جنجال گوجه فرنگی، نگرانی جدید بر سفره ایرانی ها

بعد از پالم و نیترات در آب ها وسمی بودن مرغ ،نگرانی جدیدی در پیامک ها دست به دست می شود ؛ سرطان زا بودن گوجه فرنگی های خوش رنگ.

به گزارش خبر گزاری خبر آنلاین این روزها در شبکه های اجتماعی مطلبی تحت عنوان سرطان زا بودن ماده سرخ کننده گوجه فرنگی که از چین وارد شده است  دست به دست می شود اما گویا هنوز به دست مسئولان نرسیده است.

بعد از تکذیب نیتراتی بودن آب بعضی مناطق و تکذیب آلوده بودن مرغها به سرب و عادی جلوه داده شدن وجود روغن پالم در برخی از صنایع غذایی مثل روغنهای سرخ کردنی این بار نوبت گوجه فرنگی است که تازهخ از پله گرانی قدم پایین گذاشته است.

پیش از این معاون سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.

یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات در این باره گفت: این ماده که برای زودتر رسیدن گوجه فرنگی استفاده می شود یک ماده سمی نیست و هورمونی است که در سال 1905 در آمریکا و در سال 2006 در اتحادیه اروپا به عنوان ماده هورمونی مجاز در زودتر رسیدن برخی محصولات کشاورزی ثبت شده است.

در همین رابطه رییس سازمان حفظ نباتات کشور نیز گفت: هم اکنون در انتظار جوابیه معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی تایید شود.

محمدعلی باغستانی میبدی در گفت وگو با  ایرنا، درباره مصرف گاز اتیلن و اینکه این گاز برای تولید گوجه فرنگی مضر است یا خیر، افزود: گاز اتیلن (اتفون) با نام تجاری (Finish)که از کشور چین وارد می شود، نوعی ماده شیمیایی هورمونی است که از آن برای عمل آوری برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی استفاده می شود.

وی گفت: هم اکنون هورمون اتفون (گاز اتیلن) به صورت قاچاق وارد کشور می شود، هرچند وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات تاکنون مجوزی برای واردات این ماده شیمیایی به کشور صادر نکرده اند. چندی پیش برای جلوگیری از مصرف این ماده، سازمان حفظ نباتات نامه ای را برای معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت ارسال کرد و قرار شد با پیگیری و بررسی های وزارت بهداشت تاییدیه مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی داده و یا عدم مصرف این گاز نیز از طریق این وزارتخانه تعیین تکلیف و مشخص شود.

به گفته باغستانی، این ترکیب باید توسط هیات نظارت بر سموم کشور مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت امکان استفاده ثبت شود.

رییس سازمان حفظ نباتاتگفت: وزارت بهداشت رفرنس تشخیص دهنده مسایل بهداشت مواد غذایی انسان است، بنابراین مصرف یا عدم مصرف این ترکیب باید از طریق این سازمان مورد تایید قرار بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر این موضوع توسط مسئولین وزارت بهداشت در دست پیگیری قرار دارد تا مصرف این ترکیب را برای گوجه فرنگی تایید کنند.

باغستانی با بیان اینکه 90 درصد سموم مصرفی کشور ما از چین وارد می شود، گفت: به تازگی نیز نامه ای از سوی سازمان حفظ نباتات کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه مصرف ترکیب اتفون (گاز اتیلن) مورد تایید است یا خیر، مورد پیگیری قرار گرفت و هم اکنون در انتظار پاسخ وزارت بهداشت در این خصوص هستیم. به دلیل آنکه وزارت بهداشت ترکیب این هورمون را برای تولید گوجه فرنگی در دست بررسی دارد، معتقد است باید کشاورزان از مصرف این ترکیب تا اطلاع ثانوی در تولید گوجه فرنگی خودداری کنند.

باغستانی گفت: در این راستا سازمان حفظ نباتات بخشنامه ای برای تمام کشاورزان و فروشندگان سموم کشور برای جلوگیری از فروش و مصرف گاز اتیلن تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    71 3
    گوجه و هویج وپالم و...رو آدم نمی خره و نمی خوره اما هوا رو چکار کنیم؟ امروز بعضی مناطق روی 180 هستند....اولویت ها رو قاطی نکنید.بدون اکسیژن نه گوجه به درد می خوره نه استیک....سانسور نکن
    • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      9 2
      الان باد شدید می خواد شروع شه....عصری هوا بهتر مبشه یک نفسی میکشیم.باز هم باد
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    69 2
    آقا دمتون گرم . من فقط موندم با این رسوایی های پیاپی ما چه جوری تا الان زنده موندیم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    64 4
    عزیزان به جای اینکه هر روز بگین فلان محصول مشکل داره لطف کنین اون چندتا محصولی که مشکل نداره رو اعلام کنین.البته اگه محصول بدون مشکلی وجود داشته باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    9 0
    مشکلو شما ایجاد میکنید با این خبر رسانیتون. اولویتا رو قاطی پاتی به خورد ملت میدین .......
  • بهراد قره اوغلان US ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    18 1
    با این وجود فکر کنم سوسیس و کالباس سالم تر از میوه ها باشه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    13 0
    اآخ جون من هنوز زنده ام....
  • بی نام A1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    7 0
    اتيلن يا هورمون رسيدن اتيلن يك هورمون گازي شكل است كه به طور طبيعي در ميوه ها و سبزي ها وجود دارد. برخي از ميوه ها و سبزي ها مانند گوجه فرنگي و موز را در حالت سبز برداشت مي كنند و در انبار در معرض ميزان كمي از اين گاز قرار داده كه سبب تحريك توليد بيشتر اين هورمون در ميوه و در نتيجه رسيدن آن مي شود. در ضمن بيشتر موزهاي موجود در باز ايران و جهان را به صورت پوست سبز برداشت و در انبار با همين هورمون گازي شكل رسيده مي شوند.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    6 0
    در طی این سالها ماخودمان در برابر سموم ومیکروبها و باکتریها واکسینه شده ایم اگر کشورهای دیگر بخواهند واکسن درست کنند بدون دردسر میتوانند از ما ملت ایران درست کنند دیگر فکر کنم چیزی نمانده باشد که به خورد ما نداده باشند هر روز یک خبر جدید این را نخورید الوده است ان را نخورید سمی است پس ما نباید چیزی بخوریم و فقط دست وپا یمان را رو به قبله دراز کنیم
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    والااااااااااا همین رو بگو