مهر نوشت:

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اینکه برای بازگشت زایران تعداد قطارها را به 5 قطار افزایش می‌دهیم، گفت: به بيش از 130 هزار ميليارد تومان براي تكميل پروژه هاي وزارت راه و شهرسازي نیاز داریم.

عباس آخوندي با اشاره به افزايش سه برابري عزيمت مسافران و زائران عتبات عاليات در سال جاري نسبت به سال گذشته اظهار داشت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر امسال به عراق سفر كردند كه يك ميليون و ۴۵۰ هزار نفر آنها از طريق مرزهاي زميني و ۵۰ هزار نفر نيز با استفاده از ساير وسايل نقليه به عراق مسافرت كردند كه بازگشت آنها به يكباره خواهد بود.

وزير راه و شهرسازي افزود: از زائران تقاضا كرديم در بازگشت تحمل به خرج داده و با صبر و حوصله به كشور بازگردند چراكه بازگشت يكباره فشار زيادي براي بازگشت به مردم وارد مي‌آورد؛ تاسيسات مرزي و راه‌هاي ارتباطي ايران و عراق توانايي پذيرش ناگهاني اين ميزان مسافر را ندارد.

وي با بيان اينكه در مرز شلمچه توانسته‌ايم سه رام قطار را تامين كنيم و در تلاشيم آن را به پنج رام قطار افزايش دهيم گفت: از مسئولان شهرداري‌ها و ديگر دستگاه‌هاي شهرستان‌هاي مرزي درخواست كرديم تمام تلاش خود را براي تامين رفاه حال زائران در زمان بازگشت به كار گيرند.

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه علاوه بر دستور رئيس جمهور مبني بر اتصال راه آهن ايران به عراق، به دنبال اتصال شبكه ريلي كشور به جمهوري آذربايجان از طريق راه آهن قزوين-رشت-آستارا هستيم، از بررسي روش هاي جذب سرمايه گذاران خارجي و داخلي در وزارت راه و شهرسازي خبر داد.

وزير راه وشهرسازي در جلسه شوراي اداري شهرستان اظهار داشت:آنچه در حوزه وزارت راه و شهرسازي اهميت دارد توسعه متناسب مرزها و راه‌هاي منتهي به مرزها است تا توسعه تجارت جهاني ايران و مناسباتمان با ديگر كشورها افزايش يابد.

او اتصال راه آهن گرگان - اينچه برون به تركمنستان را يكي از نمونه‌هاي اتصال ريلي ايران به كشورهاي همسايه دانست و گفت: رئيس جمهور دستور اتصال راه آهن ايران به عراق از طريق مرز شلمچه را صادر كرده، همچنين به دنبال اتصال ريلي ايران به جمهوري آذربايجان از طريق راه آهن قزوين رشت آستارا هستيم.

آخوندي تلاش كشور براي اتصال شبكه جاده‌اي به شبكه راه هاي آسيايي را از اهداف مهم وزارت راه و شهرسازي برشمرد و تاكيد كرد: يكي از محورهايي كه در اين وزارتخانه در دستور كار داريم بهبود كيفيت راه‌هاي منتهي به مرزها، بهبود كيفيت عملكرد پايانه هاي مرزي و ارتقاي جايگاه گمركات مرزي ايران است؛ همچنين در اين منطقه مرز مناسبي با آذربايجان از طريق اصلان‌دوز و جلفا و نيز با ارمنستان از طريق مرز نوردوز داريم كه به افزايش تعاملات استاني و ملي با همسايگان كمك مي‌كند.

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش يكي از راه‌هاي خروج از ركود را اتكا به صنايع صادراتي دانست و گفت: توسعه صنعت نياز به توسعه تاسيسات زيربنايي ارتباطي اعم از جاده‌اي، ريلي، بندري و فرودگاهي دارند، علاوه بر اينكه توسعه صادرات در جذب گردشگر مي‌تواند موثر باشد.

آخوندي با بيان اينكه در رديف 12 لايحه بودجه سال آينده اعتبار خوبي براي توسعه مرزهاي اصلان‌دوز و جلفا پيش بيني شده است، به تنگناهاي اقتصادي دولت اشاره كرد و گفت: بيش از 130 هزار ميليارد تومان براي تكميل پروژه هاي موجود وزارت راه و شهرسازي نياز به سرمايه گذاري داريم در حالي كه بودجه وزارت راه‌وشهرسازي حدود 6 هزار ميليارد تومان است؛ بنابراين هم در تامين منابع و هم استرداد آنها بايد روش هاي خود را تغيير دهيم.

وي در ادامه با بيان اينكه بايد بپذيريم اجراي اين پروژه‌ها براي توسعه كشور ضروري است ادامه داد: به جاي اتكا به دولت بايد به دنبال سرمايه گذاري بخش خصوصي و خارجي باشيم؛ به همين دليل چند پيشنهاد سرمايه گذاري داخلي و خارجي در اين استان در دست بررسي داريم.

وزير راه و شهرسازي افزود: وقتي سرمايه گذاري را مي‌پذيريم بايد اين موضوع پذيرفته شود كه اصل و سود آن به سرمايه گذار بازگشت داده شود؛ ضمن اينكه اعطاي حق دسترسي از تاسيسات زيربنايي به سرمايه گذار، بازگشت اصل و سود سرمايه را تضمين مي‌كند.

آخوندي ادامه داد: بنابراين مردم با اين انتخاب مواجه هستند كه حق دسترسي را پرداخت كنند اما توسعه سريع انجام شود يا حق دسترسي صفر باشد و توسعه ده ها سال به طول بيانجامد.

بنابر اين گزارش وزير راه و شهرسازي در ادامه سفر خود به آذربايجان شرقي در جلسه شوراي اداري شهرستان اهر با اشاره به افزايش ۱۰ ميليارد توماني اعتبار ساخت بزرگراه اهر- تبريز گفت: ساخت راه‌هاي منتهي به مرزها در اولويت قرار دارد.

وي با بيان اينكه اين دومين سفرش به اهر از ابتداي دولت يازدهم است ادامه داد: محور اهر- تبريز و اهر - كليبر دو محور شرياني براي دسترسي به جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان هستند از اين رو حائز اهميت بوده و اتمام پروژه از اولويت‌هاي وزارت راه و شهرسازي است.

آخوندي با اشاره به مشكلات بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب تاكنون و ادامه راه انقلاب با همدلي مردم، به وضعيت فعلي كشور اشاره كرد و افزود: كشور از نظر مالي در وضعيت مناسبي قرار ندارد و هموار كردن شرايط سخت بين‌المللي نيازمند تدبير است از اين رو رئيس جمهور به دنبال تعامل با دنيا براساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت است.

آخوندي به انتقادهاي نماينده مردم اهر در مجلس درباره كندي اجراي بزرگراه اهر- تبريز اشاره و تاكيد كرد: دولت با محدوديت‌هاي مالي مواجه است و آقاي فلاح در كميسيون برنامه و بودجه از اين شرايط سخت، مطلع است اما با اين وجود ساخت ۱۴ كيلومتر از اين پروژه در شرايط سخت مالي دولت بود كه عمدتا در يكسال اخير انجام شد، حال آنكه اين پروژه در سال ۸۶ كلنگ خورد و اگر با سرماي زودرس مواجه نمي‌شديم تمام ۱۹ كيلومتر قطعه اول مورد بهره‌برداري قرار مي‌گرفت؛ ضمن اينكه در سال گذشته در همين شهرستان ۵۰ كيلومتر راه روستايي آسفالت و عمليات زيرسازي ۷۰ كيلومتر راه روستايي نيز طي يك سال انجام شد كه در سال ۹۴ آسفالت مي‌شود.

آخوندي با بيان اينكه به مسئولان راهسازي وزارت راه و شهرسازي دستور دادم تا ساخت راه‌هاي منتهي به مرزها را كه هم از نظر ايمني مردم و هم از نظر توسعه تجارت مرزنشينان و افزايش درآمد آنها مهم است، در اولويت قرار دهند گفت: به همين دليل در يك سال و نيم اخير كه از عمر دولت مي‌گذرد بازسازي يا ساخت تمام پايانه‌هاي مرزي را مورد توجه قرار داده‌ايم.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت آزادراه اهر-تبريز گفت: اهميت اين آزادراه عامل سفر مجدد به اهر شد ضمن اينكه سخت‌ترين قطعه ساخت اين آزادراه قطعه اول است كه در حال حاضر بخش زيادي از آن ساخته شده و به زودي زير بار ترافيكي مي‌رود؛ همچنين ۱۰ كيلومتر از قطعه منتهي به تبريز ساخته شده و سخت‌ترين بخش آن كه تملك زمين‌هاي اطراف آزادراه است به پايان رسيد.

آخوندي با بيان اينكه ساخت بزرگراه اهر - تبريز در ابتداي سال تنها ۵ ميليارد تومان اعتبار به آن تخصيص داده شده بود اما به دليل اهيمت بزرگراه اعتبار پروژه را به ۱۵ ميليارد تومان افزايش داديم، گفت: ساخت محور اهر- تبريز بسيار بيش از اين مبالغ اعتبار نياز دارد اما امكانات وزارت راه و شهرسازي تنها در همين ميزان است. در كل اگر با عملكردمان تبليغ كنيم بهتر از آن است كه در هر شهري مي‌رويم بگوييم دو ميليارد تومان به اين پروژه مي‌دهيم. من نيت كردم تا پايان دوره مسئوليتم به مردم دروغ نگويم و وعده بي اساس ندهم اما با تدبير كارها را به پيش ببرم.

وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنانش از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درخواست كرد به تبصره جديد لايجه بودجه 94 مبني بر امكان دريافت حق دسترسي در بزرگراه ها راي مثبت دهند. زيرا تصويب اين تبصره مي تواند موجب جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي مشاركت و اجراي طرح هاي بزرگ اين وزارتخانه در بخش هاي مختلف همچون راه آهن، بنادر، جاده ها و حتي فرودگاه ها و ورود بخش خصوصي در حوزه ساخت بزرگراه ها مي شود

او در ادامه با تاكيد بر اينكه راهكار اتمام پروژه‌هاي مهم بزرگراهي متوقف شده را تصويب لايحه بودجه ۹۴ در مجلس دانست و اظهار كرد: در لايحه بودجه سال آينده پيش بيني شده كه با حمايت بخش خصوصي بزرگراه‌ها تكميل و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي از محل عوارض مسترد شود.

او با توضيح اينكه در حال حاضر بر اساس قانون فقط درآزاد راه ها مي توان حق دسترسي و گذر دريافت كرد، تصريح كرد: اين تبصره دروازه اي براي جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي براي اجراي طرح هاي ديگر وزارت راه و شهرسازي است.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =