هر از گاهی اتفاقاتی در جامعه ما باعث می شود که بیش از پیش به یاد نداشته های خود بیفتیم.

مرگ مرتضی پاشایی و پس از آن جنجال هایی که در فضای رسانه ای بر سر صحبت های دکتر یوسف اباذری شد ما را به یاد نقاط خالی ای می اندازد که درحوزه فرهنگی جامعه ما به چشم می خورد.

بحث ابتذال نه تنها در ایران و نه در این مقطع که همیشه موجب رنجش روشنفکران بوده است وگاه روشنفکران و مردم را که نگهبانان راستین کالاها و محصولات فرهنگی عامه پسند هستند رو در روی هم قرار داده است.

نظیر خرده گیری احمد شاملو به خواننده پر طرفدار پاپ که به نظر خودش با خواندن یکی از اشعار فولکلور شاملو کار خوبی کرده بود و نمی دانست چرا روشنفکر بر او خرده می گیرد.

در این میان آنچه قفسه خالی سرمایه های فرهنگی مارا خالی تر از پیش می نماید نبود سپهری میانه مابین روشنفکری و رفتارهای اجتماعی مردم است.

در چنین سپهر میانه ای نه روشنفکر از استقبال مردمی ازتشیع جنازه یک خواننده تازه کار می رنجد و نه مردم از خرده گیری روشنفکر به ابتذال موجود در فضای فرهنگی برمی آشوبند.

به نظر می رسد که مشکل امروز اندیشه و اندیشه ورزی و عدم ورود ایده به حوزه عمومی جامعه، فاصله و شکافی است که بین قشر اندیشه ورز جامعه و عموم مردم وجود دارد.

شکافی که حتی در دوره پهلوی هم وجود داشته و روشنفکران را گاه مجبور به عوام زدگی و مردم را به ان تلکتوئل بازی باسمه ای و صوری وا میداشت.

امروز که این شکاف بین روشنفکران و عامه مردم بیشتر و بیشتر شده و هر لایه اجتماعی از لایه کناری خود در حال گریزاست، مردم در عام بودن خود و روشنفکران در خاص بودن خود، رادیکا لتر شده اند.

در چنین فضایی یافتن روشنفکران مردمی و مردمی که به راستی بر اساس یک چارچوب ذهنی مشخص کنش اجتماعی داشته باشند مانند کیمیاست.

بی جهت نیست که در چنین فضایی پدیده های مانند تشیع جنازه یک هنرمند با سونامی تحلیل مواجه شده و در این میان گاه همه نظرات درست و گاه همه غلط به نظر می رسند چرا که اندیشه ورزی در کشور ما فاقد چارچوب و روایی آن به سطح جامعه و مردم ،با نقص و حتی بن بست مواجه است .

به همین دلیل نه تنها این رفتار خاص مردم بلکه دیگر رفتارهای آن ها نیز اکثرا پیش بینی ناپذیر است چرا که عامه مردم از هیچ الگوی مشخص رفتاری پیش بینی پذیر پیروی نمی کنند.

هیچ کس منکر ابتذالی که لاجرم در این چند سال تمامی حوزه های فرهنگی ما را به خود دچارکرده نیست اما به راستی کدام روشنفکر را در همین سالها یارای آن بود که به دور از جنجال های سیاسی ،ترمز خطر قطار را بکشد؟

کدام سپهرمیانه می توانست مدیومی بین اندیشه ورزان نگران و مردمی باشد که دلشان به حال فرهنگ خود و فرزندانشان می سوخت؟

و بالاخره کدام اندیشه در چارچوبی مشخص و مردم فهم به جامعه به عنوان باطل السحر ابتذال ارایه شد؟

مردم در شرایط خالی بودن قفسه های فروشگاه ،هرچه موجود است را به سبد خرید می ریزند وسعی می کنند دو روز عمر را با این محصولات دم دستی خوش باشند، دیگر ملاک و معیار ابتذال یا عدم ابتذال این کالاها ،وجود فضایی عمومی از نقد هنریست که کلا در جامعه ما از لحاظ آماری وجود خارجی ندارد.

