سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری جزییات اجرایی و فرآیندهای اعطای معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي معاونت علمي و فناوري رييس جمهوری، سیدمحمد صاحبکار خراسانی با اشاره به فرآيند ارزيابي شرکت‌هاي متقاضي گفت: شرکتهاي متقاضي در ابتدا لازم است در سامانه www.Daneshbonyan.ir ثبت نام کنند تا پس از طي مراحل ارزيابي، در صورت موافقت کارگزاران ارزيابي و «کارگروه ارزيابي شرکتهاي دانش بنيان»، از حمايتهاي مدنظر قانون از جمله معافيتهاي مالياتي استفاده کنند.

دبير کارگروه ارزيابي شرکتهاي دانش بنيان افزود: هم اکنون پرونده‌هاي مالياتي شرکتها در سال 1392 در سازمان امور مالياتي در حال بررسي است و لازم بود اطلاعات شرکتها در سال 1392 براي استفاده از معافيت مالياتي به سازمان امور مالياتي ارسال شود. لذا اسامي (40) شرکت دانش بنيان که تا پايان سال 1392 در کارگروه به تصويب رسيده است و متقاضي استفاده از معافيتهاي مالياتي بوده اند، به همراه مصاديق فعاليتهاي دانش بنيان هر شرکت، به سازمان امور مالياتي ارسال شد.

ابلاغ فهرست 40 شرکت دانش بنیان

صاحبکار همچنین ابراز کرد: خوشبختانه فهرست (40) شرکت دانش بنيان در اسرع وقت از سوي دکتر عسگري، رييس محترم سازمان امور مالياتي به کليه ادارات امور مالياتي سراسر کشور ابلاغ شد که هم اکنون متن کامل آن بر روي پايگاه مقررات و قوانين سازمان امور مالياتي (www.Intamedia.ir) و سايت ارزيابي شرکتهاي دانش بنيان (www.Daneshbonyan.ir) قرار دارد.

وی زمان استفاده از معافيتهاي مالياتي موضوع ماده (3) قانون حمايت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان را از زمان تصويب مجوز شرکت در «کارگروه ارزيابي شرکتهاي دانش بنيان» دانست و ابراز کرد: شرکتهايي که در سال 1393 به تاييد کارگروه رسيده‌اند نمي‌توانند از معافيتهاي مالياتي سال مالي 1392 استفاده کنند. اين شرکتها پس از ارايه اظهارنامه مالياتي امسال خود به سازمان امور مالياتي در سال 1394، خواهند توانست براي استفاده از اين معافيت، تقاضاي خود را به کارگروه اعلام کنند تا طبق ضوابط مربوط به سازمان امور مالياتي معرفي شوند.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنيان معاونت علمي و فناوري با اشاره به ارزيابي‌هاي سالانه از شرکتهاي دانش بنيان گفت: فهرست شرکتها و موسسات دانش بنيان به صورت سالانه و پس از ارزيابي‌هاي دوره‌اي به سازمان امور مالياتي ارسال خواهد شد به طوري که ممکن است اسامي شرکتها و يا مصاديق فعاليتهاي دانش‌بنيان هر شرکت تغيير يابد.

صاحبکار افزود: اطلاعات شرکتهاي خارج از پارکهاي فناوري از سوي دبيرخانه «کارگروه ارزيابي شرکتهاي دانش بنيان» جمع آوري و به سازمان امور مالياتي ارسال مي شود و شرکتهايي که در پارکهاي علم و فناوري مستقر هستند با معرفي مديريت هر پارک مي‌توانند با مراجه به سازمان امور مالياتي مربوطه از مزيتهاي مندرج در ماده (9) قانون استفاده نمايند.

توصیه به شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها

دبير کارگروه ارزيابي شرکتهاي دانش بنيان در خصوص معافيتهاي مالياتي موضوع ماده (9) قانون افزود: شرکتهاي داخل پارکهاي فناوري براي همه فعاليتهاي «پژوهشي، فناوري و مهندسي» خود که در محدوده پارک فناوري انجام مي‌شود، مي‌توانند از معافيت مالياتي استفاده کنند، در حالي که شرکتهاي خارج پارکهاي فناوري، صرفا مي‌توانند از معافيت بر درآمد ناشي از توليد کالا و خدمات دانش‌بنيان استفاده کنند و ساير درآمدهاي شرکت، مشمول معافيت نمي شود. لذا به شرکتهاي داخل پارکهاي فناوري توصيه مي‌شود که از معافيت مندرج در ماده (9) قانون استفاده کنند که جامعتر است.

وی در ادامه بیان کرد: امور شرکتهاي دانش بنيان با هر کدام از اين 40 شرکت جلسات حضوري برگزار کرده و ضمن راهنمايي براي تکميل اظهارنامه مالياتي، اطلاعات دقيق ميزان فروش کل کالاها و ميزان فروش کالاهاي دانش بنيان را استخراج نموده است. گزارشهاي آماري درباره معافيتها نشان مي دهد که شرکتهاي حوزه بيوتکنولوژي توانستند بيشترين معافيت مالياتي در سال 1392 را استفاده نمايند.

افزایش چندین برابری شرکت های مشمول نسبت به سال گذشته

صاحبکار افزود: تعداد شرکتهاي مشمول استفاده از مزاياي قانون نسبت به سال گذشته حدود چندين برابر شده است که براي اجراي مناسب معافيتهاي مالياتي در سال مالي 1393، در حال طراحي سازوکارهاي ويژه هستيم.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنيان معاونت علمي و فناوري با اشاره به لزوم تعامل نزديک با سازمان امور مالياتي براي اجراي هر چه دقيقتر معافيت‌هاي مالياتي گفت: تاکنون سازمان امور مالياتي همکاري مناسبي براي ابلاغ معافيت شرکتهاي دانش بنيان در خارج از پارک‌هاي فناوري داشته است و براي افزايش هماهنگي‌ها، در آينده نزديک جلسه مشترکي با حضور (40) شرکت مشمول معافيت و مسوولان سازمان امور مالياتي برگزار خواهيم کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =