعهدات مندرج در کمیته های بررسی گزارشات ارزیابی زیست محیطی میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و پیگیری های حقوقی و قضایی برای تأمین حقابه صورت گرفته و در نهایت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید.

پیش بینی می شود عرصه ای به وسعت هشت تا ده هزار هکتار واقع در حوضچه شماره 3 به تدریج و طی یک سال آینده، آبگیری و احیاء شود.

این رخداد که می تواند کمک شایان توجهی به فعالیت های مقابله با گرد و غبار کرده و از میزان غبار ناشی از منشاء داخلی در کشور برای استان خوزستان بکاهد. شواهد خبر از ورود آب به هورالعظیم می دهد.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوشان مهران IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 0
    ماهی وماست، عزراعیل می گوید بار هم تقصیر از ماست پس اینجا نیز همچون دریایچه ارومیه تقصیرکار کسان دیگری بوده اند جز تغییرات گسترده اقلیمی وخشکسالی خوب حالا چه کسانی ارزیاب محیط زیستی پروژه بهره برداری واکتشاف منابع نفتی در این بخش بوده است؟ هیچ انسان عاقل و دوراندیشی مخالف بهره برداری از منابع سوخت فسیلی کشور خود نمی باشد ولی باید دید چه کسانی و با کدامین دیدگاه با خشکانیدن این میزان مساحت گسترده تالاب های جنوب با این ارزش بی مانند و حیاتی در پالایش غبار وارد شده به کشور موافقت نمودند. این نیز بگذرد.