این روزها تب گفته های دکتر یوسف اباذری داغ است. همه از او و ادبیات غیر متعارفش درباره پدیده مرتضی پاشایی می گویند. دوباره دوگانه ای شکل گرفته برای به هم تاختن . حلقه حامیان استاد و موج خونخواهان مرتضی پاشایی.

 

فارغ از این فضای دو قطبی و حرف های تندی که رد و بدل می شود ، آنچه دکتر اباذری به آن می پردازد  سرزنش رفتاری توده وار است. رفتاری توده وار از سوی دولت و ملت برای جذب همدیگر دو گروهی که از هم می ترسند و برای این ترس  همنوا شده اند. آنچه ایشان در مذمت این رفتار جو زده مردمی میلیونی می گوید و برایش از کوره در می رود شاید همانی است که این روزها برای پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی به «چرا» بزرگی بدل شده. اینکه چگونه جوانی ناشناس در چند ماه به ستاره بدل می شود و توده ها را اینچنین غرق در خود می کند. دکتر اباذری این رفتار را خیلی ساده نسبت می دهد . او این پدیده  را در مکانیسمی ساده خلاصه می کند ؛ دولت اعتدال می خواهد سر مردم به جای سیاست ، گرم بازی های سخیفی چون ستارگان کاغذی موسیقی یا ورزش باشد. شاید جمله ای شبیه به آنچه پیشتر محمد دادکان درباره فوتبال گفته بود: سرگرم این قرمز و آبی بی محتوای تان کرده اند که کسی نگوید گوشت کیلویی چند!

اما آیا آن طور که این استاد جامعه شناسی گفته دولت یا حتی حاکمیت در این ستاره سازی سهمی داشته؟ شاید سر جمع تمام اخبار رسمی درباره چهره ای چون مرتضی پاشایی تا قبل از مرگ او کمتر از 30 دقیقه باشد و بازتاب اولیه این اتفاق برای دستگاه های امنیتی آنچنان دور از باور بود که برای ساعاتی به شوک فرو رفته بودند. نمی دانستند باید برخورد قهری داشته باشند یا بی عکس العمل ، تنها شاهد جمعیتی باشند که رفتاری خارج از انتظار به نمایش گذاشته بودند. آنها نقش شان در این حادثه همان قدر بود که در اپیدمی شهرت دی جی فسنقری ، هپی ، کمپین آزادی های یواشکی ، شوخی با فامیلی ها و ... داشتند، یعنی چیزی به اندازه صفر و تازه در بهترین حالت بعد از وقوع حادثه به صرافت افتادند تا از قافله عقب نباشند. اتفاقاتی که در فضایی دور از اختیار حاکمیت داغ می شود و بعد فروکش می کند. فضایی که سبب شده تا  بسیاری از دستگاه های امنیتی کشور به دلیل غیر قابل کنترل بودن واکنش های هیجانی هدایت شده از فضای مجازی ، خواهان  اعمال فیلترینگ بر این تکنولوژی های جدید باشند. اخبار و امواجی که ناگهان گر می گیرند و یکی  از اوج گمنامی ستاره ای ملی می کنند یا توفانی خبری به راه می اندازند.  درست مثل همین فایل سخنان دکتر اباذری که حالا بحث داغ محافل مجازی است. اتفاقاتی که اصلا باب میل دولت نیستند.

اما آنچه دکتر اباذری درباره خواست دولت برای دور کردن مردم از سیاست گفته، اگر سیاستی از سوی دولت روحانی باشد و اگر آن طور که ادعا شده  به حقیقت پیوسته باشد ، خوب است یا بد؟

سالهاست روشنفکران از جامعه توده وار ایران می نالند. از اینکه در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا مردم عامی این قدر از همه چیز نمی دانند و در تاکسی های شان از بحث انرژی هسته ای تا  گونتانامو ، قیمت نان ، آلودگی هوا ، فرستادن انسان به فضا و مذاکرات پشت درهای بسته ظریف و اشتون سخن نمی گویند. در کشورهای جهان اولی  مردم این قدر نمی دانند و این قدر سیاست زده نیستند. سرشان به کارشان گرم است و همیشه قشر نخبه و اندیشمند جامعه ایرانی از این نوع رفتار توده عام مردم نالان است.اینکه جامعه نیازی به این سطح از سیاستزدگی ندارد . این بار اما یک اندیشمند توده ها و دولت مرکزی را مورد نکوهش قرار می دهد چون به زعم او دست در دست هم به سمت سیاست گریزی فرار کرده اند. این بار متهمند به سخیف گرایی . که چرا سیاست زده نیستند ...

و البته دکتر اباذری خود اذعان دارند آنها توده ها هستند و حتی اگر با رفتار احساسی شان برای درگذشت یک خواننده عامی که شاید حتی فالش می خواند جو بدی را رقم می زنند. آنها قشر نخبه نیستند پس گناهی به گردن شان نیست اگر  موتزارت گوش نمی کنند ، ورزش مورد علاقه شان شطرنج نیست و احتمالا  نوشته های سارتر یا میشل فوکو را از بر نیستند.

اگرچه آنچه رخ داده نه سیاست گریزی است و نه دولت توانی برای هدایتش داشته اما اگر روزی دولت می توانست مردم را به سویی ببرد که مثلا مردم ژاپن یا کره جنوبی هستند آیا اتفاق بدی افتاده است؟  اگر مردم آمریکا برای مرگ مایکل جکسون یا الویس آنچنان هیجان زده می شوند یا مردم کره در سوگ مرگ خواننده جوان پاپ رفتاری مشابه را بروز می دهند آیاکار سخیفی انجام داده اند؟ آیا آنجا هم دولت ها برای سطحی کردن باورهای عمومی ملت را به آن واکنش ها سوق داده اند که اگر در ایران این اتفاق افتاد ، نامش را بگذاریم تلاشی دولتی برای انحراف ملت از دانش سیاسی؟

خواسته و ناخواسته این بار این خود مردم هستند که هیجان شان را شکل داده اند و آگاهانه جو زده شده اند. شاید این کارکرد رسانه های جدید در شکل دادن هیجانات مردمی دارد حقیقتی را بازگو می کند ، اینکه مردم نیاز دارند به داشتن ستاره و ما ، همه ما از رسانه ها ، دولت و جامعه نخبه ستاره سازی را حرام کردیم برای ملت. این سرکوبگری حالا به شکل دیگری فوران می کند  و به انتخاب مردم ستاره سازی می کند، یکبار با دی جی فسنقری ، بار دیگر پاشایی و ... 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 180
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    زیاد سخت نگیر. یک معلم دانشگاه صحبت هایی کرده و نظراتی بیان نموده. تاثیر این صحبت ها زیاد نیست و نباید نگران بود. حضور این اساتید در دانشگاه آنقدرها خطرناک نیست.
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      دوست عزیز متاسفانه کامنت هایی که دیگر دوستان گذاشته اند نشان داده که متاسفانه حرف های آقای اباذری در آن ها تاثیر داشته البته حق هم دارند مردم عادت دارند هر که از راه برسد و چیزی بگوید را تایید کنند بدون آن که در نظر بگیرند شاید دکتر اباذری به مرحوم پاشایی حسد ورزیده باشند ...به هر حال کم جمعیتی برای جوانی که به قول خودشان فالش هم می خوانده , نبوده و خودشان از آن جا که مطرح تر ند گمان برده اند که بعد از 120 سالشان چنین تشیعی را نداشته باشند که البته عمرشان دراز باد.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      مگه دروغ گفته؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      خطرناک؟ حضور چنین اندیشمند و متفکر بزرگی افتخاری برای ایران است. آنها که چند روز است با ایشان آشنا شده اند آنهم به واسطه این چند دقیقه فایل صوتی طبیعتا نمی شناسند بزرگترین جامعه شناس ایران را و اما نویسنده ی محترم، بله رفتار توده های مردم امریکا هم سخیف و ابلهانه است. گفته اید "در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا مردم عامی این قدر از همه چیز نمی دانند" کدام دانستن؟ بدبختی این است که نمی دانند و حرف می زنند. بند بند حرفهای استاد در مورد خصوصا مردم ایران صدق می کند و درست است. از خبرآنلاین میخواهم متن صحبت های ایشان را در سایت بگذارد. لطفا منتشر کن خبرآنلاین
    • الى IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      حرفهاي آقاي اباذري هم يك بعد قضيه اس، اينكه عده اي از مسئولين ميخوان با جوسازي درباره اتفاقاتي مانند مرگ مرتضى پاشايى يا ...ذهن مردم رو از برخي مسائل سياسى دور كنن، كاملا درسته. اما به نظر من مهمترين دليلى كه براي توجيه واكنش مردم به مرگ مرتضى پاشايى ميشه مطرح كرد اينه كه در كشور ما آزادي لازم براي بيان انتقادات و اعتراضات مردم به شرايط جامعه وجود نداره، مثلا در امريكا وقتي پليس به يك سياهپوست شليك ميكنه مردم با تظاهرات اعتراض خودشون رو نشون ميدن و به اين شكل تا حدي تخليه رواني ميشن، اما در كشور ما چنين فضايى وجود نداره و مردم تمام اعتراضات خودشون رو به معضلاتي مانند فقر اختلاف طبقاتي و ... فرو ميخورند و در فضايى مانند تشييع جنازه يك خواننده دور هم جمع ميشن تا بغضهاي خودشون رو بشکنن.
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      35 45
      بنده فقط خواستم خطر احتمالی را که متوجه جناب اباذری است کمی دور کنم به زعم خودم. شما هم نترسید. جامعه ما امروز یک چیز می شنود تا شب یادش رفته.
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      85 71
      اباذری دیگه کیه؟؟چی گفته؟؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      79 30
      اولا اباذری معلوم نیست چرا بی محابا شخصیت و نوع خوانندگی پاشایی را مورد فحاشی قرار میدهد ، دوما معمولا یک جامعه شناس به ریشه های یک مسئله اجتماعی میپردازد ولی این یکی فقط ظاهر مسئله را مورد نقد که نه ، تهاجم قرار داده به اصطلاح سطحی نگری ، سوما مثال او راجب ورزشکاران عضو شوراها را که سو استفاده آنها بر همگان آشکار است بی مورد بکار میبرد و در واقع از این مورد استفاده میبرد تا درستی صحبتهای خود را به کرسی بنشاند . و .............
    • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      62 56
      عقده بد چیزیه معلم دانشگاه؟ اسمش اولا استاد دانشگاهه ،دوما شما چرت و پرتاتو گوش بده و حرص نخور.
    • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      55 89
      جناب اقای دکتر اباذری اگر اونجا بودم دستتون رو میبوسیدم مرحبا به شما و این سخنان عالی تون لحن کلام هم متناسب مخاطب و عالی و بسیار منطقی بود واقعا لذت بردم دقیقا همینطوریه که فرمودید. ما پشت سرتون هستیم نقد بفرمایید از طرفدارای اینا هم نترسید خدا حفظتون کنه
    • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      72 23
      من هم اگر آنجا بودم میگفتم ادب مرد به ز دولت اوست
    • محسن IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      47 64
      دکتر اباذری کاملا درست گفته ...فقط رک و بی تعارف صحبت کرده.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      48 32
      در جواب سخنان آقای اباذری: وای که چقدر ما انتلکتیم.... در خفا چی گوش می دین شما اسسسستااااد
    • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      13 23
      دکتر اباذری یک واقعیت مسلم را بیان کرده و به قشری که مدام به فیسبوک حمله میکرد هم برخورده اخه شما چه استدلالی دارید جز حمله کردن به این و اون؟ حرفی دارید؟ واقعیت را گفته بروید یه کم روی خودتان کار کنید یه کم مطالعه کنید.
    • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      7 18
      در جامعه یک سری افراد متفکر و خوش سلیقه و عمیق و ارزشمتد داریم و یک سری عوام داریم که فقط ظاهر پسندن و به عمق و محتوی کاری ندارن متناسب با این افراد هم موسیقی خودش شکل گرفته یعنی موسیقی بی مایه برای افرادی که همینگونه اند و در واقع جامعه شناس دانشگاه داره اعتراض میکنه و ناراحته از دست مردم در حالی که یک تناظر یک به یک بین سطح فهم و موسقی برقرار شده و نمیشه کاریش کرد.اعتراض هم بکنی میان بهت فحاشی میکنن چون عوام هستند.
    • مهمان EU ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      15 11
      یه نگاهی به اینایی که اومدن بندازین. چند درصدشون واقعا شبیه عزادار ها بودن ؟ اغلبشون موبایل به دست دارن عکس و فیلم میگیرن. واقعا یه عزادار اصلا حواسش به موبایلش هست؟ تنها مظلوم واقع شده این ماجرا مرتضی پاشایی چون اغلب شرکت کننده گان هدفی غیر از عزاداری داشتن. از منظر دیگه این همه جوون این ساعت از یه روز غیر تعطیل مگه نباید دانشگاه یا محل کارشون باشن؟ جونا بیکارن بی هدفن سبک موسیقی و ترانه های ایشون نشون میده که جونا غمگینن چرا برای این خیل عظیم کاری نکردین؟؟؟میدونم طبق معمول نمایش داده نمیشه
    • اعظم A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      4 4
      اقای بینام 11:53چرا فکر میکنید یه جامعه شناس بااینهمه تفکر بالای علمی به یه خواننده پاپ حسادت میکند؟؟؟این استدلال برای خود شماهم خنده دارنیست؟؟؟؟اقای محترم بنده قبل ازاینکه اصلا این اقا صحبت کنند میدانستم که این موج احساسات جوزدگی است.چراهرکسی مقابل تفکر لا یعقل شماها اعتراض میکند فورا به او انگ حسادت میزنید؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    جالا همون نخبه های پر مدعامون که اینقدر سیاست زده هستند چه گلی به سر مملکت زدند در طول 100 سال گذشته؟ در مهمترین رویدادهایی که تو این مملکت افتاده همیشه همین توده های عوام شدند تصمیم گیرنده همه ی بد بختی ما هم همین بوده نخبه هامون فقط عنوان نخبه رو یدک میکشند و هر وقت به جایی رسیدن عوام رو یادشون رفت توده ها هم سر به زنگاه شدند تصمیم گیرنده و تصمیمات توده ای هم تصمیمات هیجانی و پوپولیستی هست که هر بار هم اتفاق افتاده یه صد سالی عقب رفتیم
    • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      61 98
      با خودت چند چندی؟
    • بهزاد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      78 18
      گرچه حرفات تلخه اما حقیقته. البته نخبه واقعی عم داشتیم اما تاثیرشون خیلی زیاد نبوده متاسفانه
    • رسول A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      66 62
      بابا زياد سخت نگيرين تازگى هر كى ميخواد اسم در بياره درباره فوت مرتضى پاشايى حرف ميزنه كه بگه ما هم چيزى حاليمون بره تو دانشگاه قيافه بگيره منم نظرم رو سايتها گذاشتن.مهم اون جمعيت بود كه رفتن اين خيلى پيام ها داشت بقيه اش همه حرف.خبر جان چاپش هم زحمت شما
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      24 20
      واقعا درسته چرا در این مملکت هرگز نخبگان به جایگاه تصمیم گیری نرسیدن؟؟ آیا یک دلیلش این نیست که شناخت درستی از جامعه ی ایرانی ندارند و تزهایی که میدن الگو گرفته از مدلهای کشورهای دیگر است؟ البته باید بپذیرید که سطحی نگری و شعور سیاسی هنری و فرهنگی مردم به شدت در سالهای اخیر سقوط کرده وحتی دامنگیر قشر مثلا تحصیل کرده ی ما هم شده و از این نظر دکتر درست میگن هرچند برخی عبارتها بهتر بود استفاده نمیشد
    • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      21 30
      دکتر واقعا خوب لب کلام رو فت اینکه یه عده زیاد دنبال یک خواننده یا عقیده افتادن دلیل نمیشه اون عقیده درست باشه خیلی خوب بود من وقتی صحبتهای دکتر رو شنیدم تا یک ساعت اشتم به عمق تفکرش فکر میکردم خیلی خوب بود من این اقای پاشایی رو یه ماهه میشناسم
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    دو کلام حرف حساب. واقعا دکتر اباذری حرف دل منو زد
  • نگار EU ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    تحلیل اباذری از این تجمع خیلی تک بعدی و غیر علمی بود. من تعجب می کنم چرا استاد بزرگی مثل اباذری باید لایه های پنهانی که در این تجمع وجود داشت را به یک مکانیسم ساده تقلیل بده؟ و اون را طرحی از جانب مردم برای گریز از دنیای سیاست قلمداد کنه
    • nima A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      58 43
      میشه لطف کنی این لایه های پنهان رو نام ببری ؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      37 11
      نه نیما جان نمیشه ، خودت باید بفهمی دیگه چیزی نپرس
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    حرف اقاي اباذري كاملا درست بود چند نفر از اونايي كه تشييع جنازه رفتن با اون وضع الانم سره قبرش ميرن؟ همين ادما بودن پيچ خانم توسلي يا استاد شجريانو شلوغ كرده بودن از دهنشون هرچي در ميومد گفتن ملتي كه حتا تحمل شنيدن نظرات مخالف و ندارن بايد اينجوري باهاشون برخورد كرد تا فكر كنن بهشون توهين شده برن فكر كنن يا يزره درباره هنر و موسيقي مطالعه كنن يا تو هر زمينه ديگر باشه.نويسنده هم مثل بيشتر نويسنده هاي امروزي تو ايران يزره طرف اينو ميگيره يزره طرف اونورو اينجوري تحليل يه موضوعي اصلا كمك نميكنه تا بحثي شكل بگيره تا بازخورد موضوع كمكي به جامعه كنه
    • بی نام RO ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      38 27
      قضیه فیسبوک مسی و اون خانم برزیلی رو یادت رفت بگی. ای خدا با کیا شدیم 80 میلیون. همینا الان با دکتر اباذری مخالفت میکنن
  • بی نام US ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    دکتر اباذری اولا که توانایی کنترل خودش رو نداشت و این بارزترین ویژگیش بود ثانیا یکی نبود بهش بگه آخه هم بدبختی ما از اینه که سیاستمداران مون نمیتونن هیچ پروژه ی رو به نتیجه برسونن اگه چیزی به اسمه برنامه ریزی برای انجام کاری تو این مملکت وجود داشت اوضامون این نبود میخاد اون کار سیاست زدایی باشده میخاد ساختن محل های اسکان موقت تو مرز مهران واسه زوار خودشان نمیدونن دارن چیکار میکنن اونموقع دکتر اباذری میگه اینا دارن پروژه ی سیاست زدایی رو اجرا میکنن ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    دکتر اباذری حقیقت رو گفته و حقیقت هم تلخه
    • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      14 5
      صرفا تحلیل یک بعدی و تکراری نخ نما شده و عامه پسند
  • افشین A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    آقای عشوندی عزیز،شما خوشحالی عجیب مردم پس از شکست دردآور مقابل آرژانتین در جام جهانی را چگونه توجیه می کنید؟ آیا به گمان شما این حرکت عقلانی بود؟ آیا با بازتاب بین المللی آن مضحکه ی کشورهای دیگر نشدیم؟ من سخنان آقای اباذری را کامل گوش دادم.ایشان از این گونه حرکات بی حساب و کتاب توده ی مردم دل چرکین است.
    • بی نام NL ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      جالبه مردم از فقر گسترده مردم سیستان و بلوچستان ناراحت نمیشن اما از باخت تیم ملی غمگین میشن
    • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      61 15
      حتی از باخت تیم ملی خوشحال هم می شوند.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      48 6
      شکست درد آور؟؟؟؟؟؟ کجاش درد آور بود؟؟ شکست تو یه مسابقه فوتبال بود دیگه دیگه درد آوریش کجاشه؟
  • پدرام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    چون این بنده ی خدا آدم سیاسی نبوده و دولتی نیست همه راحت مقاله می نویسند و حضور مردم رو در تشییع جنازه اش غیر عادی می دونند ولی اگه همین آدم سیاسی و حکومتی بود حضور مردم نشانه ی قدر شناسی بودآقایان اگه خوب نگاه کنند خیلی چیزها غیر عادیه ،چرا نسبت به اونها واکنش نشون نمیدن؟
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      68 16
      احسنت
    • سارا A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      58 12
      پدرام هزارتا لايک دارى
    • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      11 1
      دقیقا همینه
    • اعظم IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      6 16
      شرکت گسترده مردم 99 درصدش جوزدگی وایبری وفیسبوکی بود .بقیش هم لاو ترکوندن با بقیه .بقیش هم عکس سلفی با جنازه
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    79 16
    خواندن چنین مقاله هایی فقط آدم را نگران می کند مبادا مقدمه حذف یک بنده خدایی دارد فراهم می شود.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      58 13
      نگرانی درستی است
    • امین A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      78 26
      آقای اباذری شما بر اساس سلیقه شخصی خودت نمیتونی در مورد همه قضاوت کنی. درسته یکی مثل شما موسیقی فاخر گوش میده یکی هم به زعم شما توده مردمه و دوست داره مرتضی پاشایی گوش کنه. چه ایرادی داره؟ در ثانی این چه ادبیاتیه؟ فحش خوار مادر ندادی فقط. از مسخره، احمقانه، مبتذل، چرت و هر چی از دهنت دراومد گفتی. چون یه بخشی از جامعه مثل شما فکر نمیکنه؟ اون وقت شما چه فرقی داری با تندروهای انتحاری؟ اونا هر کی مثل خودشون فکر نکنه ترور میکنن شما ترور شخصیتی. فحش و ناسزا گفتن کار یه استاد نیست
  • جامعه شناس A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    82 61
    کلا درک نویسنده از جامعه شناسی چقدره؟ بد نبود می نوشتید شمایی که دکتر اباذری رو نقد می کنید کجای تفکر جامعه شناسی هستید؟
    • حمید A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      45 11
      شما اگه نقدی داری نوشته رو نقد کن کاری به طرف نداشته باش اگه تواناییشم نداری که هیچ
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      32 36
      متاسفانه درد جامعه همینه که هیچکس جای خودش نیست و هر کس برا خودش استاد شده و نظریه میده
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    81 28
    به نظر بنده توده کنونی به این شوک ها و تلنگرها صحبتهای آقای اباذری نیاز داره. چه بسا در مقاطع قبلی تاریخ معاصر ایران مثل نهضت مشروطه و جریان ملی شدن صنعت نفت اگر بودند افرادی مثل این روشنفکران، آن اتفاقات رخ نمی داد. پس حتی باید با همین لحن و ادبیات بد هم ساخت و به کنه مطلب ایشان رسید.
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    مردم بخاطر دل خودشون رفتن دولت كه مردم رو تشويق به اين كار نكرد ولي دولت سعي كرد با مردم همراه بشه به جاي اينكه از هر تجمعي وحشت كنه اين بايد همه ياد بگيرن كه براي احساسات مردم و نظراتشون ارزش قائل شد .
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      49 17
      دولت محترم بجای حل مشکلات یه ماله گرفته تو دستش داره ماله میکشه وسلام
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    63 15
    تنها عاملی که مغفول مانده و امثال دکتر و مسئولین نظام از آن غافل هستند مساله احسال و عواطف است که در شکل هنر و بخصوص موسیقی ظهور می کند و مثال ملموس اون در آهنگ های آن مرحوم موج می زند. تا این مطلب رو نفهمید و با موسیقی در شهرستانها مقابله کنید و در تهران محدودیت بوجود بیارید همین تحلیل ها و همین مسائل تکرار خواه شد و فاصله ها و شکافها بیش از پیش می شود.
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    92 23
    بدون ترديد دولت تمام تلاشش را مي كند تا مردم را از واقعيتها دور نگه دارد
  • میلاد RO ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    38 35
    واقعا خبر آنلاین چه قصدی داره از نشر هر چیزی تحت عنوان وبلاگ؟ آیا شما دکتر اباذری رو می شناسید؟ آیا استاد رشته جامعه شناسی حق نداره تحلیل خودش رو داشته باشه؟ این آقای عشوندی در کدوم دانشگاهی تحصیل جامعه شناسی داشته که بخواد در مورد نظرات جامعه شناختی یک استاد اون هم در سطح دکتر اباذری نظر بده؟؟؟؟؟ مسئولان محترم خبر آنلاین، لطفا هر چیزی رو به اسم وبلاگ منتشر نکنین لیست نوشته های این آقا در بخش وبلاگ گویای همه چیز هست کاش خبر آنلاین قدری حرفه ای عمل کنه و این یادداشت رو حذف کنه تا بهانه به دست مخالفان دانشگاه داده نشده
  • سارا A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    90 33
    مرتضى چون سياسى نبود اينقدر راجع بهش تند حرف ميزنيد,چرا آقاى ابازرى هميشه اينقدر جريت صريح حرف زدنو ندارى.افراد زيادى اونو دوست دارن.صداشو احساسشو شخصيتشو اينو از امار بالاى فروش البوم و کنسرتهاشم ميشد فهميد.حالا بقيه عوامل هم دخيل بودن حتما.ولى جووناى زيادى عاشقش بودن هنوزم سر مزارش ميرن.
  • خواننده IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    اباذری و روشنفکرها دلشون میخواد شناخته بشن
    • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      3 16
      ازاسم خودت معلومه عشق شناخته شدن دارى
  • مهدی A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    چیزی که من رو از صحبت های آقای اباذری ناراحت کرد این بود که ایشون مردم رو با سلیقه سیقی شون دسته بندی کردند، یا اینکه لذت بردن از موسیقی رو فقط برای کسی دانستند که چندین سال درس موسیقی خوانده باشه، وگرنه بقیه صحبت هاشون بسیار منطقی بود
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    30 15
    پیشنهاد میکنم یکبار هم که شده خودمون با خودمون بشینیم و کارهای خنده دار گروهیمون یا به عبارت درستتر حماقتهای فقط همین 20 الی 30 سال قبل را بشمریم و بنویسیم تا یادمون نره ، برا خودش سریال طنز تمام عیاری میشه ، عبارتهایی مثل سیاست زدگی ، پوپولیستی ، جامعه گریزی ، عزاداری ، اعتراض سکوت ، و ... فقط یک سعی ناموفق برای بیان حقیقتیه که وجود داره و شاید آیندگان ازش بعنوان یک بیماری روانی واگیردار قرن 14 خورشیدی نام ببرند
  • حمید A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    46 12
    شمایی که میگید اباذری حرف درستی زده یه سوال ماهایی که تو جامعه بزرگ شدیم خیلی چیزایی که بی ارزشن تو اون جامعه ارزش دارن دروغ خیلی مسایل توش عادی شده عادت روزمره به نظرت ما مسولیم ؟ اینکه تو ژاپن بعد زلزله مردم چه رفتار قشنگی از خودشون بروز میدن حالا تو ایران تو خیابون یک طرفه ماشینی که خلاف میکنه بعدش طلبکار میشه فکر میکنی ناشی از چیه. ما واسه اوقات فراغت جوان ها چیکار کردیم واسه تفریحشون چیکار کردیم جز اینکه نشستن اهنگ غمناک گوش کردن اونم میگیم چرا. حرفای شما مثل طرح برخورد با بدحجابیه بدون اینکه ریشه یابی بشه .
  • علی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    48 22
    به نقل از دکتر دادکان: سرگرم این قرمز و آبی بی محتوای تان کرده اند که کسی نگوید گوشت کیلویی چند
  • علوی IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    89 39
    من قبل از فوت آقای پاشایی شناخت زیادی از ایشون نداشتم که واقعا از این موضوع متاسفم اما بعد از فوتشون احساس کردم نیرویی ماورایی عشقش را به دلم انداخت حالا با حرفای بعضی از افراد که گویا از خدا ترسی ندارن یاد جمله ای افتادم که میگه خدا دو جا خنده اش میگیره جایی که میخواد کسی را عزیز کنه اما عده ای میخوان ذلیلش کنند و جایی که میخواد کسی را ذلیل کنه عده ای میخوان عزیزش کنن ضمنا خیلی از طرفدارای آقای پاشایی که میشناسم هم تحصیل کرده اند و هم عاشق خدا
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      44 59
      این نیروی ماورایی اسمش "جو زدگی" هست
    • شفق A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      32 12
      به بی نام ساعت 13و36 دقیقه اینکه شما نمی تونید چیزی رو درک کنید دلیل نمیشه که وجود نداشته باشه یا جو زدگی باشه شما برو خود را باش
    • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      15 5
      موافق
  • امیر IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    جناب روحانی متشکریم.ازطلاگشتن پشیمان گشتیم مرحمت فرموده مارامس کنید ربطشوخودتون پیداکنید
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    59 10
    اگه امکان شادی بیشتر و سرگرمی بود این همه مشکل نداشتیم
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    69 5
    مردم کشور ما در طول این سالها اصلا آرامش نداشته و ندارند ، چگونه از یک آدمی که هیچ وقت آرامش نداشته توقع کارهای منطقی و فلسفی محض دارید ، چرا تمام مردم ما سیاسی هستند چون انها رو سیاسی کرده اید ، وقتی از نظر حکومت همه چیز حتی حجم موتور ماشین و موتور سیکلت امنیتی و سیاسی است از مردم چه انتظاری دارید
  • کوروش AE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    53 18
    حرف های اباذری به هر دلیلی الکن موند. شاید در تکمیل صحبت هاش میخواست بگه ملتی که برای مرگ یک خواننده این چنین واکنش جمعی نشون میده چرا نسبت به همه اتفاقاتی که داره دوروبرش میوفته بیتفاوته؟
    • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      1 9
      اينم راست ميگه
  • سینا RO ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    47 57
    موسیقی پاپ دقیقن مثله فست فود میمونه که عامه مردم ازش لذت می برن... ظاهرن جذاب و خوشمزه اما مضر... درود بر استاد اباذری هرچند برخی ادبیات کلامی بکار رفته یه جایی پایین آمد اما جان کلام بسیار دردناکه
    • سارا A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      41 18
      شما صبح تا شب قرمه سبزى و آبگوشت بخور,خسته نميشى از يکنواختى
  • alireza A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    52 19
    در اینکه فرهنگ توده پسرفت داشته بحثی نیست ولی در اینکه جوان خواننده ای که قبل از مرگش تمام سالنهای کنسرتش پر بوده به هر دلیلی طرفدار داشته و بعد در عنفوان جوانی از دنیا میره این واکنشها غیر طبیعی نبود هر جای دیگر دنیا هم بود همین اتفاقات میفتاد قدری انسانی به این قضیه نگاه کنیم اتفاقا ذهن امثال آقای اباذری همه چیز رو سیاسی تحلیل میکنن
    • من A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      7 0
      موافقم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    39 52
    به قول یکی، از لبو فروش بی ادعا تا استاد دانشگاه نظرشون تو این مملکت یکیه: تئوری توطئه.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    50 21
    کلا اشاره اباذری به مراسم پاشایی فقط یک کنایه بود. وگرنه منظور ایشون دشمنی یا مخالفت با شخص پاشایی نبود. در واقع هدف ایشون مطرح کردن سطحی شدن افکار جامعه بود که درست هم هست. البته باید این رو هم در نظر گرفت که در اکثر دنیا عموم مردم نسبت به نخبه ها افکار سطحی تری دارند. شما به موسیقی آمریکا نگاه کنید تعداد طرفداران بریتنی و اسپیرز و جنیفر لوپز بیشتر از طرفداران خواننده ای است که با معنا می خواند و شعر و آهنگ قوی تری دارد. دلیلش هم اینه که عموم مردم ترجیح می دهند فکر نکنند چون فکرکر کردن سخت ترین کار دنیاست. مهم این است که کارهای مهم به این عموم مردم سپرده نشود . که در ایران متاسفانه این رعایت نمی شود. نگاهی به مجلس و شورای شهر و ... بندازید.
    • بی نام RO ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      29 3
      سطح فرهنگ عمومی در کشوری مثل ژاپن یا آمریکا از ایران بسیار بالاتر است. شما در کشوری مثل ژاپن پرتاب آشغال در خیابان را نمی‌بینید. در آمریکا بندرت کسی از بوق ماشین استفاده می کند و هزاران تفاوت دیگر
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    48 11
    در موضوع درگذشت آقاي پاشايي اين مردم بودند كه هنرمندشونو ارج گذاشتن و البته بعضي ها مشكل ساز هم شدند اما دولت نقشي تو اين مسئله نداشت، دولت قبل بود كه از حركت ناشايست بازيكنان پرسپوليس براي تغيير افكار عمومي از روي دزدي هزار ميليارد تومن ها استفاده كرد
  • محمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    45 6
    دلیل اینکه تو کشورهای پیشرفته مردم سیاست زده نیستند اینه که به سیاستمداراشون اعتماد دارند. درسته ممکنه گاهی اشتباه کنند و محاسباتشون درست در نیاد ولی سعی و نیت بر پیشرفت کشور دارند. تو کاری هم که میکنند سواد و تخصص دارند و پله های ترقی رو طی کردند. تو ایران چی؟ طرف تا دیروز کشتی میگرفته امروز شده عضو شورای شهر فردا هم میشه نماینده مجلس. این آدم کجا علم سیاست رو یاد گرفته؟ رو تشک کشتی یا لا به لای وزنه های چدنی و میل هارتل؟ اگه سیاستمدارای ما به فکر کشور بودند شاهد اینهمه فساد و اختلاس تو کشور نبودیم. اگه سیاست زده هستیم به دلیل اینه که به سیاستمدارامون اعتماد نداریم.
    • مهراد A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      21 4
      آفرین حرف حساب زدی اونچا با راهکارهای قانونی مثل مجلس سنا یاهمان مجلس نخبگان و روشهای دیگر تصمیم گیریها به نوعی توسط نخبگان کشور انجام میشه می بینید که معمولا نرخ شرکت در انتخابات پایینه بخاطر اینکه فقط افراد دارای سواد و تحصیلات و شعور سیاسی در انتخابات شرکت میکنن و معمولا عوام در انتخابات شرکت گسترده نداره تا با تصمیماتی که معمولا هیجانی هست آینده یه مملکت تباه بشه حتی آمریکا مردم رییس جمهور رو مستقیم انتخاب نمیکنن که کاملا هم بجاست نه اینکه عرصه ی مدیریت یه کشور بشه محل آزمون و خطای گروههای سیاسی و خوب هرکی هم بهتر شعار داد و عوام رو جذب کرد میشه برنده با شما موافقم آقای عشوندی عوام همه جای دنیا مثل هم هستن دکتر اباذری هم بهتره این واقیت رو درک کنه مهم اینه که چه کسانی تصمیم گیر هستن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    19 6
    فرا هردمبیل تر از تصور هر انسانی این مملکت در حال اداره شدنه و صحبت هایی از جنس پروژه ی سیاست زدایی و این حرف ها مالیخولیایی بیش نیست و فقط ناشی از عدم شناخت مسولین داره. کی داره این پروژه ی سیاست زدایی رو اجرا میکنه؟ کسایی که اگر یه ذره سیاست داشتن در جهت رسیدن به اهداف خودشون میتونستن الان با درآمد بالای هزار میلیارد دلاری هم اجازه ندن ثروت های کشورشون ب دست دیگران بیفته همه در جهت اهداف خودشون و نه مردم این ثروت رو به کار بگیرن کاری کردن که بهترین صفت برای این کشور در معادلات سیاسی دنیا عبارت" سنگ تیپا خورده ی رنجوره" این دکتر اباذری از اون آدماست که فکر میکنه خیلی میفهمه
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    23 11
    محمد دادکان : سرگرم این قرمز و آبی بی محتوای تان کرده اند که کسی نگوید گوشت کیلویی چند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    29 32
    اباذري كيه كلاس چنده ايرانه دكتر روده خوب سراغ دارين
  • ناشناس A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    37 22
    متاسفانه این روشنفکری که آقای اباذری مبشر آن است مربوط به دهه 1350 است. امروزه در هیچ جای دنیا افراد را به گونه ای که آقای اباذری دسته بندی می کند نمی بینند. جامعه شناسی نوین امروزی بسیار با تئوری توطئه اقای اباذری و افکار کهنه این افراد متفاوت است
  • بی نام GB ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    35 16
    کاش نویسنده متن جسارت بیشتری به خرج می داد و اینجا توضیحات بیشتری می داد در مورد صحبت های ایشون. اینجوری کسایی که نشنیدیند می تونستند بهتر فضاوت کنند. اونجا که از ورود ورزشکاران به شورای شهر حرف زدند..... اونجا که در مورد کلیشه ی "نسل من" صحبت کردند..... اونجا که گفتند میلیون ها مدل ساخته شده.... و اون مثال بنر و پراید. فارغ از عصبانیت ایشون، حرفشون به نظر من کاملن صحیح بود.
    • سارا A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      36 3
      کليشه نسل منتوو اين مملکت چى کار کردن واسه نسل سياه دهه شصت.نسل ممنوعيت همه چى,نسل کمبود امکانات,نسل درس نخوندن توو رشته مورد علاقه,نسل تحصيلکرده هاى بيکار,نسل بى ازدواج و بى فرزند...
  • پوریا A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    65 7
    فکر کنم تنها نهادی که بدجور خواست این پدیده رو نشون نده و همچین بازتاب فوت زنده یاد پاشایی رو صدا و سیما بود
    • بی نام RO ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      57 8
      مطمئن باش اگر میدونستن اینجوری میشه به هیچ رسانه‌ای اجازه نمیداند در موردش یک خط حرف بزنه. دفعه بعد هر آدم معروفی بمیره اجازه نمیدن براش اعلامیه چاپ بشه و این همان ابتذال اجباری است که دکتر اباذری میگه همه ما بهش دچار شدیم
  • بی نام DE ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    39 14
    حرف اباذری کلی تره.اون اگر پیرو مگتب فرانکفورته داره میگه این مردم نیستند که الگوهای پاپ و سطحی رو انتخاب میکنند این مردم هستند که انتخاب میشوند و اختیاری از خود ندارند....و چون بی ضرر است از نظر سیاسی مجازه پس....در همه جای دنیا همینه....در ضمن حرفهای مردم در تاکسی درباره سیاست به شدت ژورنالیستی و هدایت شده توسط رسانه های داخل و خارج است و عمقی نداره....
    • بی نام RO ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      درود بر شما. دکتر اباذری علت رو بیان میکنه ولی همه گیر دادن به یک کلمه که دکتر گفتند مردم ابله هستند. این بلاهت جبری است نه اختیاری
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      8 63
      درست گفتید
  • مسعود IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    61 24
    انقد زود مرتضی رو خراب نکنید همه ی ما از ته دل ناراحت شدیم بخاطر مرگ مرتضی دولت و ... هم هیچ نقشی نداشت مردم مرتضی رو دوس داشتن همین...
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      7 29
      آخه نقد موسیقی کسی که مرده چه ربطی به خراب کردنش داره. چون مرده باید بگیم خوبه آخه این چه منطقیه شما دارید هیتلر هم کلی طرفدار داشت حالا که مرده نباید کارهاش رو نقد کرد چون دستش از دنیا کوتاهه
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    37 13
    اگربجای این هنرمندایرانی هنرمندی خارجی بودوجوانهای هموطنمان برایش شمع روشن میکردندکسی به انهاتوهین نمیکردچون خیلی ازتحصیلکرده های ماغریبه دوستندومعمولاهموطنشان اگربجائی برسندابراز خوشحالی نمیکنند حتی گاهی اوراتخطئه میکنند اینجانب صرفادفاع میکنم که یک ایرانی مورد احترام هموطنانش قرارگیرد.
  • امین A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    34 27
    بچه ها اول گوش کنید به حرفهای این استاد ناسزا گو بعد بیاین نظر بزارین. این آدم فرق داره با اون روشن فکرهایی که تو مذمت جوزدگی و فقر فرهنگی صحبت میکنن. این استاد دهن به دهن یه دانشجو میزاره و هر چی از دهنش میاد بیرون میگه و فریاد میزنه که ...خبرآنلاین جوری نوشتی انگار این اباذری آتحلیل فقر فرهنگی که مشکل الان ماست ارائه داده. این آقا فقط فحش داده فقط توهین کرده
  • فاطمه A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    95 37
    چند روز پيش دوستم براى اهداى سلولهاى بنيادى به بيماران سرطانى رفته بود يکى از پرسنل اونجا ميگفت بعد از فوت آقاى پاشايى استقبال بشدت زياد شده پس زر کنار همه تحليلاتون اين رو هم بگنجونيد که انسان محبوبى بود.مخصوصا به خاطر عشقى که مرتضى به طرفداراش داشت
    • میرزایی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      18 55
      شما هرچیزی را شنیدید باور نکنید
    • سارا A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      57 10
      منم رفتم و همينو شنيدم که استقبال اين روزا زياد شده پس باور ميکنم
  • محمدقایا IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    50 24
    آقای دکتر اباذری کمی مهربان بودن و انسان بودن جای دوری نمی رود یک جوان 30 ساله که محبوب هم بوده از پیش مان رفته حالا بعد از مرگش چه می گویی؟ در ذهن اینطور متبادر می شود که به دنبال خودنمایی هستی همان طور که برای خانم توسلی مطرح شد. عزت زیاد
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    3 15
    بلا بلا بلا بلا ....
  • جامعه‌شناس و تحلیلگر اجتماعی A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    33 25
    سخنان دکتر اباذری درست بودند. لحن ایشان تند و گزنده بود اما گاهی اوقات برای بیدار شدن از خواب غفلت و نادانی به چنین سیلی‌هایی نیاز داریم. البته باید گفت که حمله ایشان به سبک موسیقی پاپ غیرمنطقی و احساسی است. پاپ هم یک سبک موسیقی است و خوانندگان بزرگی از همه دنیا در این سبک می‌خوانند و کار می‌کنند و کارهایشان مورد توجه منتقدان موزیک است. زدن برچسب سخیف به این سبک نشان از ناآشنایی آقای دکتر با پاپ است. جدای از رفتار نادرست مردم در جریان مرگ مرحوم پاشایی، نیازی نبود که جناب اباذری برای به کرسی نشاندن حرف خود همه را از دم تیغ بگذرانند الزاماً نه هر کسی که عاشق سبک و صدای پاشایی و امثالهم است، لات و بدسلیقه است و نه همه عاشقان موسیقی کلاسیک نخبه و جامعه‌ساز مشکل امروز ما نداشتن استقلال فکری است
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    14 19
    اگه از رفتار گله وار انتقاد کرده حرف درسته. فیلم های راز بقا که نشان می دهه وقتی یک عضو گله وحشت می کنه همه گله به همون طرف می ره اگه ده هزارتا باشه. اصلا نمیشه روش حساب کرد.
  • بی نام RO ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    36 31
    به هر حال علت توجه مردم در وهله اول به خاطر شخصیت هنری و در وهله دوم به خاطر بیماری ایشان بود. هنر ایشان که کپی دست هزارم سیاوش شمس و شادمهر بود و بیماری ایشان هم که به سونامی این روزهای ایران تبدیل شده است و چندان ناآشنا نیست. من لایه پنهانی در این قضیه نمیبینم و فقط همان قضیه ابتذال را عامل اصلی می‌دانم چرا که در همان روزهای بیماری همین خبرآنلاین دقیقه به دقیقه وضعیت او را گزارش می‌داد این یعنی اینکه یکی از سایت‌های خبری معتبر ایران هم به دام آن ابتذال افتاده بود. البته مقصر این ابتذال مردم نیستند بلکه وضعیت سیاسی حاکم است مثلن اگر در قضیه مرگ سیمین بهبهانی خبرآنلاین می‌توانست پوشش بیشتری بر روی ایشان داشته باشد شاید مراسم وی با جمعیت بیشتری برگزار می‌شد
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      45 5
      بغض پنهان از بر پایی یک مراسم خودجوش و غیر حکومتی و بدون شعار سیاسی را دست کم نگیر.
  • سلامی A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    57 23
    فقط تاسف. سعه صدر هم خوب چیزیه بخدا. اول ادب یاد بگیره بعد بیاد حرف بزنه.. عجب خاری شده پاشایی برا بعضیا. هر کسی با مردم باشه موندگاره. این جوون خیلی مرد بود به خدا.بعصیا به خاطر یه سرماخوردگی پدر دور و بریاشونو در میارن این جوون با درد سرطان بخاطر هوادارانش تا اخر ایستاد. مردم جواب عشقشو دادن. این قدر داد و قال نداره.از اتاق کارت بیا بیرون با مردم زندگی کن. مردم خیلی میفهمن بخدا
    • فاطمه A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      48 11
      سلامى,هزار تا لايک
  • فاطمه A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    54 43
    من نميدونم چرا به مرتضى که رسيد بعضى از اين جامعه شناسا جرئت حرف زدن پيدا کردن.آقاى اباذرى هميشه جرئت دارى اينقدر گستاخانه حرف بزنى
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      3 17
      شما سر کلاسهای ایشون نبودیدبسیار تندتر از این از صدر تا ذیل را نقد می کند. پاشایی که اصلا به حساب نمیاد
  • حمید A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    50 7
    حالا به فرض مثال که حرفاش درست باشه به قول شما ما داریم اشتباه میکنیم کی مسولیت این همه اشتباه قبول میکنه ما که از همه چیز محروم بودیم حتی میترسیدیم فیلم سینمایی ببینیم تا رسیدیم به ۳۰ سالکی حالا که چی ۳۰ سال دیگه این میگه اون مقصره اون میگه این. الانم باید زندگی تکراری بگذرونیم با حقوق ناچیز افسوس خیلی چیزارو بخوریم. وقتی نداریم بشیمیم سخنان اباذری تجزیه تحلیل کنیم دلتون خوشه
  • میلاد A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    50 12
    تمام حرکات قابل اعتنای تاریخ معاصر ایران رو همین توده های مردم که این آقا سلیقه شون رو به باد انتقاد گرفته، انجام داده و بیشتر ضربه ها رو از جانب همین دوستان شبه روشنفکر خوردیم و نتیجه کارهاشون رو وقتی که زورشون به بالایی ها نمیرسه و یقه مردم رو میگیرن، همه داریم میبینیم.
    • سهیلا A1 ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      12 0
      مرسی حرف دل منو زدی فقط وقتی به مردم احتیاج دارن میشن مردم آگاه وقتی احتیاج ندارن میشن عوام ابله
  • احسان A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    66 17
    به خدا زشت و تاسف باره. هیچ جای دنیا با احساسات مردم اینجور برخورد نمیشه.باور کنید بعضی از نخبه های ما واقعا عقب افتاده اند.این چه بیانیه. کجای دنیا به مردم کشورشون و یک هنرمند فحش میدهند. واقعا. آدم شاخ درمیاره.
    • فاطمه A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      56 5
      احسان اينجا ايرانه اين اتفاقم عادى ما ديگه عادت داريم.مرتض به قول خودت دوستت داريم تا ابد
  • داش آکل A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    61 6
    روح مرتضی پاشایی شاد
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    63 26
    خبر جان ای کاش فایل صوتی سخنرانی رو می زاشتی این آقا می گه مردم ایران ابلهن ، موسیقی پاشایی مبتذلترینه و بعدش هتاکی و فحاشی می کنه به مرده بعد به یه خانمی که به ایشون انتقاد می کنه می گه بی شعور و جالبه همه دوستان بدون اینکه حتی این سخنرانیو بشنون اومدن اینجا مثبت می دن و هیچ چیزی به جز فحاشی تو سخنارنیشون نیست من هیچ نکته و اشاره علمی ندیدم از صحبتاشون بر می آد که هیچ علمی هم در مورد موسیقی ندارن فقط چهارتا اسم بتهوون و موتزارت میاره که باهاش بکوبه تو سر مردم ایران . در ضمن یه دوستی اشاره کردن که ایشون افتخار ایرانه و از این حرفا این آقا یه استاد یاره که بزرگترین افتخارش انتشاره چنتا ترجمه است و هیچ جایگاه معتبر بین المللی نداره
    • بی نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      17 41
      بیست وشش دقیقه فایل صوتی بود من دو روز پیش گرفتم دو سه بار گوش دادم بسیار حرفهای منطقی زده این برداشت شما است دکتر کاملا منطقی گفته و بسیار هم عالی تحلیل کرده بنده این اقای خواننده را تا یک ماه پیش نمیشناختم موسیقی هم زیاد گوش میدم اینکه جمعیت زیادی بهش علاقه دارند دلیل نمیشه که موسیقیش مبتذلپیش پا افتاده نباشه بهتره بروید یه کم به این ذائقه تون فکر کنید دست از این کارها بردارید اینجا اگر کامنت من منتشر میشد من دقیقا مثل دکتر اباذری و حتی بدتر باهاتون حرف میزدم
  • روشا EU ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    24 31
    از کشوری که در فرار مغز ها رتبه خوبی دارد از مردمش چه انتظاری می توان داشت؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    44 7
    اقاي پاشايي با حداقل امكانات كار مي كرد اعتراض اقاي اباذري و موسيقي دان ايشان از نوع مخالفت هايي است كه برخي شاعران به نيما يوشيج داشته اند اقاي پاشايي به شدت در كار خود موفق بود و تاثير عميقي بر مخاطب خود مي گذاشت براي موفق بودن هميشه نبايد در غالب هاي كهنه و قديمي محصور ماند گاهي بايد غالب عا را شكست واكنش مردم به ايشان نه سياسي بود نه اعتراض اجتماعي بلكه واكنش براي ارج نهادن به هنرايشان بود اگر حافظ ها بتهون ها پاشايي ها نباشند نخبگان موسيقي دان يا جامعه شناس يا اديبان موضمع پايان نامه هاي خود را از كجا بياورند و اقاياني چون دكتر اباذري كجا و چگونه دانش و دانسته هاي خودرا به اريكه ظهور برسانند پس بپذيريم حضور و علاقه مردم يعني اين فرد موفق و بزرگ است و به استعداد ايشان احترام بگذاريم
  • خدایار IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    16 27
    بحث دکتر یوسف اباذری نعش روی زمین مانده تک تک ماست . او به کسی توهین نکرده است لطفا صحبت ها را بشنوید و یک طرفه به قاضی نروید سخنران های قبل این مجلس چی گفته اند ؟ آیا شما که صورتتان را در سایه نقاب غم انگیز زندگی مخفی نموده اید گاهی به این حقیقت یاس آور اندیشه می کنید که زنده های امروزی چیزی بجز تفاله یک زنده نیستند ؟ اشاره اباذری به وضعیت سیستان و بلوچستان و مستندی که از تلویزیون ایران پخش شده است را نگرفته اند دوستان . همه دوست دارند وسط زمین بریزند و گل بزنند . به کی ؟ به نظرم این میل به انتقام که در همه دیده می شود خود نشان از صحت و سلامت نظریه اباذری در خصوص عام بودن می دهد . به مقایسه های ایشان یک بار دیگر دقت کنید . زیاده جسارت شد
  • شهزاد US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    12 17
    اولاً مردم ما درباره‌ي هر مسأله‌اي خودشان را صاحب نظر مي دانند و اظهار نظر مي‌كنند. اظهار نظر كردن اصلاً دليل بر دانستن نيست. ياد شعر شاملوي بزرگ افتادم كه مي‌فرمود: آن كه مي دانست زبان فرو بست و آن كه زبان گشود نمي دانست از چه مي‌كويد نقل به مضمون كردم و از روي حافظه. شعر ايشان دقيقاً اين نيست. در ضمن هنرمند بزرگي مثل مايكل جكسن را با جناب پاشايي مقايسه نفرماييد. "محبوبيت" با "بزرگي" از زمين تا آسمان فرق دارد. آدمي مثل مايكل جكسن، نبوغي ذاتي در زمنيه‌ي حرفه‌اي اش داشت و از سه چهار سالگي روزي بيش‌تر از ده ساعت تمرين آواز و رقص و موسيقي مي‌كرد و رياضت كشيد تا توانست نبوغش را به بار بنشاند.
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    56 9
    واقعا"متاسفم که همچین آدمی رو بزرگترین جامعه شناس ایران خطاب میکنند اگرهم منتقدی اگرهم خیلی باسوادی لحن گفتارتون باید مودبانه باشد که شان و شخصیتتان رانشان دهد
  • .... A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    53 16
    میدونین چرا مراسم مرتضی پاشایی اینقدر شلوغ شد؟؟چون مردم دوسش داشتن، حالا میدونین چرا دوسش داشتن؟؟ چون 1.اون یه جوون پاک وساده بود2.شهرت دوست نبود 3.هیچ وقت سعی درخراب کردن کسی نداشتدقیقاهمین کاری ک دکترشماداره میکنه یه چهره ی مردمی ودوست داشتنی رو سعی برخراب کردنش داره 3.تلاشش برای مبارزه با بیماریش ستودنی بود4.طرفداراشوازته دل دوست داشت مردم این موجودودوست داشتن ، ایناخصوصیاتیه که این اقای به ظاهرجامعه شناس وخیلیای دیگه ندارن اگه داشت اول میرفت طرزصحبت کردنشودرست میکردیادمیگرفت چه جوری بایدحرف بزنه بعدبیاد اظهارنظر بکنه بایدبگم که هرچقدرهم این اقای به ظاهر دکتر وامثال ایشون سعی درخراب کردن این موضوع داشته باشن یه ذره هم ازعلاقه ی مردم به مرتضی پاشایی کم نمیشه
  • ریتا A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    16 16
    اینهمه آدم سخیف داریم تو جامعه؟ که حتی توی اینترینت مقاله هم می خونند؟ واقعا متاسفم مایکل جکسون هیچ چیزش قابل مقایسه با پاشایی نیست چقدر مردم بی سواد هستند متاسفم که موسیقی و هنر ما داره با عوام پسندی مردم نابود میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    21 17
    واقعا متاسفم که بحث اصلی اباذری که در مورد مستند مرگ استان سیستان و بلوچستانماهی ها در سکوت می میرند بود کلا نادیده و نشنیده گرفته شد و بحث کاملا فرعی مراسم خواننده پاپ در همه جا تیتر اصلی است
  • فاطمه IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    29 20
    سلام چرا حرف هاي اباذري رو تحريف مي كنيد آخه؟؟؟ اباذري كي گفت مردم سياست زده باشن؟؟؟ حرف اباذري اين بود كه با مسائلي از اين دست فوت پاشايي و تشييع جنازه ي ايشان مردم از اصل «سياست» دور شدن. اون چيزي كه شما مي گي نخبه ها گفتن بده، سياسي بودن و سياسي فكر كردن مردم تو همه ي جنبه هاس. اين با امر سياست به معناي محضش خيلي فرق داره، خيلي.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    61 19
    درود بر روح پاک مرتضی پاشایی عشق مرتضی با حرفای همچنین آدمهایی از دل طرفداران پاک که نمیشه هیچ بیشتر هم میشه. چنین تشییع جنازه ای لیاقت میخواد که مرتضی داشت
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      2 17
      سطحی بودن مردم بود
    • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      2 24
      انصافا قبل از فوت بنده خدارو میشناختی؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    60 34
    ما دهنمون اسفالت شده تو دانشگاه داریم مهندسی میخونیم بعد اینا با دو ماه درس خوندن جامعه شناسی قبول میشن نتیجش میشه این.
    • فرزین A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      5 10
      اتفاقا افرادی مثل شما هستن که ما الان داریم توی جهان سوم زندگی میکنیم. این حرف شما که شاید خیلی ها قبول داشته باشن نشان دهنده ی عمق فاجعه است. دو رشته ی زیست شناسی و پزشکی رو در نظر بگیرین و همچنین دو رشته ی ریاضی/فیزیک در برابر انواع مهندسی. متاسفانه چون اطلاعات ما از فلسفه ی علم بسیار ناجیز هست این رو نمیدونیم که رشته هایی مثل مهندسی و پزشکی تنها تکنولوژی رشته های پایه مثل فیزیک و یا زیست شناسی هستن و اصلا بدون وجود زیست شناسی اصلا چیزی به نام پزشکی وجود نخواهد داشت. حلا شما رتبه ی 1 کنکور ریاضی و یا تجربی رو در نظر بگیرین که بخواد رشته ی فیزیک و یا زیست شناسی رو انتخاب کنه. همه به سخره میگیرن این فرد رو. همین مورد در مورد رشته های علوم انسانی صدق میکنه. این افکار واقعا فاجعه بار هستن.
    • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      5 2
      یه نوجوان هم میدونه علوم پایه مقدم بر علوم مهندسی هستن و این که ما سمت علوم پایه نمیریم به خیلی از مسایل ربط داره که این جا جای بحثش نیست. لازمه پیشرفت علوم پایه ورود افراد نخبه به اونه که طبق فرمایش خودتون و به دلایل متعدد در کشور ما این امر محقق نمیشه و نتیجه همان میشود که گفتم
    • مجتبی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      4 3
      اگر شما لطف کنی رشته ی تحصیلیتون رو بگی ممنون میشم.من مهندسی دریا میخونم.عزیز من همه ی ما به این امر واقفیم که علوم پایه بر علوم مهندسی برتری داره و به دلایل زیادی که من دو تاشو میگم سمتش نمیریم. اگر اینده کاری برای رشته های مهندسی 50 درصد در نظر گرفته بشه برای علوم پایه شاید 20 درصد هم اینده کاری نباشه حالا اگه یکی قید مسایل مالی رو بزنه به مشکل بعدی میرسه که علوم پایه نیاز به امکانات و ازمایشگاه های مجهز داره که ما نداریم یعنی امکانات و تجهیزات ما خیلی ضعیفه یعنی با این همه علاقه اومده نه میتونه کار علمی انجام بده نه میتونه درامد داشته باشه یا باید این قد نخبه باشه که بره خارج از کشور که باز به درد ما نمیخوره چون هزار تاشو داریم تو دانشگاه های خارج یا باید بره معلم و استاد بشه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    16 1
    جامعه نشناسی مثل این که حرمت کسی که دستش از دنیا کوتاه ونمیتونه از خودش دفاع کند.تمام حرفهایش منسوب به خودشه
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    17 3
    مرتضی پاشایی یکی بود و بس و مانندش رو توی موسیقی پاپ نخواهیم دید هر چند عمر هنریش کوتاه بود . متاسفم براتون همینایی که برای درود بر روحش منفی میدن اینا جو زده بودن نه دوستداران واقعی اون عزیز از دست رفته
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    19 0
    با نظر اقاي مهندس موافقم قبولي در بعضي رشته ها اصلا نيازي به هوش نداره
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    3 20
    دکتر می خواست بگه ای مردم شما فرق بین هنر مند و یه خواننده ای مثل پاشایی رو نمی دونین. می خواست بگه شما به هر کسی که خواننده است میگید هنرمند، به هر کسی فوتبال بازی میکنه میگین ورزشکار... شما نمی دونین اجتماع هزار نفری یا میلیونی یعنی چه و کی اتفاق می افته. نمونش تو فرانسه بود .... بزرگترین اجتماع مردم تو فرانسه زمان فوت ویکتور هوگو بود که میلیونی بود... حتی من شنیدم چند نفر از کسانی که مثل من پاشایی رو نمی شناختن رفته بودن به مراسم تشییع پاشایی بپیوندند. این یعنی چه؟ اصلا معلومه این مردم دارن چکار میکنن؟
  • رویا A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    8 13
    به عنوان یک دانشجوی سابق دکتر اباذری که هییییچ دل خوشی آن موقع ها از کلاس هایش نداشتم باید بگویم اگر دکتر چنین می گوید باید جدی گرفت چون تجربه به من نشان داد که این آدم جداً می فهمد و اگر حسش را داشته باشد گوشه ای از تحلیل های فوق العاده ای که در ذهنش می گذرد را بیان می کند و باید و باید جدی گرفته شود.
  • ریتا A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    20 13
    خیلی خوبه... تمام این نظرات مخالف دقیقا تایید نظریه دکتر اباذری درخصوص فاشیسم در پدیده ی پاشایی هست وقتی عقیده ی مخالف رو نمی پذیرند... همین یعنی فاشیسم
    • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      17 24
      نه كه دكترتون خيلى محترمانه نظر دانشجويى رو كه مخالفشون بود پذيرفتن
  • azi IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    23 1
    درود برپاشایی عزیز
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    6 0
    کاش این خبرگزاری ها متناسب با اسمشان تحلیل درستی نیز از کامنت ها برای موضوعاتی از این دست برای عموم ارائه دهند و فقط تحلیل ها را پشت درهای بسته خبرگزاری ها برای مقاصد خاص و افرادی خاص تر از مقاصد نگذارند.
  • بینام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    15 1
    موسیقی خوب اون موسیقی هست که به گوش خوشایندبیاد.هرموسیقیی هم یک محتوایی داره.یکی از عرفان میگه.یکی عاشقانه....این آقا نه از احساس آدما به موسیقی چیزی میدونه نه از جامعه ای ک تو خودش توقلب اون زندگی میکنه و اسم خودش رو گذاشته جامعه شناس.این آدما احساس خودبرتربینی دارن واز بالا به مردم نگاه میکنن.مقایسه یک خواننده محبوب با کسانی ک انها هم ب نحوی محبوب مردم بودن ولی به این اندازه فوتشون این عکس العما رو در پی نداشت بیربطهاگه کمی بین مردم بودی ودلیل محبوبیت استثنابی این خواننده رو میدونستی .وازطرفی شما نمیدونی که مردم ز سیاست و ارتباط دادن هرچیزی ب اون خسته شدن.مردم میخان زندگی کنن.فقط همین
  • یک نفر IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    10 1
    البته ایکاش استاد گرامی ، مطابق با شان ِ آکادمیک و علمی خویش به پردازش این مقوله می پرداختند و گفتمان خویش را در همین مسیر تبیین می فرمودند. در عین حال آنچه ارزشمند است نفس گفتمان و حصول تضارب آرا ء و انتشار متنوع اذهان و سلایق و عقاید است در بستر آزادی بیان . و در این میان ارزشمند تر ، همانا تمرین ِ صبر و شکیبایی در بخش شنیداری و گفتاری ست .
  • بي ناممممم A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    24 3
    نظر اين استاد نسبتا محترم اصلا مهم نيست .مرتضي عزيز طرفدارانش بود و هست.به خاطر انسانيت.مردمي بودنش .عشق به مردم وکارش.و در نهايت به خاطر قلب مهربانش .اگر کسي ادعايي داردکه اين مردم به اشتباه در مراسم مرتضي آمدنداميدوارم بتوانند آنقدر مردمي وخوب باشند که موقع فوت خودشون نيمي از اين جمعيت را به خود ببينند......تا بدانند محبوبيت آسان بدست نمياد.مرتضي محبوب بود و عزيز.نه مثل اين استاد دنبال مشهور شدن با بد نامي يک عزيز...
  • عاشق مرتضي A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    24 3
    مرتضي عزيز ما بوده و هست و خواهد بوددددد روحش شاد
  • مسعود علیزاده A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    125 3
    "ادامه نظر قبل" من بحثی سر اینکه بتهوون یا موتزارت یا باخ یا ... از مفاخر موسیقی هستند ندارم اما کی گفته افرادی مثل مرتضی پاشایی و امثالهم در موسیقی جایی ندارند ؟ بر فرض الان در پاپ آمریکا که افرادی نظیر جاستین بیبر دارند فعالیت میکنند و روز به روز بر تعداد طرفدارانشون در اونجا افزوده میشه رو هم باید زیر سوال برد نه ؟ آدم میتونه بر حسب سلیقه به سبک ها و اقسام موسیقی چه غربی و چه شرقی گوش کنه و از تکنیک ها و زیبایی های اون ها بهره ببره شما موسیقی وشخصیت مرتضی رو "مبتذل" دونستین در حالی که بی جهت در بحثی که به مرحوم پاشایی ربطی نداشت پایش رو وسط کشیدید و در حالی که دستش از دنیا کوتاهه ، نظرات کاملا اشتباه و توهینانه ای به او نسبت دادید ... واقعا شما منتقد هستید یا تخریبگر ؟ متاسفم ...
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      12 2
      موافق
    • نيما IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      1 1
      كسي نگفت پاشايي توي موسيقي جايي نداره ولي قرار دادنش كنار بتهوون و موتزارت و... شوخي غم‌انگيزيه. تو همون امريكاش هم آدمي مثل بيبر رو در كنار همچين نوابغ ابدي‌اي قرار نمي دن بلكه با امثال خودش مقايسه مي‌شه. بله، هر كسي جايگاهي داره. دقيقاً نكته همينه و جايگاه پاشايي كنار امثال خودشه جايگاهي كه مسلماً‌در حد خودش قابل‌احترامه و نه كنار بتهوون و موتزارت. مطمئن‌ام آدم‌هايي كه پاشايي رو كنار اين بزرگان قرار مي دن تو تمام عمرشون حتي يه قطعه ي كامل هم از اين نوابغ نشنيدن. ضمناً با منطق شما پسشت سر هيتلر هم نبايد حرف زد چون مرده و دستش از دنيا كوتاهه يعني چي آخه؟ يعني كسي كه مرد نبايد عملكردش در زماني كه زنده بود نقد بشه، چه مثبت و چه منفي؟ اين خرافات رو از ذهن‌تون بريزين بيرون لطفاً.
  • مجتبی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    8 2
    دوستان اگه از بیوگرافی اباذری چیزی دارید ادرسش رو بذارید یا بنویسید. هر چی گشتم چیز زیادی پیدا نشد. حتی دانشگاهی که دکترا گرفتن هم ندیدم.با تشکر
  • علی A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    1 12
    درست گفته دیگه. جامعه ای که برای ارزشهای بورژوایی له له می زند و دولت نئولیبرالی که از این ابتذال سوء استفاده می کند.
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    12 0
    آقای سعیداگرکمی تامل کنیم بیادمیاوریم ک این مردم برای مسایل بسیارمهم وسرنوشت سازکشوراجتماعات بسیاربزرگ داشته اند
  • شکوفه IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    32 2
    طرز بیان اقای اباذری بوی حسادت میده. اینکه ایشون با این همه تحصیلات و شناخت از بهترین نوع موسیقیالبته از نظر ایشون نسبت به یک خواننده کوچه بازاری از نظر ایشون از جایگاه و محبوبیت مورد نظرشون برخوردار نیستن واسه ایشون و خیلی های دیگه ازار دهندس..اما نمیدونن که همه چیز فقط تحصیلات نیست..کاش کمی اخلاق داشتن.. واقعا باعث تاسف هست
    • وحید GB ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      2 10
      حرف شما کاملا درسته. دانشمند ها و افراد نخبه ی ما باید به یک فروشنده ی بوتیک هم حسادت بکنن چون علم و نخبه کم ارزشترین هستن در اینجا. ولی نتیجه ی همین علاقه ی وافر رو میتونین در در و دیوار شهر ها, قیافه ی آدم ها, ماشین هایی که سوار میشیم, لوازمی که استفاده میکنیم, مقاله های پولی که چاپ میکنیم, اختلاس هایی که میکنیم و....... مشاهده کنید. به نظر من نکته ای که در حرف های آقای اباذری بهش توجه نمیشه این هست که میگن چرا ما جایگاه بهترین ها رو به پایین ترین سطح میرسونیم و در عوض مسایلی از قبیل فلان موسیقی, فلان ورزشکار و.... نه تنها بین مردم بسیار محبوب هستن بلکه جایگزین تمام ارزش های دیگر شدن. آیا جایگاه علم و دانش واقعی نه پولی یا زوری هم مانند موسیقی آقای پاشایی در بین خود ما "ستاره" هست؟؟؟؟
    • شکوفه IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
      4 0
      بله قبول دارم که متاسفانه علم و دانش حقیقی هیچ جایگاه شایسته ای نداره.. اما هر موضوعی و نباید با موسیقی اقای پاشایی مقایسه کرد انگار دیواری کوتاهتر از این مرحوم پیدا نکردن.موسیقی بحثش جداست.. اونچه باعث محبوبیت گسترده مرتضی پاشایی شد علاوه بر موسیقیش اخلاق خاصشون بود چیزی که واقعا کم پیدا میشه.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    15 2
    اين همه خواننده هاي داخل و خارج كشور هر روز آلبوم ميدن اما خداييش مرتضي پاشايي حقشه ستاره پاپ بشه ، با اين امكانات حد اقلي ، بايد يه هنرمند خصيصه ويژه اي داشته باشه كه توي مدت كم اينطوري محبوب بشه . من و خيلي هاي ديگه تو تنهايي هم قبل از فوتش و هم بعد از اون ترانه هاشو گوش ميديم و لذت ميبريم و هيچ ربطي به جو زدگي نداره. اينكه مدت كوتاهي بعد از معروفيت از دنيا رفت دليل نميشه كه با بزرگان مقايسه نكرد ، كاري كه اين هنرمند ظرف دو يا يه سال انجام داد خيلي ها تو سي سال نتونستن انجام بدن و اين توانمندي مرتضي رو ميرسونه . روحت شاد باشه جاودانه شدي.
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    17 2
    من نمیدونم تعریف این آقا از موسیقی چیه؟ فکرمیکنم تعریف منوهمه اونایی که وقتی فهمیدن مرتضی پاشایی عزیز فوت کرده یز یه چیز بود اونم اشک همون چیزی که وقتی آهنگاشوگوش میدادیم , وقتی حرف دلمونو میزد میومد سراغمون... اگه ازنظر شما مردم احمقن چون جمع شدن براکسی که 1یک سال با اون بیماری لعنتی ساختویکی یکی کنسرتاشواجراکرد,عزاداری کنن من برا خودم متاسفم که جامع شناس مملکتم شماییی واینکه از بربودن فلان شعروفلان ورزشو ... هیچوقت به از بر بودن احساس نمیرسه..... اون احساسو ازبربود...احساسشومیخوند,واحساس شد,تودل همه پیرو چوون.... برایشادی روح هنرمند عزیزمون مرتضی پاشایی صلوات
  • بی نام US ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 12
    متاسفانه مشکلهای ما خیلی عمیقتر از این چیزان. چند در صد از اون جماعتیکه رفته بودن مراسم تشییع اصلا فرق هنر و هنر مند .. وفرق بین جامعه و جامعه شناس رو میدونن. درسته تقرییا همه مردم تو اتوبوس و تاکسی و امثالهم در مورد مملکت و گرانی و فقر و کلا همه چیز نظر میدن. یکی چیزی میگه اون یکی تصدیقش میکنه. اباذری داشته راجع به مسایل سیستان و فقر و گرسنگی مردم صحبت میکرده. تو همین جمعی که اینجا کامنت گذاشتن چند نفر هستن که تصویری از بدبختی و گرسنگی مناطق محروم همین ایران تو ذهنشون دو سه ثانیه داشته باشن؟ این مردم احساساتی به خاطر کلیپی که از لحظه های آخر وداع پاشایی دیدین شناخته و نشناخته رفتن تو خیابونها و شمع روشن کردن و ... اگه سری به بیمارستانها بزنین و یه نیم روز وضعیت وحشتناک بیمارای سرطانی و ...
  • سارا A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 12
    در جامعه ای که بی عقلی حاکم است تشیع جنازه یک اواز خوان شلوغ میشه در جامعه عقلا تشیع جنازه حکما شلوغ میشه ما در کدام جامعه زندگی می کنیم شما بگید خرد مندان ؟
  • فاطمه A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    2 15
    حرفهای دکتر درست است اما تمام ملت ایران شرکت کنندگان مراسم پاشایی نیستند
  • آیلار A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    2 3
    به نظر من اصل حرف آقای اباذری درسته اما این لحن زننده و سخیف به هیچ عنوان مناسب یه جامعه شناس و یه فرد تحصیل کرده نیست. مطمئناً اگر ایشون بدون توهین کردن یا ابله خوندن یه قشر خاص نظرشون رو بیان میکردن، مردم هم نسبت به ایشون جبهه گیری نمیکردن و شاید خیلی ها هم به اشتباهشون پی میبردن. من به باسواد بودن ایشون کاری ندارم چون ایشون رو نمیشناسم اما همه چیز سواد نیست. چیزی که از سواد مهم تره ادب هست که متأسفانه ایشون . . . به بعضی از طرفدارای مرتضی پاشایی هم که به فلان شخص حمله میکنن چون درگذشت مرتضی پاشایی رو تسلیت نگفته، باید بگم فکر نکنن دارن خیلی مرام میزارن چون با این کارشون نه تنها مردم دیگه رو هم میبرن زیر سئوال بلکه باعث میشن بعضیا چیزهایی بگن که حرمت هنر مرتضی پاشایی هم از بین بره.
  • وحید GB ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 4
    حرف شما کاملا درسته. دانشمند ها و افراد نخبه ی ما باید به یک فروشنده ی بوتیک هم حسادت بکنن چون علم و نخبه کم ارزشترین هستن در اینجا. ولی نتیجه ی همین علاقه ی وافر رو میتونین در در و دیوار شهر ها, قیافه ی آدم ها, ماشین هایی که سوار میشیم, لوازمی که استفاده میکنیم, مقاله های پولی که چاپ میکنیم, اختلاس هایی که میکنیم و....... مشاهده کنید. به نظر من نکته ای که در حرف های آقای اباذری بهش توجه نمیشه این هست که میگن چرا ما جایگاه بهترین ها رو به پایین ترین سطح میرسونیم و در عوض مسایلی از قبیل فلان موسیقی, فلان ورزشکار و.... نه تنها بین مردم بسیار محبوب هستن بلکه جایگزین تمام ارزش های دیگر شدن. آیا جایگاه علم و دانش واقعی نه پولی یا زوری هم مانند موسیقی آقای پاشایی در بین خود ما "ستاره" هست؟؟؟؟
  • محمدی پروانه A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 11
    فقط یه چیز می تونم بگم و اون اینه که تمام حرفهای آقای اباذری حقیقت داره و واقعا درسته. اما فکر میکنم یه اشکال داره و اون اینه که نخبه گرایانه به تعبیری فرانکفورتی آدرنو ای ست.
  • زهرا A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    7 1
    این جوون برای. ایشون ناشناس بوده اگر قبل از حرف زدن میدونست که مرتضی چقدر بین جوونا طرفدار داره جواب همه سوالاتشو پیدا میکرد و الان دوباره یه جو جدید راه نمینداخت فقط سرش تو کتابای جامعه شناسی بوده بدون این که هنرمندای معروف جامعه شو بشناسه
  • بینام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    10 0
    درجواب بینام جمعه28آذر باید گفت مردم حداقل تو دهه اخیر بخاطر مشکلات اقتصادی و اوضاع نابسامان کشور اعتراضات و تجمعاتی داشتن ... از طرفی چ کسی مسیول رسیدگی ب فقر حاکم بر جامعست؟مردم؟یا حکومت؟دوم اینکه گفته بودید بخاطر اون کلیپ احساساتی شدن مردم و رفتن ب خیابون.من شخصا از علاقمندان ترانه های آقای پاشایی بودم و تو مراسم یادبودشون شرکت کردم بدون اینکه کلیپ کذایی رو دیده باشم.پس اینکه تو ایران یا هر کشور دیگه جمعیت زیادی تو تشییع خواننده محبوبشون شرکت کنن اصلا چیز عجیبی نیست.همونطور ک تو آمریکا و...شاهد بوده ایم.
  • فاتيا A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    8 0
    به قول عموي مرتضي پاشايي ﻓﺮﺿ ﺣﺪس و ﮔﻤﺎن اﯾﺸﺎن از اﯾﻨﺠﺎ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺗﺼﻮر ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺰرگ ﺟﻠﻮﻩ دادن ﺑﻌﻀﯽ از ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان و ورزﺷﮑﺎران از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ زداﯾﯽ ﮐﻨﺪ. اوﻻ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﺮض ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﻨﺪﻩ در ﻣﻘﺎﻣﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺑﺨﻮاﻫﻢ از ﺳﻮی دوﻟﺘﻤﺮدان ﺑﻪ اﯾﺸﺎن ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻢ و اﯾﻦ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺧﻮد ﻣﺘﻮﻟﯿﺎن اﻣﻮر .اﺳﺖ....... من ب عنوان طرفدار پاشايي ميگم اين حرفايي كه براش درميارن ازحسادته
  • ﺳﭙﻴﺪﻩ IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    14 2
    ﻭاﻗﻌﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﻢ ﻫﻴﻴﻴﻴﻴﻴﭻ ﻣﻨﻂﻘﻲ ﺗﻮ ﺣﺮﻓﺎﻱ اﻳﻦ ﺁﻗﺎﻱ ب ﻇﺎﻫﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻧﻴﺴﺖ.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    10 1
    كاش فرهنگ ما به جايي برسه كه وقتي يك نفر مينويسه روح مرحوم پاشايي شاد،عده اي منفي ندهند...
  • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    5 0
    میخواستم بگم من از طرفداران مرتضی پاشایی بودم ،بدون اینکه اون کلیپ مسخره رو ببینم در مراسم تشییع جنازه ایشون شرکت کردم و الان یک کلیپ هم تو گوشیم از مراسم تشییع جنازه و ختم و ... ندارم و فقط برای شادی روحش در این مراسم شرکت کردم .در پاسخ به اون اقای به اصطلاح استاد هم میگم بد نیست وقتی میخواین درباره کسی نظر بدید اول اثارش رو گوش بدید بعد بهش توهین کنید و انقدر سطحی نباشید .بیچاره دانشجویان شما .
  • سار IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    10 2
    همه درموردش انتقاد کردن مرتضى يه خواننده باصداى عااااااالى ومتفاوت بود دور هرگونه سياست. من فککنم به خاطره همين صداى الى ودوست داشتن مردم بود که اين همه هوادار داشت
  • زهرا IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    11 4
    حداقل در حد بز شعور نداره که به هوادارهای آقای پاشایی که همین عده ی کثیر مردم هستن توهین نکنه.آخه یکی نیست بگه خیرسرت استاد دانشگاهی اپسیلونی شعور تو اون کله ات نیست که بفهمی پشت سر مرده نباید حرف زد؟ اصلا به تو چه مربوطه که آقای پاشایی فالش می خونه یا نه؟ به جای اینکه این آدما مودب باشن بشه ازشون چیز یاد گرفت خودشون گند زدن به هر چی ادب و نزاکته من دانشجوهستم . دیروز معلم تفسیر اومد سرمون . اون هم عین طوطی حرف های اباذری رو میزد .یعنی همه بچه ها می خواستیم بریم کتکش بزنیم
    • همکار دکتر اباذری IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
      5 10
      اگر جامعه ما بیش از آنکه پاشایی را بشناسد و توده وار و بی هدف دنبال یک موج راه بیافتد ،اباذری را میشناخت جامعه ما امروز به جای عقب ماندگی و جهان سومی توسعه یافته و عقلانی بود . درود بر دکتر اباذری
  • سعید A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    8 6
    معلومه من نماینده مردم نیستم من همین کسی ام که میگم که مردم ابله اند قسمتی از سخنان آقای اباذری بود واقعا شماهایی که اینقدر منفی دادین و از این آدم دفاع میکنین فکر میکنین حرف درست رو باید با توهین گفت؟اگه نظرتون این باشه باید بگم واقعا براتون متاسفام
  • مرضیه A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    9 3
    چرا به بعضی ها فشار می یاد از اینکه مرتضی عزیز این قدر مشهور بوده مگه با شما چی کار کرده
  • روشنفکر IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    7 1
    الان این یارو با اون بیستوپنج دقیقه توهین تونست مشکلات جامعه رو حل کنه والان دیگه ما مشکلی نداریم به به چقد زندگی خوبست چقد ایران زیاد زیاد پیشرف کرد هه هه
  • حکیم IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    4 7
    مگه پاشایی موسیقیدان بود من تا الان فکر می کردم ترانه سرای مبتذل و کاملا در سطح پایینه.ترانه هاش و هم گوش دادم صدای خوبی هم نداشت عجیبه این همه هوادار
  • دانشجو A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    2 7
    با عرض سلام من فقط يك جمله را خدمت دوستان جو زده عرض كنم، اگه كسى نميخواد نقد بشه نبايد معروف بشه، حتى پس از مرگش...
    • اسی A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      6 2
      آره دانشجو جان نقد بشه ولی توهین بهش نشه.....بخصوص وقتی از دنیا رفت
  • روشنفکر IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    5 2
    آقاجان من ول کنید پاشایی رو.مردم واس همه ادمای معروف میرن .یکم به رپ بپردازید که مبتذلتر از همس
  • محمد A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    4 0
    کسانی که خودتون رو مث زن میکنید و خانوم هایی که خودتان را مث مرد میکنید و تو مراسم ایشان شرکت میکنید ایا واقعا روح مرتضی شاد است الان
  • بی نام RO ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    1 0
    با سلام دوستان يک خواننده خوب وپاپ از دنيا رفت به.هرحال پشت مرده حرف نزنيد و براش فاتحه بخونيد من فافا هستم
  • هلما EU ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    1 0
    کار این اقای ب ظاهر محترم خیلی غیر اخلاقی بود حالا میخواد نخبه باشه توهین اصلا کار درستی نیست شما هر چقدر هم که بدت بیاد این شخصیت ادم هاست که قابل احترامه.مرتضی روح بزرگ وشخصیت قابل احترامی داشت حرف های این اقا جدا از منطق .مر تضی عریر دل ما بود وهنوزم هست. امپراطور خاص قلب خانواده خاص .صرفا جهت اطلاع اقای اباذری حرف شما فقط در حد یه حرف بود فقط همین