سایت صدای اقتصاد نوشت:

برنارد فونتانا از سال 2012 به مدیر عاملی شرکت سیمان سوییسی «هالکیم» انتخاب شده است و پیش از آن،‌ مدتها به عنوان مدیر کل منابع انسانی در شرکت «آرسلور میتال» فعالیت می‌کرده است که شرکتی است با 320 هزار کارمند که در بخش معدن و تولید فولاد در سطح بین‌المللی فعال است. او با هاروارد بیزینس ریویو درباره این گفتگو می‌کند که کار به عنوان یک مدیر منابع انسانی، برای مدیر عامل شدن بسیار مفید است.

* آیا شما همیشه دوست داشتید که یک مدیر منابع انسانی باشید؟

نه. اما وقتی که 30 ساله بودم، برای شرکت فرانسوی کار می‌کردم و با مدیر عامل به هنگ کنگ سفر کردم. در طول سفر، مدیر عامل گفت که قبل از این که در این سمت باشد، از او درخواست شده بود که مدیر منابع انسانی باشد. او به من گفت که این درخواست چیزی نیست که برای هم پیش بیاید اما اگر وقتی فرصتی دست داد که مدیر منابع انسانی باشی، من به تو نصیحت می‌کنم که آن را از دست ندهی. او گفت که تو از آن سمت خیلی چیزها یاد می‌گیری و اگر یک مدیر عامل شدی،‌ تجربیات آن به دردت می‌خورد. او درست می‌گفت.

* چرا کار به عنوان مدیر منابع انسانی، یک تجربه مهم است؟

رهبری یک شرکت درباره تغییر، حرکت و انتقال یک موسسه است و اگر شما بخواهید یک حرکت پایدار داشته باشید، نیاز دارید رهبرانی را که بعد از شما به این سفر و حرکت ادامه می‌دهند، پیشرفت بدهید. منابع انسانی یکی از بخشهای اساسی برای این نوع رهبری مولد است. کسی که پیش از من مدیر عامل این شرکت بود، برای 10 سال در این سمت فعالیت کرده بود و هیات مدیره به دنبال کسی در خارج از مجموعه می‌گشت که چنین ویژگی‌ای داشته باشد؛‌ یعنی توانایی پیشرفت دادن افراد و تولید رهبران و مدیران جدید.

* در زمانه‌ای که شرکتها با هم ادغام می‌شوند یا دوباره خود را سازماندهی می‌کنند، آیا داشتن مهارتهای مربوط به منابع انسانی یک قسمت مهم از مجموعه مهارتها مدیران عامل است؟

بله. این تغییرات فرصتهایی برای یک شرکت است اما موقعیتی نامطمئن برای کارکنان آن شرکت هم به حساب می‌آید. این چیزی است که شما باید از آن آگاه باشید و با قدرت در آن زمینه عمل کنید. با داشتن تجربه در زمینه مدیریت منابع انسانی، شما از موقعیتهای مطمئن آگاه می‌شوید و به راه‌هایی توجه می‌کنید که این اطمینان را در گفته‌های خود بروز دهید. در این موقعیتها، سئوال از هویت شرکت، ‌ارزشها و رفتار آن، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

* آیا شما برای پرورش مدیران موفق خود،‌ آنها را به حوزه منابع انسانی می‌فرستید؟

در مدیریت منابع انسانی، شما به مجموعه‌ای از افراد متخصص نیاز دارید که کار خود را در آن حوزه گذرانده باشند و نیز به افرادی که مدت کوتاهی در آن حوزه هستند و بعد برای فعالیتهای مربوط به کسب و کار به جاهای دیگری می‌روند. من از این مدیران اجرایی برای سمتهایی در حوزه منابع انسانی استفاده کرده‌ام اما این افراد در هر بخش منابع انسانی بخش کوچکی از کل مجموعه هستند.

 

* آیا هیات مدیره‌های بیشتری باید به جای استخدام مدیر عامل،‌ به سراغ مدیران منابع انسانی بروند؟

بله. این کار هنوز نسبتا به ندرت رخ می‌دهد اما نباید این طور باشد. مسئولیت نهایی مدیر عامل این است که آن چه را که شروع می‌کند، ادامه پیدا کند و این که زنان و مردانی را پرورش دهد که بتوانند کار را ادامه دهند. بنابراین برای من، بسیار منطقی است که کسی را که قبلا مدیر منابع انسانی بوده، به عنوان مدیر عامل داشته باشم چون آنها تجربه پیشرفت دادن افراد را داشته‌اند. 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    1 2
    ما فعلا درگیر پرورش مرغ و بوقلمون و شترمرغیم فعلا شکممونو پرکنیم بعدا اگه بازار مرغ و تخم مرغ اشباع شد و نیروی حیوانی لازم نداشتیم سراغ نیروی انسانی هم میریم فعلا درگیر نیازهای اولیه بقا هستیم