در چنین فضایی وجود تمامی این اتفاقات غیر عادی، عادیست و هیچ دلیلی برای عصبانیت ، نه از جانب روشنفکران جامعه از دست مردم ونه از جانب مردم از دست روشنفکران وجود ندارد.

کوتاه سخن اینکه نگرانی های اندیشه ورزانه دکتر اباذری و تعصب مخاطبانش بر روی ارزش ها ،علایق و احساساتشان هر دو قابل درکند به شرطی جریان سیال اندیشه بین روشنفکر و مردم مسدود نباشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    من به هيچ عنوان اي اقا رو روشنفكر نمي دونم.اشان جز اون دسته از ادم هاي هستن كه خود رو عقل كل مي دونن و همه رو ابله و نادان.خدا رو شاكرم كه دست ايشون اسلحه نبود و گرنه معلوم نبود توي اون سالن چند نفر زنده مي موندن و معني فاشيست به خوبي معلوم مي شد.از نظر اين اقا موسيقي فقط يعني پيانوي موتزارت.اين بابا مي خواد حاليش بشه كه الان بعد 50 سال جاي اين موسيقي واسه ماشين اشغاليه و يا نهايت اين كه واسه گاو ها بگذارن كه شيرشون بيشتر بشه.و اگه كسي نخواد اين مدل موسيقي رو گوش كنه مي شه فاشيست و ابله و مبتذل بعد هم مي گه من مخالف فاشيستم
    • سارا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      42 35
      رفتارهاىى که آقاى پاشايى بعد از بيماريش کرد درک شرايطش, واکنشهاش به مرگ, تلاشش براى زندگى و رفتارهاى عاقلانه ش,درس بزرگى بود و قابل ستايش.او کارى کرد که اباذريها و خيلى پر مدعاهاى ديگه نمى کردند.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      32 30
      واقعا واسه طرز نوشتنتون که نشأت می گیره از طرز فکرتون متاسفم. البته از کوزه همان تراود که در اوست
    • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      43 35
      26 دقیقه فایل صوتی بود من چند بار گوش کردم با حرفهای ایشون راجع به مرحوم پاشایی کاملا موافقم موسیقی ارائه شده بسیار پیش پا افتاده و مبتذل و بی محتوا بوده اما با حرفهای ایشون که این توطئه است موافق نیستم در اینکه مردم ما هم سلیقه شون خیلی بد شده با ایشون موافقم و به نظرم لحن صحبتشو خیلی خوب بود و مشکلی نداشت باید با مخاطبی که درک درستی نداره جوری صحبت کرد که در ذهنش سوال پیش بیاد یه تلنگری بهش بخوره بجز بخشهای سیاسی حرفشون با بقیه حرفاشون موافقم و جای تاسف بسیار هم داره که مردم ما به این روز افتادن و اینگونه رفتار میکنند.
    • بی نام GB ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      35 15
      مگه حتما ما باید به همه جواب پس بدهیم که چرا یه اهنگی به دلمون نشسته یعنی برای دوست داشتن یه خواننده هم ما احتیاج با اجازه داریم و باید یک اهنگ بهترین شعر و موسیفی و صدا را داشته باشه که حق داشته باشیم گوشش کنیم
    • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      44 30
      میدونی چرا اینقدر منفی و مثبت ها حیرت انگیزه؟ فکر میکنی چرا مخاطبانی که همیشه علیه بی اخلاقی و تحقیر و توهین بودند حالا زیر علم امثال اباذری و فتوره چی سینه می زنند؟بهت میگم، چون میترسند جزو عوام و افراد میانمایه به حساب آیند.ای کاش به جای اینکه به گوینده توجه کنیم،به محتوا و ادبیات اون توجه کنیم،که متاسفانه بسیار سخیف بود اهانت های این آقای به شخصی که از دنیا رفته و طرفداران و احساسات آنها.کاش یاد بگیریم وقتی چیزی رو نمیفهمیم،به جای انکار کردنش،کمی بیشتر مطالعه کنیم و مطالعه صرفا کتاب خواندن نیست.
  • سعید محسنی A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    16 6
    همه چیزمان به همه چیزمان می آید...
  • بی نام DE ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    49 90
    بابا جان روشنفکر کدومه؟اینا نون به نرخ روز خورند. با سرمایه این کشور سواد یاد میگیرند اونوقت به همین کشور فخر میفروشند...... روشن فکر باید دغدغه جامعه اش رو داشه باشه و در جهت آزادی بیان قدمی برمیداشت نه اینکه دنبال کنج عزلتی باشد و بی غم....خوش باشید
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      33 29
      روشنفکر باشند یا نباشند یک سری صحبتهایی کردند که کاملا درست بود اصلا مهم نیست اباذری استاد دانشگاه تهرانه یا یه ادم معمولی ، مهم اینه که حرفایی رو زد که بقیه میترسیدند بزنند و واقعیت محضی را هم بیان کرده بود من بارها حرفاشو بررسی کردم کاملا درست گفته بود.فعلا در اینجا بحث اباذری نیست بلکه بحث یک موسیقی است که واقعا بی محتوا است بهتره بحث رو منحرف نکنید اباذری باشد یا نباشد موسیقی ارایه شده بی محتوا و فاقد ارزش است. و این جامعه و مردم ما را زیر سوال میبرد که چرا چنین سلیقه ای علی رغم وجود این همه موسیقی غنی سنتی پیدا کرده اند. از دکتر اباذری هم کمال تشکر را دارممقاله فوق هم بسیار بی نظم نوشته شده بود خاهشا پاراگراف بندی بفرمایید همیشه
    • کتلت A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      10 8
      به جای آبگوشت بیف استراگانف می خورم و دکلته می پوشم آیا جز طبقه ی فرهیخته هستم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    96 53
    من که از شنیدن حرف های استاد اباذری لذت بردم
    • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      37 26
      درود به شرف اباذری
    • قندک A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      7 4
      ایشون خودشان جامعه شناس هستند و حتما میدونند با این ادبیات جامعه نه تنها اصلاح نمیشه بلکه عکس العمل منفی نشان میده پس هدفشان حداقل اصالاح کردن مشکلات نبوده
  • سعید محسنی A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    50 4
    همه چیزمان به همه چیزمان می آید...
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    44 34
    آقای اباذری یا هرکس دیگه در یک جامعه به اصطلاح متمدن میتونن به راحتی اظهار نظر کنند اما با هتک حرمت ، الفاظ ناشایست یا حتی اهانت به کسی که دستش از دنیا کوتاهه و حرمت داره نه تنها کار درستی نیست که حتی موجبات ناراحتی رو فراهم میکنه... این تیپ تحلیل کردنها به جای رسیدن به هدف مورد نظر گوینده چنین جواب عکسی میده که تا عمر باشه از یاد منتقد عزیز نخواهد رفت... خوب یا بد این ذائقه مردم هست و شما نمیتونی با فحاشی این ذائقه رو از بین ببری استااااااااااااااااااااااااااااد...
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      17 15
      ایشون در مورد نوع موسیقی که الان متاسفانه رایج شده نظر دادن نه در مورد مکسی که دستش از دنیا کوتاهه جناب مغز متفکر
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    53 4
    دولت سابق به شکلی برنامه ریزی شده خود مروج ابتذال بود. لطفا به خاطر بیاورید عذابی را که هنرمندان بزرگ و فرهیخته برای ندادن مجوز انتشار آثارشان از کتاب گرفته تا موسیقی و تئاتر و سینما و ... می کشیدند و در مقابل آن بسط و تبلیغ ابتذال را که در حوزه های مختلف تقویت و تکثیر می شد. کدام اندیشه عالی در آن ایام بیان می شد که شب هنگام مورد تمسخر یا انگ و تهمت 20:30 قرار نگیرد؟ روشنفکری که توسط مدرسان دین و اخلاقی که تفنگ به دست گرفته و ابتذال را در رسانه هایشان رواج می دهند،«بزغاله» خوانده شود، آیا «یارای آن بود که به دور از جنجال های سیاسی ،ترمز خطر قطار را بکشد»؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    24 31
    چرا این قدر گفته های آقای اباذری رو بزرگ می کنید سنگی بود توی تاریکی
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      21 13
      خود مرتضی پاشایی چقدر بزرگ بود؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    69 12
    دوست عزیز عبارت مردم فهم خودش توهین به شعور مردمه یوسف اباذری اتفاقن کاملن واضح داره حرف میزنه.مقصر خود ما مردمیم ، ما مردم اهل مطالعه نیستیم، اهل فکر کردن نیستیم، تاریخی که خوندیم منحصره به تاریخ دبیرستان، شعرمون محدود به شعر دبیرستانه، یک کتاب جدی در مورد موسیقی نخوندیم ، بنابراین زود تحت تاثیر یه ایمیل و یه پیغام وایبری و یه فیلم مسخره که تلویزیون نشون میده قرار میگیریم ، اتفاقن نیاز داریم که یه نفر پیدا بشه باهامون رک و راست حرف بزنه
    • سارا A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      21 21
      اگه اباذرى با اين لحنش و طرز بيان افکارش روشنفکره همون بهتر که ما نيستيم
    • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      10 9
      عامه فهم و. مردم پسند توهینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      13 3
      احسنت
  • سجاد AU ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    62 6
    صدا و سیمای ایران بیش از هر نهاد دیگر عامل ترویج ابتذال است.
  • ناشناس مونث IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    16 15
    معنی روشنفکر چیه؟ به نظرم همون مصداق هر کسی از ظن شد یار من . من خودن فطرت اصل ادم را در توده های مردم بیشتر می بینم . به نظرم مامردم به کسانی بیشتر اهمیت می دیم که ما رامی فهمه و دوست داره . نمی شه فرض کرد تمام ادم هایی که موسیفی مرحوم پاشایی را دوست داشتن اهل تفکر نبوده ونیستن یا سطحی نگر ن. شاید بعضی از انها خیلی هم متفکر و اگاه باشن. حداقل از کسانی که فکر می کنند اد ما و سلیقه هاشون را می شه غالبی و از روی نسخه واحد تحلیل کرد اگاه تر هستن
  • مقدم A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    20 19
    در این چند سال روشنفکران کشور به جز نفی دیگران و گاه تحقیر دیگران چه کرده اند؟ آیا راه و ایده ای ارایه کرده‏‏‎اند؟ آیا حتا ریشه یابی و علل شرایط مورد نقد خودشان را هم بررسی کرده‎اند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    13 29
    بابا الكي اين آدمو بزرگ نكنيني. اين آدم سعي داره با توهين به ديگران و مردم خودشو نشون بده و اسمي واسه خودش دست و پا كنه. كسي كه مياد ميگه مردم ايران ابله هستن ديگه چي ميشه بهش گفت؟ چه انتظاري ميشه ازش داشت؟ مياد موسيقي پاشايي و بتهوون رو با هم مقايسه مي كنه. مگه ما چند تا مث بتهوون در دنيا داريم؟ متاسفانه اين اقا نميخاد به سليقه مردم احترام بذاره. نميخاد بفهمه كه بابا شما متولد دهه 40 يا 50 هستي و سليقه دهه 60 به بعد متفاوت از شماست. اينو درك كن. ما مردم به قول شما ابلهيم شما كه عاقلي اينو درك كن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    40 13
    اگر چه به شدت از موسیقی مرحوم پاشایی لذت می برم ولی تا حد زیادی حرف های آقای اباذری را درست می دانم. سلیقه موسیقایی مردم ما به علت عدم آموزش پایین است و درک درستی از موسیقی خوب و بد نداریم و تنها بر بال احساسات سواریم. اینکه آقای اباذری گتند دولت حکومتو ملت از همدیگر می ترسند هم سخن کاملا درستی است. اینکه گفتند عرصه از سیاست بازان واقعی خالی شده است و این کار به عمد انجام شده نیز سخن کاملا درستی است و شما در عرصه عمومی می بینید. نمایندگان مجلس و یا اعضای شوراهای شهر ما واقعا تا چه حد سیاست مدار هستند؟آسیب های این رفتار برای کشور بسیار زیاد است ولی برای منافع زودگذر خوب است. به نظر من باید بقیه استادان دانشگاه های ما هم باید از پوستین صرفا دانشگاهی بیرون بیایند و در عرصه اجتماعی حضور دا
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    2 6
    شته باشند. این موضوع به ارتقای سطح دانش مردم کمک می کند.
  • جی کا A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    14 14
    "مردم را به ان تلکتوئل بازی باسمه ای و صوری وا میداشت." هر این رو فهمید به ما هم بگه
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      5 6
      مردم را مجبور می کرد ژست روشنفکری را به شکل مسخره ای بگیرند
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    24 30
    تاسف براي مرگ جوان چيز عجيبي نيست مرحوم پاشايي صداي بسيار دلنشيني داشتن من چهل سال دارم اهنگهاشون رو بچه هام خيلي گوش ميكردن و من از اون طريق شنيده بودم و صداشون و شعرهاشون رو دوست داشتم و براي بيماري و مرگشون خيلي ناراحت شدم جوانها هم با اهنگهاش زندگي ميكردن اين تعجب نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    44 11
    من حرف های دکتر اباذری را کامل شنیدم. با نظر ایشان در مورد ابتذال ، سیاست زدایی و الگوهای رفتاری اجباری برای جامعه موافقم اما به نظر من تحلیل ایشان در مورد این اتفاق خاص جامع و در بر گیرنده همه زوایا نیست
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    23 49
    بر چه اساسی به آقای اباذری اندیشه ورز گفته می شود ؟ ایشان چه متفکری است که قادر به تحلیل منطقی اتفاق مورد نظر نیست ؟ به نظر من آقای اباذری با این ترفند بیشتر به دنبال کسب شهرت هستند و گرنه هرگز لازم نیست با هتاکی و برچسب زدن به فردی که درگذشته جنجال به پا کند
    • علي آرش A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      26 14
      آقاي دكتر اباذري در جامعه ي كتابخوان ايران به اندازه ي كافي شهرت دارند و بديهيست كه در بين مخاطبان مرحوم پاشايي شهرت نداشته باشند و البته تمايلي هم به كسب شهرت در جمع اين عزيزان سينه سوخته ندارند.
    • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      7 6
      آقاى على آرش به استادتون بفرماييد پس برن براى همون مخاطبين فرهيخته شون نسخه بپيچن چون اون بقول شما سينه سوخته ها براى افاضات استادتون تره هم خورد نمى كنن.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    13 3
    رادیکالیزم پدیده ای است که در همه زمینه ها شکل گرفته است. فاصله های فکری، عقیدتی، سیاسی و ... روز به روز افزایش میابد. ما به سیاه و سفید دیدن عادت کرده ایم. قضاوت سریع همراه با صدور احکام تند و تیز از خصوصیات ما شده است. جامعه به هر دلیلی رفتارهای عصبی از خود بروز میدهد.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    19 18
    وقتی جامعه شناس این باشه،چه انتظاری میشه از بقیه داشت؟ یعنی ادبیات فوتبالیستی هم اینقدر سخیف نیست،این آقا این هم درس خونده وقتی دو کلمه نمیتونه حرف بزنه و با جامعه ارتباط برقرار کنه،به چه دردی میخوره پس؟ یا اون شخصی که مثلا به بهاره رهنما انتقاد کرده بود حال آدم بد میشه وقتی چنین نقدهایی رو میخونه.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    28 11
    عصاره ی کلام استاد اباذری که به درستی بیان نمودند این بود که جامعه ی ما سطحی نگر و کج سلیقه شده است و برای اثبات مرتضی پاشایی را مثال زد.
  • امیر A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    20 17
    ای بابا کشتین ما رو با این خدا بیامرز...خب فوت کرد رفت دیگه خدا رحمتش کنه هرروز یه خبر ازش میزارین حالا انگار اسطوره ملی بوده طرف یه خواننده معمولی بود 5تا آهنگ خوند دوتاش خوب بود سه تاش هم بدرد نخور و درپیت ..خدا بیامرزتش بس کنین بابا..انگار کاوه آهنگر زنده شده بعد مرده
  • مریم IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    9 1
    ایاذری استاد من در دانشگاه بوده ایشون کلا همین جورین حرف معمولیشون هم با دعوا و بد و بیراه می زنن
  • محمدعلی حسین زاده A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    4 6
    من یه سوال از آقای اباذری دارم: ما جوانان ایران و این نسل دست پرورده خود شماها هستیم. این سیستم رو شماها به وجود آوردید و ما اون موقع تو این دنیا نبودیم. ما تربیت شدگان و اموزش دیدگان نسل شما هستیم پس اولین تشر و نهیبی که باید بزنید باید به خودت و امثال خودت بزنی. هرچند که با حرفای آقای اباذری تا قسمتی موافقم ولی مقصر کیه؟ خود شما هستید . همه سیستم در دست شما و امثال شما بوده. ما که یه مشت جوانی هستیم که بعضا تا بالاترین مقطع ممکن درس خوندیم و سالم زندگی کردیم ولی الان بیکاریم و داریم مطالب شما رو واسش نطر میدیم. ما که کاره ای نیستیم و نقشی نداریم توی این مملکت. حتی موسیقی که باید انتخاب کنیم قبلش از فیلتر نسل شما گذشته.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    7 7
    ساده تر از این نمیتونم بگم همه چی به هم ربط داره وقتی عموم مردم غذای مورد علاقشون کالباس و سوسیس سرطان زاس باید هم پاشایی بشه اسطوره و بهش امپراطور بگن. خلاص
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    9 2
    ....اگر اصرار داریم در میان کسانی زندگی کنیم که بتهوون و موتسارت گوش می‌دهند راه عاقلانه‌اش این است که به میان آنها «برویم» نه اینکه در بین کسانی که مرتضی پاشایی گوش می‌دهند «بمانیم» و بخواهیم با حرص‌خوردن و فحش‌دادن آنها را هدایت کنیم تا موسیقی کلاسیک گوش بدهند.....
  • محمود A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    6 8
    دروود بر اباذری.برایش با افتخار دست می زنم.او وجدان بیدار جامعه است
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    2 11
    تک تک بدحجابان باید اعدام شوند.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    11 6
    باید یاد بگیریم به سلیقه همدیگه احترام بزاریم به هیچکی ربطی نداره من از آهنگهای مرتضی پاشایی خوشم میاد اصلا من عاشق آهنگهای درپیتم باهاش حال میکنم به کسی ربطی نداره هرچند که اینطور نیست و آهنگهای مرتضی فوق العاده بااحساس اند و رسالت هنر یعنی همین درگیر کردن احساس برای من و امثال من خواهشا کسی نسخه نپیچه برین یخورده فرهنگ در کنار هم زندگی کردن و احترام متقابل و یاد بگیرین
  • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 0
    بی نامیکشنبه 20:11هزارتالایک
  • صحرا A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    بغضم گرفته وقتشه ببارم ... مدرن فکر کرن و مدرن بودن هیچ چیزی به جز احترام به عقاید متقاوت و حتی متناقض همدیگه نیست... من موسیقی کلاسیک کار می کنم اما از خیلی از آهنگ های مرتضی پاشایی لذت می برم و هر روز گوش میدم.