در طرحی 5 ساله صحن عقیله بنی هاشم(س) که عظیم تر از صحن جامع رضوی است، در کربلا ساخته می شود.

به گزارش سایت ستاد عتبات عالیات،مراسم اربعین امسال هم برگزار شد، مراسمی که به عنوان تجمعی عظیم و باشکوه از سوی شیعیان جهان با حضوری 20 میلیونی در کربلای معلی برپاشد که از آن به عنوان مانور اقتدار شیعه یاد می شود.

همه می دانند کربلا نه امکانات لازم و نه ظرفیت پذیرش 20 میلیون زائر و عاشق اباعبدالله الحسین(ع) را داشت اما با لطف الهی و عنایت سیدالشهداء(ع) و مهمان نوازی مثال زدنی اهل کربلا همه این جمعیت  پذیرایی شدند . اما در روز اربعین که همزمان با ورود کاروان حضرت زینب کبری (س) به کربلا سیل 20 میلیونی محبان اهل بیت(ع) و زائران امام حسین(ع) که مشاهده می شد، ضرو توسعه و احداث صحن های بزرگ و باشگوهی همچون صحن امام رضا(ع) در ایران ، در بین الحرمین و حوالی حرم مطهر حسینی بیشتر از قبل احساس شد.

 


البته ستاد بازسازی عتبات عالیات که مدتهاست با کمک های مردمی و متبرعین ایرانی توانسته اقدامات ارزشمندی بردارد برای این موضوع طرح و برنامه دارد. به گفته مسئولین این ستاد طرح توسعه حرمین شریفین را طراحی کرده و پیگیر هستند و در این راستا یکی از طرح ها احداث صحن عقیله بنی هاشم(س) است .

صحنی عظیم تر از صحن جامع رضوی
پروژه طراحی و احداث صحن عقیله حضرت زینب علیهاالسلام به مساحت تقریبی 40,000 متر مربع و زیربنایی بالغ بر 160,000 متر مربع از سال گذشته مرحله اجرایی آن آغاز شده است این پروژه جزو طرح جامع توسعه حرمین کربلای معلی قرار دارد.طراحی آن توسط دکتر خان محمدی از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران صورت گرفته و در 4 طبقه اجرا خواهد شد که شامل دو طبقه زیرزمین و یک طبقه همکف و طبقه اول می باشد. در این طرح تل زینبیه به شکل تپه احیا خواهد شد.


امکان اسکان و فراهم کردن آسایش بیشتر زائران سیدالشهداء(ع)

یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون در کربلا وجود دارد وجود آب‌های زیرزمینی است و این موضوع معضلی است که اجرای پروژه‌ها و هزینه اجرای آنها را سنگین‌تر می‌کند. این پروژه کاربری‌های مختلفی خواهد داشت از جمله سرویس‌های بهداشتی، صحن‌ها تا 40 هزار مترمربع پیش‌بینی شده است چراکه هم‌اکنون صحن بیرونی حرم امام حسین (ع) در مجموع 6 هزار متر است و 40 هزار متر به نسبت آن فضای بسیار زیادی است که از این فضا قرار است در مناسبت‌های مختلف در کربلای معلی استفاده شود از جمله برای اسکان زائران تا بتوانند راحت‌تر به مراسم عبادی خود برسند.
حداقل این پروژه یک پروژه 5 ساله است که طرح جامع آن تکمیل شده و به گفته پلارک رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات پس از اربعین مراحل اجرایی شدن این طرح کلید خواهد خورد.
گفتنی است؛ صحن جامع رضوی با ابعاد 363 متر طول و 167متر عرض، دارای 117584متر مربع زیربنا و 55غرفه است که در جنوب اماکن متبرکه واقع شده و از طریق دو بست به خیابان‌های امام رضا(ع) و خسروی نو(شهید اندرزگو) ارتباط داشته و از دو سوی شرقی و غربی نیز به بست های شرقی و غربی راه دارد.

 

1717

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389942

برچسب‌ها