نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق: اگر دولت بخواهد، کسری بودجه نداریم

دولت می تواند برای سال 94 آسیب های خود را در بخش بودجه به حداقل برساند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لایحه بودجه سال آینده با رقمی بالغ بر837 هزار میلیارد تومان بسته شده که نسبت سقف 803 هزار میلیارد تومانی سال جاری حدود 35 هزار میلیارد تومان رشد را تجربه کرده است. حسن روحانی در حالی لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد که در سفر اخیر خود به گرگان اعلام کرد که دولت به هیچ عنوان با کسری بودجه مواجه نخواهد شد. اما قیمت جهانی نفت که با کاهش محسوسی رو به رو شده است نگرانی های را در تدوین بودجه برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است. بودجه ای بخش اعظمی از آن از فروش نفت تامین می شود. محمدرضا بهرامن، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بر این باور است که اگر بودجه واقعبینانه بسته شود ممکن است که در تامین بودجه کشور با مشکل زیادی رو به رو نشویم.

بهرامن با حضور در کافه خبرآنلاین گفت:« باید این واقعیت را بپذیریم که بخش عمده تامین بودجه کشور به فروش نفت بستگی دارد و تعیین بودجه به سیاست های دولت بر می گردد.»

وی درادامه افزود:«واقعیت این است که در بودجه سال 93 کاهش قیمت نفت تاثیر آنچنانی نباید داشته باشد. زیرا عملکرد تغییرات قیمت نفت عمدتا به اسفند ماه مربوط است. اگر بودجه سال آینده ما بر پایه قیمت دلاری که پیش بینی شده است باشد و واقعبینانه این بودجه بسته شود و طبق گفته های روحانی که قرار است حقوق با افزایش 17 درصدی روبه رو شود و البته بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم با کسری بودجه همراه نخواهیم بود.»

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اظهار داشت:« البته این در صورتی است که عمده کسب مالیات را از واحدهای تولیدی دریافت نکنیم زیرا این واحدها در شرایط ویژه ای قرار دارند. از سوی دیگر عمده درآمدهای که دولت از نفت به دست می آورد صرف پرداخت دستمزدها  و یارانه می شود و این موضوع یکی از معضلات بزرگ دولت محسوب می شود و همین موضوع نشان می دهد که بخش زیادی از این درآمدها به بخش عمران کشور و برنامه های که تاکید بسیاری رویشان است باز نمی گردد.»

بهرامن با اشاره به آسیب های کاهش قیمت نفت گفت:« دولت می تواند برای سال 94 آسیب های خود را در بخش بودجه به حداقل برساند. مطمئنا دولت با توجه به بحرانی که در خصوص قیمت نفت به وجود آمده باید تمام جوانب را در تعیین بودجه بسنجد و شرایط موجود را نگه دارد تا بتواند پایین ترین آسیب را داشته باشد. اگر با این تفکر بودجه را به تصویب برسانند و مجلس نیز آن را بپذیرد مطمئنا می تواند شرایط بهتری نسبت به پیش بینی های نامناسبی که انجام شده، داشته باشد.»

وی در خصوص بودجه بخش معدن ادامه داد:« سال گذشته بودجه ای که برای صنایع معدنی در نظر گرفتند 1.8 میلیارد تومان بود که بر این باور بودند که تحقق پیدا می کند اما تقریبا تا الان حدود 30 درصد آن تحقق پیدا کرده است و شاید تا انتهای سال 93 حدود 50 درصد آن محقق شود. ما نباید از این گونه موارد در تعیین بودجه داشته باشیم که فشار مضاعفی به بخش های تولیدی وارد شود. بلکه ما باید شرایط امروز دولت با توجه به سندی که مطرح شده است را ببینیم. اگر سند راهبردی را به خوبی اجرایی کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.»

 3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =