دعوت الازهر از ایران اقدامی هوشمندانه بود/ ارتباط علمی بهترین راه تفاهم بین شیعه و سنی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس قاهره با شیخ احمد الطیب شیخ الازهر مصر دیدار و در مورد روابط دو جانبه گفت و گو کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، دکتر مبلغی در این دیدار خطاب به شیخ الازهر مصر گفت: خوب است باب ارتباطی را که با دعوت از جمهوری اسلامی ایران گشوده اید، باز نگه دارید و تداوم دهید.

وی ادامه داد: سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران مبارزه با خشونت مذهبی و تکفیر است و آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز (که در قم چندی پیش کنفرانس مبارزه با تکفیر برگزار نمود) برگزاری کنفرانس در الازهر را در کانون توجه خود قرار داده است .

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: فضای فکری حاکم بر رسانه های جمهوری اسلامی ایران به صورت پویا به سمت نفی تکفیر توجه یافته است.

شیخ الازهر نیز با استقبال از سخنان نماینده جمهوری اسلامی ایران، از تداوم ارتباط استفبال نمود و از این که در ایران سیاست کلی به سمت روابط بهتر در حال شکل گیری است اظهار رضایت نمود.

کنفرانس بین المللی "مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و تاکید بر نقش علما و موسسات دینی برای مقابله با افکار مخرب" با حضور اندیشمندانی از 120 کشور جهان به مدت دو روز از طرف شیخ الازهر در قاهره مصر برگزارشد و احمد مبلغی نماینده کشورمان در این همایش بین المللی با موضوع" احترام به اختلاف، تنوع و همزیستی" سخنرانی کرد.

سخنان دکتر مبلغی در گفت و گو با الشرق الاوسط / ارتباط علمی بهترین راه تفاهم بین شیعه و سنی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی همچنین در حاشیه شرکت در اجلاس اخیر الازهر با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط  مصاحبه کرده است. بخشی از این سخنان دکتر مبلغی در این مصاحبه را به نقل از خبرگزاری حوزه در ادامه می خوانید.

* دعوت شیخ دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر، در خور تقدیر و احترام است و شتاب ما در پاسخ به این دعوت به خاطر لزوم خروج از فضای تاریکی بود که کشورهای اسلامی در آن قرار گرفته اند. این دعوت زمینه ای است برای وحدت صفوف. البته به طور قطعی نمی توان چنین انتظاری داشت، اما زمینه ها و بسترهای خوبی برای وحدت صفوف و همکاری ها از طریق گفتگوی برابر میان الازهر به عنوان مرجع اسلامی اهل سنت و میان دولت ایران به عنوان مرجع شیعیان وجود دارد. با توجه به اینکه این اولین دعوت است و اولین گام عملی برای وحدت و برطرف شدن موانع روابط سازنده خواهد بود و ما نیز از شیخ الازهر برای بازدید از ایران برای گسترش روابط میان دانشگاه های اسلامی و الازهر دعوت خواهیم کرد.

* دعوت الازهر از ایران در این زمان اقدامی هوشمندانه و مثبت برای التیام شکاف میان کشورهای اسلامی است به ویژه با توجه به نقش مهم ایران در منطقه عربی و جهان. البته همان طور که ایران نقشی بزرگ و مهم دارد، مصر نیز نقشی مهم در جهان عرب و اسلام دارد و ارتباط میان دو کشور در این زمان پیام های بزرگ و مهمی در بر دارد. از این رو نمایندگان کشورهای اسلامی باید فرصت این کنفرانس را در جهت وحدت و مبارزه با تکفیر مغتنم بشمرند.

* به نظر من در آینده ای نزدیک شاهد همکاری میان تهران و قاهره برای از بین بردن ترور و خشونت خواهیم بود و انتظار می رود در روزهای آینده شاهد گفتگو برای ایجاد فهم مشترک میان ایران و مصر در زمینه سیاسی و دینی باشیم که این اقدام به طور طبیعی بر سایر امت اسلام نیز تاثیر گذار خواهد بود و به حل و فصل بسیاری از مشکلات موجود کمک خواهد کرد. همچنین امیدوارم که به زودی اختلافات میان ما از بین برود و هرکدام از ما به اعتقادات مذهبی دیگری احترام بگذاریم. 

* دعوت الازهر قابلیت خوبی برای متحد ساختن صفوف دارد. این دعوت در زمانی بسیار مهمی صورت گرفته که جهان اسلام نیازمند همبستگی و باز شدن زمینه های متعدد گفتگو و تحکیم روابط و تمرکز بر امور مورد توافق و مشترک است و این مهم ترین مساله است به ویژه در شرایط موجود که حرکات افراطی ویرانگر شدت یافته و در جوامع اسلامی و عربی رو به گسترش است. از این رو ما باید بدانیم که ایستادگی در برابر تروریسم آسان نیست، زیرا تروریسم در منطقه ریشه دوانده و جامعه اسلامی باید برای مقابله با آن متحد شوند و در غیر این صورت نخواهیم توانست در مقابل این اندیشه افراطی بایستیم.

* به نظر من ایران و مصر به عنوان دو کشور کهن، دو مرجع بزرگ اسلامی شیعه و سنی عمیق هستند به ویژه با توجه به اینکه علمای الازهر ید طولایی در تصحیح مفاهیم اسلامی عمیق دارند و کتب این علما حتی به زبان فارسی ترجمه شده و همین طور علمای ایران نیز چنین نقشی دارند. پس اگر بتوانیم در محدوده مشترک خود به هم نزدیک شویم خواهیم توانست صفوف خود را متحد سازیم و من معتقدم که همه ما باید این دعوت را به عنوان یک نقطه شروع مغتنم بدانیم.

*  یکی از روش های مفید در ایجاد تفاهم مشترک بین شیعه و سنی، ارتباطات علمی است. دانشگاه ها مراکز علمی هستند و کاری به اختلافات ندارند و الازهر و دانشگاه اسلامی تهران می توانند با هم تبادل فرهنگی و علمی داشته باشند و این سرآغاز مهمی است که میتواند راه تفاهم مشترک و سازنده را هموار سازد و ما نیز باید این امور را بپذیریم، زیرا در ایجاد پایگاهی برای تفاهم و نزدیکی، سازنده خواهند بود.

* درباره پذیرش دانشگاه های ایران برای تدریس مذهب اهل سنت توسط اساتید الازهر باید بگویم، در واقع این دانشگاه های ایرانی با هدف علمی و برای دانشجویان ایرانی تاسیس شده و تاکنون اجازه تدریس از خارج را نداده ایم اما مجله ای تحقیقاتی داریم که تعدادی از اساتید مصر در آن مطلب منتشر می کنند. البته ما در دانشگاه مذاهب اسلامی ایران، مذهب اهل سنت را نیز تدریس می کنیم و این دانشگاه فقط مخصوص دانشجویان شیعه نیست اما ویژه ایرانیان است.

* ایران از هیچ گروه معینی در منطقه حمایت نمی کند، بلکه از صلح و آشتی همگانی حمایت می کند و این امکان وجود ندارد که ما از گروه مشخصی حمایت کنیم، زیرا حمایت ما به این معنا خواهد بود که ما این گروه را در اولویت های خود قرار دهیم حتی اگر این گروه دشمن کشوری باشد و بدین ترتیب ایران به دشمن آن کشور تبدیل خواهد شد. ما پشتیبان صلح و آشتی برای تمام کشورها هستیم و از هیچ گروه سیاسی به زیان دیگری یا به زیان کشور دیگر حمایت نمی کنیم و این به نظر من به این خاطر است که جامعه عرب نیازمند صلح و امنیت است و هرگونه ناامنی در منطقه به زیان همه خواهد بود و از این رو ما از انتخاب ملت های عربی حمایت می کنیم.

* «گفته می شود ایران به دنبال نشر و تبلیغ تشیع در منطقه به ویژه کشورهای خلیج فارس و مصر است.» این سخن نادرست است. تلاش ما در جهت وحدت و همبستگی است نه اختلاف. از این رو ما از تمام راه های نزدیکی میان شیعه و سنی و حصول تفاهم و دوری از تفرقه استقبال می کنیم و این سخن ها که درباره ما گفته می شود نادرست است. روابط میان کشورهای منطقه و ایران خوب است و در غیر این صورت الازهر از ما برای چنین گفتگوی سازنده ای دعوت نمی کرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    3 0
    روحانیت شیعه که معتقد به مکارم اخلاق هستند باید به این دعوت پاسخی مناسب بدهند و سعی کنند روابط را بسیار مطلوب کنند تا اختلاف ها فرو کش کند و جایگاه کشور ما در بین ملت های مسلمان و سایر کشور ها از اهمیت بیشتری بر خور دار باشد به امید خدا.