قائم‌مقام سازمان اسناد و کتابخانه ملی وظیفه این سازمان را اطلاع‌رسانی از اسناد و حبس نکردن آن‌ها عنوان کرد و گفت: اسنادی که در زیرزمینی در حسن‌آباد نگهداری می‌شود در معرض خطر از بین رفتن قرار دارد.

به گزارش خبرآنلاین، فریبرز خسروی قائم‌مقام سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه میان معاونت فرهنگی قوه قضاییه و سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اظهار کرد: کتابخانه‌ها دارای یک وظیفه میراثی و یک وظیفه اطلاع‌رسانی هستند. آنچه ملت ایران در حوزه فکری تولید می‌کند موظف است آنها را جمع‌آوری، نگهداری و پردازش کند. سازمان‌های اسنادی معمولاً یک جنبه نمادین دارند که سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دنیا به لحاظ ساختمانی دارای چنین نمایی است که تنها شش کتابخانه نظیر آن را دارند، مانند کتابخانه بریتانیا و اسکندریه مصر که با کمک 11 کشور ساخته شده است.

او در ادامه اظهار کرد: مجموعه‌های خطی با 38 هزار عنوان کتاب خطی، سنگی و سربی در این کتابخانه موجود است که از مجموعه‌های قابل طرح جهانی محسوب می‌شود. نهادی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی نمی‌تواند رشد مناسب داشته باشد مگر این‌که کلیه نهادهایی که می‌توانند در این راستا دارای نقش باشند با ما همکاری کنند. در واقع وظیفه ما اطلاع‌رسانی از اسناد و حبس نکردن آنهاست.

خسروی خاطرنشان کرد: ما با قوه قضاییه می‌توانیم در چندین مورد همکاری‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم مجموعه اسناد را قوی‌تر کنیم. متأسفانه اسناد در حال سوختن‌اند. برای مثال می‌توان به اسنادی که در زیرزمینی در حسن‌آباد نگهداری می‌شود اشاره کرد که تمامی آن اسناد در معرض خطر از بین رفتن قرار دارد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد بسیاری از حقایق نیز با آنها مدفون می‌شود.

او با تأکید بر این‌که نگه داشتن نسخه‌های خطی با دیگر نسخه‌ها متفاوت است، گفت: گاهی نسخه‌های خطی باید در دمای متفاوت نگهداری شود. مثلاً پاره‌ای از اوقات ما برخی از نسخه‌های خطی را در دمای 4 درجه نگهداری می‌کنیم تا به آنها آسیب نرسد و از بین نروند.

قائم‌مقام سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره تایخ شفاهی گفت: اگر تاریخ شفاهی قوه قضاییه به درستی انجام شود مورد تداوم اندیشه می‌شود. تاریخ شفاهی باید روشمند صورت گیرد که می‌توان گفت واحد گروه تاریخ شفاهی ما بسیار فعال است و تا پایان سال به پژوهشکده نیز تبدیل می‌شود.

خسروی در پایان گفت: افرادی که لازم است در قوه قضاییه با آنها برای ثبت تاریخ شفاهی مصاحبه انجام شود ما این کار را انجام می‌دهیم. در واقع نکته اصلی از انعقاد این تفاهم‌نامه این است که بتوانیم گامی رو به جلو و رشد برداریم.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =