همانند تمام شهرهای بزرگ دنیا، ریو دوژانیرو با مشکلات رشد شهرنشینی روبروست. چطور می توان پیچیدگی رفت و آمد در این شهرها را حل کرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،یکی از جدیدترین و نوآورانه ترین راه حل های در این شهر، شبکه ای از ۱۵۰ واگن کابلی سوار بر تله کابین است. این واگن ها هر روز ۳۰ هزار نفر را از بالای زاغه نشین ها جا به جا می کنند این ابتکار یک ساعت سفر درون شهری را به ۱۵ دقیقه کاهش داده است.

مردم محلی حق یک بار سفر رایگان در روز را دارند و دولت برنامه هایی برای احداث تعداد بیشتری از این خطوط را در دست انجام دارد. اما برزیل به داشتن اتومبیل های مشهور است که با اتانول کار می کنند، نوعی سوخت طبیعی که از نیشکر تولید می شود.

لوئیز پینگیلی روزا، متخصص انرژی در دانشگاه فدرال ریو می گوید: «بعد از شوک نفتی در دهه ۷۰، اتانول در برزیل خیلی اهمیت پیدا کرد. در آن زمان برزیل به اندازه کافی نفت تولید نمی کرد و قیمت نفت خیلی بالا بود.»

هر واحد بنزین در برزیل با یک چهارم اتانول مخلوط می شود. وسایل نقلیه سبک فقط با بنزین خالص کار نمی کنند آنها یا با اتانول و یا مخلوطی از آن کار می کنند.

اما قیمت اتانول با نوسانات بازار تغییر می کند و برزیل اخیرا مجبور به کاهش مالیات بر سوخت برای کمک به این بخش شده است.

ماریا پائولو مارتینز، از مسوولان دولتی در زمینه انرژی های پایدار می گوید: «دولت ریو دو ژانیرو ۵ درصد اتانول تولید شده در برزیل را مصرف می کند اما تنها ۰.۵ درصد آنرا تولید می کند. بنابراین ما برنامه ای برای افزایش تولید اتانول بمنظور حرکت به سمت خودکفایی را راه اندازی کرده ایم.»

کاهش قیمت بنزین در حال ضربه زدن به تقاضای اتانول است و برزیل بدنیال کشف ذخایر جدید نفت است. اما آیا این کار می تواند طرز فکر برزیلی ها و محبوبیت اتومبیل هایی با سوخت ترکیبی را تغییر دهد؟

لوئیز پینگیلی روزا می افزاید: «برزیل باید استفاده اتانول را به یک دلیل ساده که تغییرات آب و هوایی است حفظ کند. استفاده از اتانول به اندازه بنزین به جو صدمه نمی زند.»

کارشناسان می گویند که سوخت های زیستی تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۲۷ درصد سوخت انواع وسایل حمل و نقل را به خود اختصاص می دهند.

بیشتر صادرات اتانول از برزیل و ایالات متحده آمریکاست اما سوخت های زیستی در حال حاضر حتی از زباله ها نیز استخراج می شوند.

منبع : یورو نیوز

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =