نسیم نوشت:

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا با تصریح بر پیشرفت مذاکرات هسته‌ای گفت: در مذاکرات اخیر طرح‌های جدیدی روی میز مذاکره گذاشته شده و مواضع به هم نزدیکتر شده‌اند.

به نقل از ترند آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: هرچند مذاکرات در دسامبر برگزار می‌شود، ولی روز دقیق آن مشخص نشده است.

آلن‌ایر پیشرفت‌ها در مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ در وین را پیشرفت واقعی و قابل توجه دانست و افزود: طرح‌های جدیدی روی میز مذاکره گذاشته شدند و مواضع نزدیکتر به هم شدند. پس مشترکاً تصمیم گرفتیم مذاکرات-با هدف دستیابی به توافق سیاسی ظرف چهار ماه- به مدت هفت ماه تمدید شود.

وی افزود: در پایان این چهار ماه، اگر خدای ناکرده دربارۀ مسائل عمده به توافق نرسیم، یعنی اگر تا این زمان در مورد عناصر اصلی به توافق نرسیم و هیچ مسیر روشنی وجود نداشته باشد، در آن موقع می‌توانیم دوباره نحوه ادامه این فرایند گفتگو کنیم.

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا اعتقاد با تاکید براینکه آمریکا هنوز اعتقاد دارد دستیابی به توافقی جامع که بتواند نگرانی‌های جهان در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند، مطلوب و میسر است گفت: در این مقطع به روشنی دریافته‌ایم که این توافق چگونه می‌تواند شکل بگیرد، اما کماکان اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد و باید روی آن‌ها کار کنیم.

وی در خصوص اختلاف ایران و شش قدرت جهانی در مذاکرات قبلی گفت: تعجب‌آور نیست اگر بگویم که در اثر نیاز مبرم همه طرف‌ها به نگه داشتن آنچه در مذاکرات می‌گذرد، نمی‌توانم به موضوع موارد اختلافات باقی مانده بپردازم.

آلن ایر در ادامه تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم ظرف چهار ماه می‌تواینم به توافق سیاسی برسیم. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است و مقام رهبری (آیت‌الله علی خامنه‌ای) هم فتوا صادر کرده است که دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده، نیست و نخواهد بود. پس در اصل، حصول توافق جامع شدنی است و امیدواریم هم در مقام عمل میسر شود تا تحریم‌های هسته‌ای برداشته شوند.

وی با اشاره به اینکه بر کسی پوشیده نیست که سیاست دولت آمریکا در قبال ایران منتقدینی در کنگره این کشور دارد گفت: این امر طبیعی است و سیستم ما دارای ویزگی تفکیک قوا و تضارب آرا است. دولت سعی می‌کند با جلسات استماع و گفتگوهای غیررسمی‌تر، دیدگاه خود را توضیح دهد تا این منتقدین راضی شوند و فکر می‌کنم که اگر به توافق جامع مورد پسند ما دست یابیم، می‌توانیم همکاران ما در کنگره را راضی کنیم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    ایشون که کاره ای نیست.