در شلوغی عجیب و غریب خروجی های حرم امام حسین(ع) با لهجه اصفهانی اش می گوید: «بی خودی شلوغه. این مغازه ها را باید بخرن و حرم را بزرگ کنن.»

در آن فشار جمعیت،رفیق بغل دستی اش در حالی که زیپ باز شده کوله قرمز رنگش را می بندد و با حالت معترضانه می گوید:«پس ایران اینجا چی کارمی کنه؟این همه پول خرج می کنن.»

شاید بسیاری ازایرانی هایی که این روزها برای نخستین بار به کربلا می آیند می شوند، حتی نام ستاد ایرانی بازسازی عتبات عالیات  را نشنیده باشند.مثل احمد پور موسوی که از شهررضای اصفهان به کربلا آمده و در پاسخ به این سوال که چه اطلاعاتی از ستاد بازسازی عتبات دارد، می گوید:«نمی شناسم. برای ایرانه؟»

برخی هموطنان نام ستاد را شنیده اند ، اما از اقدام های انجام شده توسط ستاد بی خبرند.علی لو که از اسفراین خراسان به این سفر آمده یادش می آید که یک بار از طریق  پیامکی که روی تلفن همراهش آمده کمکی به ستاد کرده ، اما ازخودش می گوید که خدمات ستاد بی خبر است.

آن طور که بر روی سایت ستاد عتبات عالیات آمده تاریخ تاسیس آن به سال 82 باز می گردد که جمعی از هموطنان،ستادی غیردولتی را راه اندازی می کنند با یک هدف مهم.بازسازی و توسعه حرم های مطهر ائمه معصومین و رسیدگی به اماکن مذهبی در کشور عراق ودیگر کشورها .

11 سال بعد از آغاز فعالیت های این ستاد، حالا در نجف، کربلا، سامرا، کاظمین،مسیب و بلد (حرم امامزاده محمد بن هادی(ع)) یکی یکی پروژه های عمرانی کلید خورده توسط ستاد ایرانی بازسازی عتبات به ثمر نشسته است.

جدول:اهم پروژه های اجرا شده ستاد بازسازی در دو شهر نجف و کربلا

 

پروژه های نجف

پروژه های کربلا

مقاوم سازی و مرمت دیوار پیرامونی حرم مطهر

ساخت و نصب دو درب طلای حرم حضرت ابوالفضل(ع)

 

ساخت دو مجموعه سرویس بهداشتی در اطراف حرم مطهر

تزریق 60 تن بتن در حرم حضرت ابوالفضل و تعویض سنگ دیواره داخلی حرم

اجرای کاشی معرق

مرمت مضیف حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع و حضرت سید الشهدا

احداث کانال تاسیساتی آب، برق و مخابرات اطراف حرم مطهر

اجرای پروژه نور و تامین روشنایی بین الحرمین

ساخت مضیف جهت پذیرایی از زائران و ساخت سقاخانه

ساخت دو مجموعه سقاخانه در بین الحرمین

ساخت آشپزخانه و سالن غذاخوری جهت استفاده کارکنان و خدام حرم مطهر

اصلاح بلوار شارع القبله حضرت ابوالفضل العباس(ع)           

تهیه و نصب دوربین امنیتی داخل و خارج از حرم مطهر

نصب کانکس کفشداری در بین الحرمین

ساخت حسینیه حیدری در شمال شرقی حرم علوی

راه اندازی کارگاه قالیشویی و مرمت فرش حرمین در کربلا

 

مرمت و نصب گیو گنبد قبه مقدسه علوی

تامین خودرو آتش نشانی جهت حرم مطهر سید الشهدا(ع)

ساخت دو مخزن آب، ایستگاه پمپاژ و اجرای لوله کشی های مربوطه

تامین و تعویض سنگ خیمه گاه و ساخت پنجره خیمه گاه حضرت سجاد(ع)

راه اندازی کارگاه قالیشویی و رفوگری قالی

تامین لوسترهای حرم مطهر سید الشهدا(ع)

تامین فرش حرم مطهر علوی

ساخت، انتقال و نصب ضریح جدید سید الشهدا(ع و بازسازی مقام علی اکبر و علی اصغر

 

زیرسازی، مقاوم سازی و سنگ کاری دیوار و کف ضریح مقدس

بازسازی و احداث 70 سرویس بهداشتی در جوار بین الحرمین

 

تعویض هشت درب مطلای حرم مطهر علوی

افتتاح پروژه عظیم مجتمع خدماتی سید الشهدا(ع)

پروژه ساخت ضریح مطهر مسلم(ع)

احداث مجمع سکنی، زائر سرای حضرت زهرا(س)

تعویض سنگ ایوان نجف

پروژه نصب و احداث 7 دستگاه آب شیرین کن مسیر حرکت زائران       

 

تجهیز کتابخانه و قفسه های نگهداری قرآن و مفاتیح حرم مطهر

تهیه روپوش نفیس قبر سید الشهداء(ع)

پروژه تعویض سنگ دیواره و کف رواق های حرم مطهر علوی

ساخت ضریح حضرت ابراهیم مجاب(ع)

آنها که حداقل در 5 سال گذشته به عراق سفر کرده اند، تفاوت خدمات ارایه شده به زائران را بهتر درک می کنند.

در روزهایی که به نسبت سال قبل 600 هزار نفر بیش از سال 92 از ایران به عراق سفر کردند،ایرانی هایی که در نجف اقامت کرده اند چشمشان به ساختمانی بتنی 4 طبقه در نزدیکی های حرم حضرت امیر المومنین افتاده است. مجتمعی که شاید ندانند بزرگترین پروژه ستاد بازسازی عتبات در عراق است و همه مراحل ساختش را ایرانی ها به سرانجام رساندند.

صحن حضرت زهرا (ص) که با زیر بنایی بیش از دویست هزار متر مربع این روزها  مراحل نهایی خود را سپری می کند .در ایام اربعین به دلیل افزایش بی سابقه حضور زائران ایرانی، این مکان محل اسکان هموطنانی شد که در سفر به عراق محلی برای اسکان شبانه نداشتند.در این مدت به بیش از بیش از 15 هزار نفر از زائران ایرانی در این صحن اسکان داده شدند.

پیش بینی می شود این پروژه تا قبل از سال 94 آماده بهره برداری گردد.این صحن در کنار 150 اقدام تعریف شده ستاد بازسازی است که همگی از محل نذورات مردمی تامین هزینه شده بخشی از اقدام های ستاد در سال جاری است. مسئولان فنی ستاد می گویند بعد از اربعین حسینی نیز ستاد بازسازی ساخت صحن حضرت زینب (ص) را در کربلای معلی کلید خواهد زد. صحنی که 160 هزار متر مربع  وسعت خواهد داشت و با هدف گسترش فضاهای زیارتی حرم مطهر امام حسین(ع) انجام می شود.

 رسیدن رقم زائران ایرانی به یک میلیون و 300 هزار نفر در شرایطی که اگر مرزهای کشور عراق امادگی داشت شاید بیش از 1.5 میلیون ایرانی به عراق سفر کرده بودند وحتی برخی اخبار تائید نشده از حضور 2 میلیون ایرانی خبر می دهد، ضرورت ساماندهی اماکن اقامتی برای زائران را دو چندان می کند.

تامین محل اسکان زائران اگر چه جزو وظایف این ستاد نیست، اما افزایش هر ساله میزان زائران ایرانی، ستاد را بر آن داشته تا علاوه بر دو پروژه اقامتی در نجف و کربلا، مجتمع  رفاهی، درمانی و خدماتی سید الشهدا را در فضایی بالغ بر 2هزار و 520 متر و با زیر بنایی بالغ بر 13 هزار و 400 متر مربع بسازد.

ساختمانی مجهز در 5 طبقه که در  سال 91 به بهره برداری رسید و هم اکنون مشغول خدمات دهی به زائران است.

 مجتمع مسکونی فاطمه الزهرای کربلا هم در روزهای منتهی به کربلا علاوه بر پذیرش معمول مهمانان، بسیاری از هموطنانی را که جایی برای اقامت نداشتند در لابی، نمازخانه و بخش های فنی خود اسکان داد تا آنها با آرامش بیشتری به زیارت خود برسند.

شاید حرفهای اخیر مسعود شوشتری قائم مقام ستاد بازسازی عتبات که گفته بود در ایام اربعین«وظیفه ذاتی ما اسکان نبود، اما هرچه امکانات داشتیم در اختیار گذاشتیم.»بیشتر ضرورت توجه به ساماندهی مراکز اقامتی برای ایرانی ها در ایام اربعین را نشان دهد.ان هم در شرایطی که حتی موکب های عراقی جوابگوی نیازهای مردم  نیست و موکب های ایرانی ستاد بازسازی عتبات هم توان اسکان تعداد فراوان زائران را ندارد. در شرایطی که در سال جاری برخی از نهادهای دولتی و عمومی برای خدمت رسانی به زائران وارد عراق شده اند،همفزایی توان این نهادها با ستاد بازسازی عتبات می تواند،ثمرات خدمت رسانی به زائران را دو چندان کند.

/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389924

برچسب‌ها