تسنیم نوشت:

مشاور شهردار تهران گفت: با توجه به تهیه طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع راهبردی ساختاری، در سه سال اخیر تراکم فروشی تهران نزدیک به صفر بوده است.

برنامه مناظره این هفته با موضوع اداره شهر توسط شهرداری‌ها به کمک تراکم فروشی یا دریافت شارژ از شهروندان دقایقی پیش آغاز شد.

سوال پیامکی برنامه مناظره این هفته نیز بدین شرح است: به نظر شما شهرداری‌ها هزینه اداره شهرها را بیشتر از کدام راه تامین کنند؟‌ تراکم فروشی یا دریافت شارژ از شهروندان.

در ابتدای این برنامه رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در اصل 7 قانون اساسی آمده است که شوراهای اسلامی در جهت استقرار حکومت مردم و اداره امور توسط مردم باید شکل بگیرند، اظهار داشت: امروز سوال مهم این است که اداره شهرها که هزینه زیادی از جمله هزینه‌های عمرانی، توسعه حمل و نقل و خدمات شهری را دارد باید از کجا تأمین شود.

او با بیان اینکه قطعا شهرداری‌ها درآمدهای پایداری برای اداره شهرها ندارند گفت: برای اینکه بتوانیم جلوی آسیب‌ها را بگیریم باید حوزه‌های خطر پذیر اقتصاد شهری را شناسایی کنیم و راهکارهای کنترل و مدیریت آنها را در نظر بگیریم.

علیرضا جاوید مشاور شهردار تهران در ادامه برنامه مناظره گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که آبادانی شهرها نمادی از آبادانی هر کشور است و آبادانی در هر شهری حاصل نمی‌شود مگر با تکیه بر برنامه کلی و جامع و بهره‌گیری از برنامه‌های راهبردی طولانی مدت و مشخص.

او ادامه داد: متأسفانه با توجه به شرایط موجود در شهر تهران، این شهر در نیم قرن گذشته نتوانسته برنامه‌ای مدون و بلند مدت را اجرایی کند. لذا پس از برنامه اول فرمان‌فرما و طرح آتک در دهه 40 که هردو به دلایل مختلف اجرایی نشد پایتخت برای اولین بار در یک دهه گذشته برنامه جامع را به خود دید.

مشاور شهردار تهران گفت: بحمدالله مدیریت شهری پایتخت با همکاری وزارت راه و شهرسازی توانست طرح جامع راهبردی ساختاری را در سال 86 به تصویب رسانده و اجرایی کند.

او ادامه داد: لذا توسعه شبکه بزرگراهی، تونل‌های زیرسطحی، اجرای فضاهای سبز و ساخت و سازهای انجام شده در طول این طرح برمبنای این راهبرد جامع انجام شده است.

او گفت: با توجه به تهیه طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع راهبردی ساختاری، در سه سال اخیر تراکم فروشی تهران نزدیک به صفر بوده است.


پرویز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه مناظره این هفته گفت: شهری که با فروش تراکم اداره شود عارضه‌های بسیاری با خود به دنبال دارد از جمله اتلاف منابع، جلوگیری از کسب و کار، عدم رقابت پذیر و زمینه سازی برای ایجاد شهرداری رانتی.

او با بیان اینکه سلب آسایش، تحمیل هزینه‌ها در میان مدت و آشفتگی نما و سیمای شهری از تبعات فروش تراکم است، گفت: این موضوع ویروسی است که رخ داده است و اگر به موقع در خصوص نحوه امور اقدام نکنیم عوارض متعددی به دنبال دارد که اکنون در کلان‌شهرها از جمله تهران و همه شهرها با این معضل مواجه هستیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ببینیم چگونه شهر را اداره کنیم تا وضعیتی پایدار داشته باشیم، گفت: باید فضای کیفی اجرا کنیم و چشم اندازی مناسب تهیه کرده و از تعریف چشم انداز و برنامه‌های شهر اقدامی مناسب انجام دهیم.

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در جریان برگزاری مناظره امروز، گفت: در حال حاضر در کشور ما یک هزار و 213 شهرداری وجود دارد و حدود 71 درصد جمعیت کشورمان در شهرها قرار گرفته‌ و این واقعیت بیانگر این است که اکثر جمعیت ایران شهرنشین هستند.

او گفت: شهرها ویترین پیشرفت هر کشوری هستند و در عین حال باید به صورت انسان مدار توسعه یابند و شرایط زندگی همراه با آرامش به دور از ترافیک، توأم با فضای سبز و اوقات فراغت را به همراه داشته باشند و به طور کلی شهرها باید به گونه‌ای باشند که در آن انسان در آرامش به اشتغال و زندگی بپردازد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی با تصویب ضوابط و مقررات افزایش تراکم این موضوع را بدون پشتوانه کارشناسی وارد حوزه شهرسازی کرد و باعث شد مشکلات عدیده‌ای برای مردم بوجود بیاید.

در ادامه مناظره محمود کاشانی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تهران و استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه پدیده شوم تراکم فروشی در تهران از سال 69 آغاز شد، گفت: ایران از دوران باستان همیشه مهد تمدن شهری بود و مقررات محکمی در زمینه شهرسازی در ایران وجود داشت. به طوری که در کتاب‌هایی که طی هزار سال پیش نوشته شده است منع اشراف به خانه همسایه هنگام خانه‌سازی تصریح و رعایت شده است.

او گفت: در آغاز دوره پهلوی که متأسفانه از غرب الگو گرفتیم، قوانین شهرسازی و مقررات آن نوشته شد که برای هر ساختمان باید پروانه صدور صادر شود و چون این قانون کافی نبود در سال 51 و 52 مقررات جامع شهرسازی تصویب شد که در آن 8 وزیر و دو نهاد مهم تصویب قوانین شهرسازی را تحت نظار داشتند.

کاشانی گفت: تراکم‌فروشی کمترین جایی در قوانین شهرسازی دارد و تخلف و جرم محسوب می‌شود و درآمد آن نامشروع است و امروز شاهد پیامدهای شوم آن از طریق آلودگی بی‌سابقه و ترافیک‌های سنگین در تهران هستیم.

او گفت: شهرهای ما که برآمده بر مهد هنر و تمدن بودند امروز به صحنه‌های نگران کننده‌ای تبدیل شده‌اند.

تقی زاده در ادامه این برنامه با تأکید براینکه نیاز به کمرنگ‌تر کردن نقش فروش تراکم در مدیریت اقتصادی شهرها هستیم، گفت: باید توجه داشت که کمرنگ‌تر کردن نقش تراکم فروشی در مدیریت شهری نیازمند برنامه‌ای درازمدت و ساماندهی اقتصاد شهری است از این رو با عنایت به ناپایدار بودن درآمدهای شهری متکی بر فروش تراکم، شورای شهر تهران و سایر شهرها با موضوع تراکم فروشی مخالف هستند.

او ادامه داد: از این رو باید در برنامه‌ای دراز مدت تراکم فروشی را به حداقل ممکن رساند و از سوی دیگر باید بین اخذ عوارض ساخت و ساز و فروش تراکم حد فاصلی طراحی کرد چرا که این دو مطلب به طور کامل با یکدیگر متفاوت هستند و خوشبختانه در سالهای اخیر فروش تراکم در شهر تهران به شدت کاهش یافته است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اخذ مالیات‌های محلی، مالیات بر ارزش افزوده و بهره گیری از برنامه‌های بلندمدت اقتصادی می‌تواند درآمدهای پایدار شهری را افزایش داده و از تکیه شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار همچون تراکم فروشی بکاهد.

در ادامه این مناظره پرویز حناچی اداره شهر را به اداره یک شرکت بزرگ و مبتنی بر قوانین تجاری تشبیه کرد و گفت: اگر یک شهر را به مصابه یک شرکت، سهامداران، شهردار، و اعضای هیئت مدیره را شوراهای شهری در نظر بگیریم، به تبع افزایش سود سهامداران، جلوگیری از افزایش سهامداران و نگهداری از دارایی‌های شرکت همچون باغ‌های شهری، ابنیه قدیمی و میراث فرهنگی و ... از اهداف این شهر و شرکت هستند که به تحقق این اهداف نیازمند داشتن چشم اندازی مشخص و طراحی برنامه‌ای عملیاتی است.

او گفت: تا پیش از سال 86 مسیر مدیریت شهری در تهران به درستی پیموده می‌شد ولی متأسفانه ازسال 86 به بعد مشکلات خاصی در مدیریت شهری بوجود آمد که در این برنامه مجال رسیدگی به آن نیست. با تأکید برای اینکه شهر عرصه تجربه صرف نیست گفت: باید به این موضوع توجه داشت که مدیریت در شهرها عرصه تجربه نیستند و کسانی باید مدیریت شهری را در دست بگیرند که بالاترین تجارب مدیریتی مختلف را داشته‌اند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از واگذاری تصمیم گیری در خصوص پروژه‌های مختلف شهر تهران توسط شهرداران مناطق گفت: در خصوص پروژه‌هایی که تا چند ده سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرند را به شهرداران مناطق بسپاریم و متأسفانه زنگ خطر فروش تراکم در شهر از آنجایی به صدا درآمد که بخش‌هایی از شهرمان همچون بافت مسکونی و تجاری بدون داشتن خدمات متراکم‌تر و جمعیت بیشتری را در خود جای داده‌اند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    15 0
    اینها حرفه زده میشه و میره ... سخن تو هوا پخش میشه چیزی نمی مونه هزارتا مناظره برقرار بشه اصلاً مهم نیست مهم این که در نهایت دوستان و اصحاب قدرت لبخند به لب هرچی زمین دم دستشان است برای همدیگر لقمه میگیرند و برج های بدترکیب خودشان را در این بیابان کم آب و زلزله خیز تهران می سازند بی آنکه به هیچ چیز دیگر فکر کنند هیچ چیز هم جلوددارشان نیست و احیاناً اگر به مشکلکی قانونی هم بر خوردند رشوه ناچیزی در حد چند میلیارد تومانی همه موانع را برایشان رفع میکند چون اینها کسانی هستند که به سادگی 100 میلیارد تومن را یک تومن می گویند
  • بی نام FI ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    20 2
    ماليات مگر نميگيرند ماليات شهر تهران خرج تهران شود
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
      20 1
      بعضی از چیزها وقتی نابود شد با پول نمیشه درست کرد
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    8 0
    پرویز حناچی نیست پیروزه:
  • بی نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    8 1
    زنده باد دکتر کاشانی که بی واهمه حرف حق را می گوید.